PENGARUH KECERDASAN SPIRITUAL DAN LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP KECENRUNGAN SISWA BERPRILAKU BULLYING PADA SISWA SDN 001 TAMBUSAI KABUPATEN ROKAN HULU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17003Keywords:
students' tendency to behave in bullying, spiritual intelligence, elementary educationAbstract
This research aims to analyze the influence of Spiritual Intelligence and the School Environment on the Tendency of Students to Behave in Bullying among Students at SDN 001 Tambusai, Rokan Hulu Regency. This research uses the variables Spiritual Intelligence and School Environment as independent variables and Students' Tendency to Behave in Bullying as the dependent variable. SDN 001 Tambusai. With a sample of 94 people using the total sampling method. The data analysis method used in this research is multiple linear regression technique. The results of this analysis show that Spiritual Intelligence and the School Environment influence the Tendency of Students to Behave in Bullying among Students at SDN 001 Tambusai, Rokan Hulu Regency. From the hypothesis test obtained, then the research hypothesis.Downloads
References
Arfani, Y. (2014), Peran Komunikasi Orangtua Anak, Kecerdasan Emosi, Kecerdasan Spiritual Terhadap Perilaku Bullying. UMS.
Kartono, K. (2018). Kenakalan Remaja. Bandung: Alfabeta
Karwati & Donni. (2016). Manajemen Kelas. Bandung: Alfabeta
KPAI. (2020). Sejumlah Kasus Bullying Sudah Warnai Catatan Masalah Anak di Awal 2020. https://www.kpali.go.id/publikalsi/sejumlalh-kalsus- bullying-sudalh-walrnali-caltaltaln-malsallalh-alnalk-di-alwall-2020-begini-kaltal- komisioner-kpali
Lestari, A. M. (2018). Hubungan Antara Kecerdasan Spiritual dengan Perilaku pada Remaja di SMP Al Irsyad Purwokerto Tahun 2018. Universitas Muhammadiyah Purwokerto
Putri, S. H., Salim, I. K., & Armayati, L. (2019). Pengaruh Kecerdasan Spiritual dan Kecerdasan Emosi dengan Kecenderungan Berperilaku Delinkuen pada Remaja. Jurnal Psikologi, 13(1), 55-61.
Rahmanto. (2019). Pengembangan Media Komik untuk Mencegah Perilaku Bullying Siswa Kelas VII. Genta Mulia, 10(1), 105-121.
Rahmawan, I. A. (2017). Hubungan Antara Pola Asuh Permisif dengan Intensi Bullying pada Siswa-Siswi Kelas VIII SMP Muhammadiyah 4 Yogyakarta. 6(1), 311-317.
Wijayanti, U. (2017). Pengaruh Kecerdasan Spiritual Terhadap Kenakalan Remaja: Studi Kasus pada Siswa Kelas 3 SLTP Muhammadiyah Masaran Sragen. Jurnal Tajdida, 8(1), 91-110.
Yusuf, S. (2016). Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Bandung: RosdaKarya
Zahrani. (2015). Konseling Terapi. Jakarta: Gema Insani
Zohar, D., & Marshall, I. (2018). Spiritual Question (Terjemahan) Memanfaatkan Kecerdasan Spiritual dalam Berpikir Integralistik dan Holistik untuk Memaknai Kehidupan. Bandung: Mizan
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.