Main Article Content
Abstract
Abstrak
Indonesia sekarang ini sedang melakukan perbaikan dari segi pendidikan serta evaluasi pendidikan dengan cara pemetaan mutu. Sistem evaluasi pendidikan secara nasional berubah menjadi Asesmen Nasional Berbasis Komputer yang berisi elemen-elemen berupa Asesmen Kompetensi Minimum, Survei Karakter, dan Survei Lingkungan Belajar. AKM sangat mengutamakan kepada kemampuan numerasi pelajar dibidang konten, proses kognitif dan konteks. Dengan melihat materi ajar yang didapatkan siswa di sekolah, peneliti ingin menganalisis hubungan antara materi matematika kelas XI dengan soal asesmen nasional. Apakah materi yang didapat siswa di kelas sesuai dengan soal asesmen yang diujikan? Dengan menggunakan studi literatur didapat pada soal AKM diberikan dengan latar belakang kehidupan sehari-hari dan membawa siswa ketingkat bernalar, sehingga pemecahan masalah yang diberikan lebih aplikatif. Mereka diarahkan agar berkontibrusi memberikan validasi terhadap suatu masalah serta mampu mengatasi persoalan dalam kehidupan sehari-hari. Sedangkan pada soal pembelajaran dikelas hanya menyajikan konteks pertanyaan yang bersifat rutin, sederhana, dan kurang aplikatif untuk kehidupan real.
Kata Kunci: AKM, Asesmen, Numerasi.
Abstract
Indonesia is currently making improvements in terms of education and evaluating education using quality mapping. The national education evaluation system has changed to a Computer-Based National Assessment which contains elements in the form of a Minimum Competency Assessment, Character Survey, and Learning Environment Survey. AKM places great emphasis on students' numeracy abilities in the areas of content, cognitive processes, and context. By looking at the teaching material that students receive at school, researchers want to analyze the relationship between class XI mathematics material and national assessment questions. Is the material received by students in class appropriate to the assessment questions being tested? By using literature studies, the AKM questions are given with a background of everyday life and bring students to a level of reasoning, so that the problem-solving given is more applicable. They are directed to contribute to providing validation of a problem and to be able to overcome problems in everyday life. Meanwhile, learning questions in class only present the context of questions that are routine, simple, and less applicable to real life.
Keywords: AKM, Assessment, Numeracy.
Indonesia sekarang ini sedang melakukan perbaikan dari segi pendidikan serta evaluasi pendidikan dengan cara pemetaan mutu. Sistem evaluasi pendidikan secara nasional berubah menjadi Asesmen Nasional Berbasis Komputer yang berisi elemen-elemen berupa Asesmen Kompetensi Minimum, Survei Karakter, dan Survei Lingkungan Belajar. AKM sangat mengutamakan kepada kemampuan numerasi pelajar dibidang konten, proses kognitif dan konteks. Dengan melihat materi ajar yang didapatkan siswa di sekolah, peneliti ingin menganalisis hubungan antara materi matematika kelas XI dengan soal asesmen nasional. Apakah materi yang didapat siswa di kelas sesuai dengan soal asesmen yang diujikan? Dengan menggunakan studi literatur didapat pada soal AKM diberikan dengan latar belakang kehidupan sehari-hari dan membawa siswa ketingkat bernalar, sehingga pemecahan masalah yang diberikan lebih aplikatif. Mereka diarahkan agar berkontibrusi memberikan validasi terhadap suatu masalah serta mampu mengatasi persoalan dalam kehidupan sehari-hari. Sedangkan pada soal pembelajaran dikelas hanya menyajikan konteks pertanyaan yang bersifat rutin, sederhana, dan kurang aplikatif untuk kehidupan real.
Kata Kunci: AKM, Asesmen, Numerasi.
Abstract
Indonesia is currently making improvements in terms of education and evaluating education using quality mapping. The national education evaluation system has changed to a Computer-Based National Assessment which contains elements in the form of a Minimum Competency Assessment, Character Survey, and Learning Environment Survey. AKM places great emphasis on students' numeracy abilities in the areas of content, cognitive processes, and context. By looking at the teaching material that students receive at school, researchers want to analyze the relationship between class XI mathematics material and national assessment questions. Is the material received by students in class appropriate to the assessment questions being tested? By using literature studies, the AKM questions are given with a background of everyday life and bring students to a level of reasoning, so that the problem-solving given is more applicable. They are directed to contribute to providing validation of a problem and to be able to overcome problems in everyday life. Meanwhile, learning questions in class only present the context of questions that are routine, simple, and less applicable to real life.
Keywords: AKM, Assessment, Numeracy.
Keywords
AKM
Asesmen
Numerasi
Article Details
How to Cite
Suminar, C. (2023). Analisis Hubungan Antara Materi Matematika Kelas XI Dengan Soal Asesmen Nasional. Pasundan Journal of Mathematics Education : Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 165–178. Retrieved from https://journal.unpas.ac.id/index.php/pjme/article/view/9904