IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI BUDAYA SEKOLAH DI SD NEGERI TANJUNGANYAR 2

Authors

  • Rika Monica Universitas Muria Kudus
  • Wawan Shokib Rondli Universitas Muria Kudus
  • Ika Ari Pratiwi Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9468

Keywords:

Character Education, School Culture

Abstract

In forming and building good children's character at elementary school age, it is necessary to implement character education through school culture. The purpose of this study was to describe the implementation of character education through school culture at SD Negeri Tanjunganyar 2. This study used a qualitative approach with a descriptive type of research. The research subjects in this study were school principals, teachers, students, and school staff. Data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. Test the validity of the data using source triangulation. Data analysis techniques using data reduction, data presentation, and drawing conclusions. Based on the results of the research, the values ​​that are the main focus in character education through school culture at SD Negeri Tanjunganyar 2 are religious, nationalist, integrity, independence, and mutual cooperation. The five character values ​​are implemented through routine activities, habituation, exemplary by the teacher and environmental conditioning. Routine activities at Tanjunganyar 2 Public Elementary School such as morning assembly reading Asmaul Husna and singing national songs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, S. K. (2015). Studi Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Kultur Sekolah Pada Sekolah Dasar di Kecamatan Mijen Kota Semarang.

Alfajar, L. H. (2014). Upaya Pengembangan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Negeri Sosrowijayan.

Amelia, M., & Ramadan, Z. H. (2021). Jurnal basicedu. 5(6), 5548–5555.

Anggraini, M. S. A. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah di SD N Kotagede 3 Yogyakarta Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 3(3), 151–158.

Arina, A. V., Magdalena, I., & Fadilah, A. A. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah di SD Amanah Kota Tangerang. ARZUSIN : Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Dasar, 2(2), 389–397.

Barnawi, & Arifin, M. (2016). Strategi & Program Pembelajaran Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Bosco, F. H., Madjir, A., & Bandur, A. (2021). Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah Di Sekolah Dasar. … Literasi Pendidikan …, 9, 1–17. http://jurnal.unikastpaulus.ac.id/index.php/jlpd/article/view/977

Dewi, A. K. T., Degeng, N. S., & Hadi, S. (2019). Implementasi Pendidikan Nilai Karakter di Sekolah Dasar Melalui Budaya Sekolah. Jurnal Pendidikan, 4(2), 247–255.

Fahira, N., & Ramadan, Z. H. (2021). Analisis Penerapan 5 Nilai Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 649–660.

Hariandi, A. (2017). Meningkatkan Nilai Karakter Bersahabat Melalui Model Teams Games Tournaments di SDIT Al-Azhar Kota Jambi. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(1), 19–35.

Ika, P. N. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di MAN Godean Yogyakarta.

Indarwati, E. (2020). Implementasi penguatan pendidikan karakter melalui budaya sekolah. 2(11), 1–11.

Johannes, N. Y., Ritiauw, S. P., & Abidin, H. (2020). Implementasi Budaya Sekolah dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter di SD Negeri 19 Ambon. Jurnal Pedagogika Dan Dinamika Pendidikan, 8(1), 11–23.

Khoirinnida, Y., & Rondli, W. S. (2021). No Title. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 21(3), 326–335.

Khoirinnida, Y., Rohmah, I. N., & Rondli, W. S. (2022). IMPLEMENTASI PENGUATAN KARAKTER MANDIRI DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK MASA PANDEMI COVID-19 DI KELAS V SD NEGERI 3 BATURAGUNG. 7(1), 26–31.

Maharani, M. S., Rondli, W. S., & Ermawati, D. (2023). Analisis Integrasi Nilai-Nilai Karakter dalam Pembelajaran IPS pada Siswa Kelas IV SD 3 Robayan. 6(April), 2519–2526.

Mustoip, S., Japar, M., & Zulela, M. (2018). Implementasi Pendidikan Karkater. Surabaya: Jakad Publishing.

Nisya, N. A., Kanzunnuddin, M., & Pratiwi, I. A. (2021). No Title. PAJAR (Penddikan Dan Pengajaran), 5(3), 669–617.

Nunzairina. (2018). Implementasi Pendidikan Karkater Dalam Budaya Sekolah di SD IT Al-Hijrah 2 Laut Dendang.

Silkyanti, F. (2019). Analisis Peran Budaya Sekolah yang Religius dalam Pembentukan Karakter Siswa. Indonesian Values and Character Education Journal, 2(1), 36. https://doi.org/10.23887/ivcej.v2i1.17941

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tsauri, S. (2015). Pendidikan Karkater Peluang Dalam Membangun Karkater Bangsa. Jember: IAIN Jember Press.

Wilujeng, A. T. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah di MI Roudlotul Banat Bebekan Kecamatan Taman Kabupaten Sidoarjo.

Wilujeng, W. S. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Keagamaan di SD Ummu Aiman Lawang.

Yusuf, M. (2013). Membentuk Karakter Melalui Pendidikan Berbasis Nilai. Jurnal Alulum, 13(1), 1–24.

Downloads

Published

2023-08-06

Most read articles by the same author(s)