UPAYA GURU DALAM MENGATASI KESULITAN LITERASI NUMERASI PADA PESERTA DIDIK KELAS V SD NEGERI 21 PEKANBARU

Authors

  • Febriani Melmusi Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Zaka Hadikusuma Ramadan Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10482

Keywords:

Effort, Numeracy Literacy, Elementary School

Abstract

Efforts made by teachers at SD Negeri 21 Pekanbaru are already underway well. The efforts made by teachers to students are good inside class and outside the class, namely (a) Strengthening the context that is close to students' daily experiences; (b) Emphasizes under standing and reasoning withincontext; (c) Link student activities before starting learning with strengthening numeracy literacy; (d) Integrate the content of the lessons taught; (e) Development of supporting facilities as a medium for numeracy learning; (f) Information display that displays numeracy in various contexts; (g) Information display enriched with numeration elements; (h) Utilization facilities in schools for numeracy displays; (i) Availability of facilities or displays in the school garden; (j) Availability of environment or space work: (k) Training numeracy skills for students who are left behind; (m) Simple math game; (m) Numeracy in cooking; (n) Mathematics in work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dewi, D. A., Ghullam, H., & Akhmad, N. (2022). Implementasi Penerapan Pembelajaran Literasi dan Numerasi Di Kelas V SD. Journal of Elementary Education, 05(04), 653–660.

Fauziah, N. (2015). Upaya Guru dalam Pengembangan Literasi Informasi Siswa Pada Mata Pelajaran PAI. UIN Syarif Hidayatullah.

Fazila, N. (2020). Peran Guru Dalam Menumbuhkan Kemampuan Literasi Siswa Kelas V Di MIN 7 Pidie Jaya. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.

Jannah, U. M. (2021). Upaya Guru PAI dalam Meningkatkan Pembelajaran Aktif Siswa Melalui Google Classroom Di SMPN 1 Semen Kabupaten Kediri. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Khakima, L. N., Siti, F. A. Z., Leni, M., & Zuhair, A. (2021). Penerapan Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Siswa MI / SD. Seminar Nasional PGMI, 775–792.

Oktafiani, N., Witono, A. H., & Ermiana, I. (2022). Kesiapan Guru dalam Melaksanakan Kegiatan Literasi dan Numerasi di SDN 1 Selebung. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4b), 2608–2615.

Pendidikan, K., & Jakarta, K. (2017). Literasi Numerasi.

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi Dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Mathematics Education Journal, 3(1), 9–15.

Pratiwi, A. D., Nugroho, A. A., Setyawati, R. D., & Raharjo, S. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Pada Siswa Kelas IV Di SD Negeri Tlogosari 01 Semarang. Journal of Primary and Children’s Education, 6(1), 38–47.

Simanjuntak, N. S. (2022). Analisis Kesulitan Pengetahuan Numerasi Siswa Kelas VI SDN 117853 Kilang Mili Kecamatan Kualuh Hulu Dalam Mengaplikasikan Konsep Operasi Hitung Di Dalam Kehidupan Sehari-hari. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.

Downloads

Published

2023-09-30

Most read articles by the same author(s)