PEMANFAATAN PLATFORM MERDEKA MENGAJAR (PMM) DALAM MENGEMBANGKAN KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DI SD NEGERI 182 PEKANBARU

Authors

  • Dwi Yulia Ummairoh Universitas Islam Riiau
  • Zaka Hadikusuma Ramadan Universitas Islam Riau

Keywords:

teacher pedagogical competence, elementary education, the independent teaching platform

Abstract

The Independent Teaching Platform (PMM) is a system developed by the government to support increasing teacher competency. This platform includes a digital platform that contains various content related to the Independent Curriculum. This research was conducted to find out how the Merdeka Mengajar Platform (PMM) is used in developing teacher pedagogical competence at SD Negeri 182 Pekanbaru. This research uses qualitative research with a narrative approach. The source of this research is the principal and teachers at SD Negeri 182 Pekanbaru. Data was collected using interviews, observation and documentation methods. Using data analysis techniques, namely data reduction, data presentation, drawing conclusions and verification. The results of this research show that the Merdeka Mengajar Platform (PMM) can help teachers develop their pedagogical competencies. By utilizing various features in PMM teachers can develop competencies, create learning program designs, asses or evaluate students, find inspiration from inspirational videos and create practical works or ideas.   Keywords: teacher pedagogical competence, elementary education, the independent teaching platform

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, A. (2021). Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru. Jurnal Pendidikan Guru. (Vol. 2, Issue 1).

Amaliyah, A., & Attadib, A. R. (2021). Pengembangan Potensi Diri Peserta Didik Melalui Proses Pendidikan. Journal of Elementary Education, 5(1), 2614–1752.

Aulia, D., Murni, I., & Desyandri, D. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar melalui Platform Merdeka Mengajar (PMM). Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1b), 800–807.

Giyanto, B., Kurnia, P., Julizar, K., Sari, D. K., Hartono, D., Stia, P., Jakarta, L., & Com, P. (2023). Implementasi Kebijakan Komunitas Belajar Dalam Kurikulum Merdeka Belajar di Indonesia. Jurnal Pembangunan Dan Administrasi Publik, 5(2).

Gultom, D. N. N. (2021). Buku Standard Kompetensi Mengajar Guru. Profesi Keguruan.

Hidayati, K., Tamrin, A. G., & Cahyono, B. T. (2024). Efektivitas Penggunaan Platform Merdeka Mengajar untuk Peningkatan Kompetensi Guru pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1).

Istiqomah, N. I., Santosa, R. B., & Pepsi Febriyanti. (2024). Persepsi Guru Terhadap Platform Merdeka Mengajar: Merespon Transformasi Pendidikan di Era Digital. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(2), 410–422.

Kusumastuti, A & Mustamil Khoiron, A. (2019). Metode Penelitian Kualitatif (Annisya Fitratun & Sukarno, Eds.). Lembaga Pendidikan Sukarno Pressindo (LPSP).

Liana, M., Fitriyah, D., Hindrasti, N. E. K., Nevrita, N., Siregar, E. F. S., & Izzati, N. (2023). Pemanfaatan Fitur Pelatihan Mandiri untuk Mehamami Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(2), 138–152.

Marisana, D., Iskandar, S., & Kurniawan, D. T. (2023). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar untuk Meningkatkan Kompetensi Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 139–150.

Rita Fiantika, F., Wasil, M., Jumiyati, S., Honesti, L., Wahyuni, S., Mouw, E., Jonata, Mashudi, I., Hasanah, N., Maharani, A., Ambarwati, K., Noflidaputri, R., Nuryami, & Waris, L. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif (Y. Novita & M.Hum, Eds.; Vol. 1). PT. Global Eksekutif Teknologi.

Rohimat, S. (2022). Webinar Strategi Penyelesaian Pelatihan Mandiri Kurikulum Merdeka Pada Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Abdimas Kartika Wijayakusuma, 3(2).

Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 7–17.

Sri Lena, M., Nisa, S., Kurnia Putri, O., & Hidayatul Husna, R. (2023). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar (PMM) Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(3), 177–185.

Sudiyanto, A., Muin, J. A., & Ariswandy, D. (2022). Pengaruh Kompetensi Guru Dan Sarana Prasarana Terhadap Kinerja Guru Pada Sekolah Menengah Pertama Negeri 12 Krui Kabupaten Pesisir Barat. Ekonometrika: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Statistika Pascasarjana Saburai, 1(1), 11–20.

Syafitri, E., Nisa, K., Dalimunthe, S. I., Lubis, S. N., & Lumban Batu, W. T. (2023). Perspektif Guru Menggunakan Platfrom Merdeka Mengajar Pada Proses Penyusunan Perangkat Pembelajaran di SMA Taman Siswa Kisaran. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu Universitas Asahan, 1, 859–865.

Triningsih, W., Utami, R. T., Murtiyasa, B., & Setyaningsih, N. (2024). Pemanfaatan Fitur Asesmen Murid dalam Platform Merdeka Mengajar (PMM) pada Pembelajaran Statistika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(1), 127–135.

Downloads

Published

2024-09-01

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>