PENGEMBANGAN MEDIA JUMPING NUMBER TREE BERBASIS SMART BOX MATERI POLA BILANGAN PADA PESERTA DIDIK KELAS I SD MUHAMMADIYAH 2 SURABAYA

Authors

  • Diva Adesya Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Kunti Dian Ayu Afiani Universitas Muhammadiyah Surabaya
  • Lilik Binti Mirnawati Universitas Muhammadiyah Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16095

Keywords:

jumping number tree, development, math learning, number pattern, smart box

Abstract

The objectives this study are 1) To determine validity  Jumping Number Tree media based on smart box number pattern material for grade I SD 2) To determine the practicality of Jumping Number Tree media smart box number pattern material for grade I SD 3) This research uses development method Research and Developmen (R&D) the ADDIE development model which consists of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. The research conducted at SD Muhammadiyah 2 Surabaya. The subjects in this study are first grade students with as many as 29 students. The research was conducted from December 2023 to May 2024. The data collection techniques used questionnaires and tests, research instruments in the form of media and material expert validation sheets, teacher and learner response questionnaires, and test sheets. The results showed that the smart box-based Jumping Number Tree media  very valid criteria with a percentage level 93% for media and material validation, practical as seen from the 96% teacher and 98% learner questionnaire responses, and effective as seen from results student learning completeness which got a percentage of 93%. It can be concluded smart box based Jumping Number Tree is valid, effective and practices for learning number patterns in grade I SD.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afiani, K. D. A., & Faradita, M. N. (2022). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas III di Sekolah Dasar Surabaya Materi Pecahan Berbantu Media Folding Paper. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 7(1), 89–97. https://doi.org/10.22437/gentala.v7i1.17862

Afiani, K. D. A., & Putra, D. A. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Siswa Kelas III SD Melalui Pembelajaran Berbasis Pengajuan Masalah. Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Siswa Kelas III SD Melalui Pembelajaran Berbasis Pengajuan Masalah, 1, 6–15.

Agung, R., Prodi, J., Guru, P., & Ibtidaiyah, M. (2019). Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun Dalam Pembelajaran Matematika. 9(1), 27–34.

Annisa, A. R., Putra, A. P., & Dharmono. (2020). Kepraktisan Media Pembelajaran Daya Antibakteri Ekstrak Buah Sawo Berbasis Macromedia Flash. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 1.

Ardiansah, F., & Miftakhi, D. R. (2020). Pengembangan Buku Ajar dengan Model Addie pada Mata Kuliah Manajemen Teknologi Pendidikan. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 3(2), 247–258. https://doi.org/10.31539/joeai.v3i2.1550

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Febriyandani, R. (2021). Pengembangan Media Komik dalam Pembelajaran Matematika Materi Pecahan Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(2), 323–330. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JP2/index

Masykur, R., Nofrizal, ;, & Syazali, ; Muhamad. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. In Jurnal Pendidikan Matematika (Vol. 8, Issue 2).

Mirnawati, L. B., & Hamidah, F. (2023). Proses Pengembangan Model Pembelajaran Inovatif Dengan Menggunakan Mind Mapping Dalam Pembelajaran Menulis Narasi Di SD.

Mirnawati, L. B., Nanda Faradita, M., & Anggraenie, B. T. (2023). Pengembangan Media Big Book Tema Kebersamaan Dalam Mendukung Pembelajaran Keterampilan Menyimak Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar.

Murdiyanto, T., & Mahatma, Y. (2014). Pengembangan Alat Peraga Matematika untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. In Jurnal Sarwahita (Vol. 11, Issue 1).

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa.

Polinda, A., Rustinar, E., Kusmiarti, R., & Lisdayanti, S. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Kotak Pintar Pada Siswa Kelas 1 SDN 58 Kota Bengkulu. Communnity Development Journal, 4(5).

Putri, A., Kuswandi, D., & Susilaningsih, S. (2020). Pengembangan Video Edukasi Kartun Animasi Materi Siklus Air untuk Memfasilitasi Siswa Sekolah Dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(4), 377–387. https://doi.org/10.17977/um038v3i42020p377

Rahman Zh, M. H., Ardiansyah, A., Dewi, M. S., & Nikmatullah, F. (2022). Analisis Respon Siswa Dan Guru Terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Online Pada Pelajaran Al-Qur’an Hadist Di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Kota Batu. Jurnal Literasiologi , 8.

Sudjana, N. (Ed.). (2010). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar (Cet15 ed.). Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sukaryanti, A., Murjainah, M., & Syaflin, S. L. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kotak Pintar Keragaman di Indonesia untuk Siswa Kleas IV SD. Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 7(1), 140. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v7i1.675

Syahroni, S., & Nurfitriyanti, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer dalam Pembelajaran Matematika, Materi Bilangan pada Kelas 3 SD. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(3). https://doi.org/10.30998/formatif.v7i3.2237

Widyaningrum, T. (2021). Pengembangan Media Pop-Up Book Berbasis Pendidikan Kebencanaan Untuk Pengetahuan Dasar Kebencanaan Siswa Sekolah Dasar. STKIP PGRI Pacitan.

Wijayanti, R., Waitaby, M., & Utomo, I. B. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Animasi Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Materi Pola Bilangan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 5(1), 135–143.

Downloads

Published

2024-09-01

Most read articles by the same author(s)