PENGARUH PENDIDIKAN KARAKTER TERHADAP MORALITAS REMAJA DI ERA DIGITAL

Authors

  • Juwinner Kasingku Universitas Klabat
  • Alan Hubert Frederik Sanger Pendidikan Agama FKIP Universitas Klabat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10220

Keywords:

education, character, morality, adolescents

Abstract

The rapid digital era has brough significant changes in behavior and social interactions, especially among adolescents. This technological advancement has influenced the morality of teenagers, making it increasingly complex and susceptible to negative influences from the vast and uncontrollable digital world. This research aims to explore the influence of character education on the morality of adolescents in the digital era. The study employs a qualitative method with a literature review approach to analyze the impact of character education on adolescent morality. The results indicate that character education has a positive influence on shaping adolescent morality. Moral values taught, such as integrity, honesty, and responsibility, assist adolescents in dealing with the negative effects of the digital era. Character education is not solely the responsibility of schools but also of society, specifically parents. Parents need to monitor their children’s use of gadgets and provide guidance and boundaries. Therefore, character education serves as a crucial foundation in preparing the younger generation to confront moral challenges in this digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adnan, A., Komarudin, D., & Upe, A. (2017). Pengaruh perkembangan teknologi smartphone terhadap moralitas mahasiswa.

Antara. (2023). Kekerasan Anak di Surabaya Karena Salah Penggunaan Medsos. Diakses pada 24 Agustus 2023 dari https://jatim.antaranews.com/berita/702462/kekerasan-anak-di-surabaya-karena-salah-penggunaan-medsos

Arjawinangun, K. B. (2015). Kekerasan Pada Anak, Pengamat: 60% Dipengaruhi Gadget. Diakses pada 24 Agustus 2023 dari https://metro.sindonews.com/berita/1047025/170/kekerasan-pada-anak-pengamat-60-dipengaruhi-gadget

Boiliu, F. M., & Polii, M. (2020). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Keluarga di Era Digital terhadap Pembentukan Spiritualitas dan Moralitas Anak. IMMANUEL: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(2), 76-91.

Djamaluddin, A. (2014). Filsafat Pendidikan. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(2).

Halawati, F. (2020). Pengaruh Pendidikan Karakter Terhadap Perilaku Siswa. Education and Human Development Journal, 5(2), 51-60.

Hidayatullah, M. F., & Rohmadi, M. (2010). Pendidikan karakter: membangun peradaban bangsa. Yuma Pustaka.

Jannah, M. (2017). Remaja dan tugas-tugas perkembangannya dalam islam. Psikoislamedia: Jurnal Psikologi, 1(1).

Juledi, A. P., Munthe, I. R., Harahap, S. Z., Nasution, M., & Irmayani, D. (2023). Penyuluhan Etika dan Attitude Bermedia Sosial di Usia Remaja Pada Tingkat Sekolah Menengah Atas. IKA BINA EN PABOLO: PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT, 3(2), 83-93.

Kasingku, J. D., & Sasarari, F. N. (2022). PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN SEBAGAI PEMBIMBING DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(5), 1520-1527.

Kasingku, J. D., Siwu, F. E., & Sanger, A. H. F. (2023). Menjaga Orang Muda Agar Tetap dalam Pergaulan yang Benar. Journal on Education, 5(4), 12368-12376.

Listianti, L., Susilawati, S., & Oktori, A. R. (2022). Analisis Dampak Penggunaan Teknologi Gadget Terhadap Moralitas Siswa di Sdn 36 Suka Sari Lebong (Doctoral dissertation, IAIN Curup).

Maryani, A. (2019). Pengaruh pendidikan karakter terhadap moral siswa di SMPN 2 Pesawaran (Doctoral dissertation, IAIN Metro).

Marzuki, M. A. (2012). Pengintegrasian Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter,(1).

Maulidiyah, E. C. (2018). Penanaman nilai-nilai agama dalam pendidikan anak di era digital. Martabat, 2(1), 71-90.

Maxwell, J. C. (2008). Etika. BPK Gunung Mulia.

Muchtar, D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan karakter menurut kemendikbud. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 50-57.

Mustoip, S. (2018). Implementasi pendidikan karakter.

Novianti, W. (2020). Urgensi Berpikir Kritis Pada Remaja di Era 4.0. Journal of Education and Counseling (JECO), 1(1), 38-52.

O'Keeffe, G. S., & Clarke-Pearson, K. (2011). The impact of social media on children, adolescents, and families. Pediatrics, 127(4), 800-804.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915.

Purwanti, D. (2017). Pendidikan karakter peduli lingkungan dan implementasinya. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 1(2).

Rini, Y. S., & Tari, J. P. S. (2013). Pendidikan: hakekat, tujuan, dan proses. Jogyakarta: Pendidikan Dan Seni Universitas Negeri Jogyakarta.

Rojabiaturrohmah, E., Hermawan, I. C., & Sarkosih, B. (2020). Pengaruh Penguatan Pendidikan Karakter (Ppk) Terhadap Peningkatan Moral Siswa Kelas Viii Smp Negeri 1 Pacet. Jurnal Pendidikan Politik, Hukum Dan Kewarganegaraan, 9(2).

Samani, M., & Hariyanto, M. S. (2011). Konsep dan model pendidikan karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Setiawan, A. A., Wijayanti, C. N., & Yuliatmojo, W. (2022). Moralitas Bermedia Sosial (Distorsi Etika dalam Perspektif Halal Media: Standar Etika Komunikasi Publik). AGUNA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1), 38-46.

Sholahuddin, M. (2022). Kasus Bocah Memperkosa di Nganjuk Berawal dari Film Porno di HP Paman. Diakses pada 4 September 2022 dari https://www.jawapos.com/berita-sekitar-anda/01410219/kasus-bocah-memperkosa-di-nganjuk-berawal-dari-film-porno-di-hp-paman

Sinaga, D (2018). Dampak Candu Gadget Pada Remaja dan Tips Mengatasinya. Diakses pada 24 Agustus 2023 dari https://www.cnnindonesia.com/edukasi/20180214111614-445-276100/dampak-candu-gadget-pada-remaja-dan-tips-mengatasinya

Sukmanjaya, B. (2017). Internet Aman, Behavior Based Consultant.

Tsoraya, N. D., Khasanah, I. A., Asbari, M., & Purwanto, A. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Terhadap Moralitas Pelajar di Lingkungan Masyarakat Era Digital. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(01), 7-12.

Vikiantika, A., Widyahabsari, D., & Berliana, T. (2022). PENGARUH PENDIDIKAN KARAKTER SISWA SEKOLAH UNTUK MENGATASI DEKADENSI MORAL SEBAGAI REALISASI PANCASILA. Journal on Teacher Education, 3(2), 98-101.

Wirawan, J. (2019). Anak Kecanduan Game Online: ‘Memegang pisau’ dan ‘memukul wajah ibu’, dirawat di rumah sakit jiwa. Diakses pada 24 Agustus 2023 dari https://www.bbc.com/indonesia/majalah-50655956

Wiyani, N. A. (2013). Membumikan pendidikan karakter di SD. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Yulianti, D. F., DP, E. N., & Rofika, R. (2016). Pengaruh Moralitas Individu, Penegakan Hukum, Keadilan Distributif, Keadilan Prosedural Terhadap Kecenderungan Kecurangan Akuntansi Dengan Perilaku Tidak Etis Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Satuan Kerja Perangkat Daerah Kabupaten Kampar) (Doctoral dissertation, Riau University).

Zeva, S., Rizqiana, I., Novitasari, D., & Radita, F. R. (2023). Moralitas

Downloads

Published

2023-09-30