PERAN ORANG TUA DALAM MENDORONG MOTIVASI BELAJAR SISWA SD

Authors

  • Siti Qomariyah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Deni Adi Putra Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Fajar Setiawan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16888

Keywords:

The Role of Parents, Learning Motivation

Abstract

This study was conducted as a literature analysis aimed at elu-cidating the role of parents in fostering students' learning moti-vation at the elementary school level based on findings from various articles. To achieve this objective, the study adopts a qualitative approach, focusing on the detailed description, iden-tification, and in-depth exploration of findings from previous studies. The sources used in this research include journals and articles. The data analysis process in this literature review in-volves several stages, such as source identification, literature selection, synopsis creation, theme synthesis, comparative analysis, conclusion formulation, and evaluation of the source's credibility. The study reveals that parental involvement directly contributes to students' learning motivation, analyzed using quantitative and qualitative methods. The importance of paren-tal support in the educational process is crucial; however, it of-ten faces obstacles such as parents' busy schedules and a need for more awareness regarding the importance of educa-tion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, Faizal Anas, Kunti Dian Ayu Afiani, and Meirza Nanda Faradita. 2022. “Peningkatan Hasil Belajar Dengan Metode Picture and Picture Pada Materi Pecahan Kelas Ii Sd Muhammadiyah 9 Surabaya Masa Pandemi Covid-19.” Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar 6(1): 123–37.

Amala, D. N., Setiawan, F., & Faradita, M. N. (2021). 2021. “Maldarella.” Benezit Dictionary of Artists 9(1): 258–69.

Aprelia, Dwi Ulfah, Fajar Setiawan, and Lilik Binti Mirnawati. 2022. “MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS 4 SD MUHAMMADIYAH 3 SURABAYA PADA PELAKSANAAN PERTEMUAN TATAP MUKA ( PTM ) TERBATAS.” 6(2): 182–92.

Desryani1, D. Mustika. 2022. “Jurnal Pendidikan Dan Konseling.” Jurnal Pendidikan dan Konseling 4(4): 11438–44.

Eliyanti, Tabela, Teguh Prasetyo, and Annissa Mawardini. 2023. “Analisis Keterlibatan Orang Tua Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar 2(1): 11–19.

Firman, Ditya Firmansyah, Mei Fita Asri Untari, and Ikha Listyarini. 2023. “Analisis Peran Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas Ii Sd Negeri Panggung Kidul Semarang.” Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang 9(1): 16–34.

Fitriyah, Chumi Zahroul, and Rizki Putri Wardani. 2022. “Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar.” Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 12(3): 236–43.

Muhammad, Maulana, Fajar Setiawan, and Kunti Dian Ayu Afiani. 2021. “Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Masa Pandemi Covid-19 Pada Guru Sekolah Dasar Muhammadiyah Se-Kota Surabaya.” Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia 6(2): 949.

Na’im, Zulfatun, and Eva Luthfi Fakhru Ahsani. 2021. “Peran Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring.” Pedagogika 12(Nomor 1): 32–52.

Nashruddin, Wakhid, and Hanna Azmi Zakiyyah Mustaqimah. 2020. “Critical Literature Review in Tefl Research: Towards Interdisciplinary Study.” ELT Echo : The Journal of English Language Teaching in Foreign Language Context 5(2): 79.

Nasution, Abdul Fattah, Amelia Amelia, and Soleh Parlindungan. 2024. “Strategi Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar.” 2(2). https://doi.org/10.59246/alϐihris.v2i2.719.

Nengsih, Marliza Septia, and Febrina Dafit. 2022. “Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid-19.” MIMBAR PGSD Undiksha 10(3): 476–82.

Purwandari, Septiyati, and Ainun Andriyani. 2022. “Pengaruh Reward Dan Perhatian Orangtua Terhadap Motivasi Belajar Siswa.” Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan) 4(2): 77–84.

Putri, Suci Mulia, and Alfi Rahmi. 2022. “Peranan Keluarga Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Pasca Pembelajaran Daring.” Educativo: Jurnal Pendidikan 2(1): 1–13.

Rambe, Novani Maryam. 2019. “Peran Keluarga Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa.” Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan 3: 930–34.

Rofiatun Nisa’, and Eli Fatmawati. 2020. “Kerjasama Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik.” Ibtida’ 1(2): 135–50.

Rumbewas, Selfia S, Beatus M Laka, and Naftali Meokbun. 2018. “Peran Orang Tua Dalam Miningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Di Sd Negeri Saribi.” Jurnal EduMatSains 2(2): 201–12. http://ejournal.uki.ac.id/index.php/edumatsains/article/view/607.

Saputri, D. I., Siswanto, J., & Sukamto. (2019). 2019. “Pengaruh Perhatian Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika.” Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer 2(02): 427–36.

Sari, Nadia septa, Muhammad Husni, Muh. Yazid, and Yul Alfian Hadi. 2022. “Perhatian Orang Tua Siswa Kelas V SDN 6 Masbagik Utara Dan Pengaruhnya Terhadap Motivasi Belajar.” Jurnal Educatio FKIP UNMA 8(3): 1161–66.

Sella, M., & Sampurna, I. 2024. “PERAN ORANG TUA DALAM MEMOTIVASI BELAJAR SISWA DI SDN PAMARAYAN 2.” Jurnal Inovasi Bimbingan dan Konseling 7(2): 102–6. https://stkipsetiabudhi.e-journal.id/jpds/article/view/230.

Syaika, Hida Septina. 2023. “3 1,2,3.” Pengaruh Digital Marketing, Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Kepuasan Konsumen Di Masa Pandemi 12(2): 117–36.

Ulfa, Maria, Unhaluddin T Kurniawan, Yunita Revanda, and Universitas Muhammadiyah Buton. 2024. “Meningkatkan Peran Ibu Melalui Konseling Kelompok Untuk Memotivasi Anak Dalam Belajar Di Desa Boneatiro Barat.” 4(1): 551–56.

Downloads

Published

2024-07-14