Konsep dan Implementasi Model Pengelolaan Kelas Berbasis Humanistik
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37400Keywords:
Humanistic Education, Classroom Management, Elementary EducationAbstract
This study examines the concept and implementation of humanistic-based classroom management as a response to learning conditions that remain teacher-centered and limit students’ opportunities to develop their potential. The purpose of this research is to analyze theoretical foundations of humanistic learning and to identify ways in which these principles can be applied to classroom management at the elementary school level. The study employs a qualitative method with a literature review approach, gathering data from books, scientific journals, and relevant academic documents published within the last five years. The data were analyzed using content analysis techniques to identify themes and patterns related to humanistic approaches in classroom management. The findings indicate that classroom management grounded in humanistic principles emphasizes the creation of a safe, supportive, and meaningful learning environment that recognizes students as unique individuals with diverse emotional, social, and cognitive needs. Its implementation encourages students to become independent, creative, collaborative, and capable of self-actualization. Overall, this model has been shown to be effective in enhancing active participation, strengthening teacher–student relationships, and fostering holistic student development in elementary schools.
Downloads
References
Aisyah, N., Karyawati, L., & Karnia, N. (2023). Model Pendekatan Humanistik dalam Pengelolaan Kelas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam SDN Plawad 4 Karawang Timur. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(2), 261-269.
Aliyyah, R. R., Selindawati, S., & Sutisnawati, A. (2022). Manajemen Kelas Strategi Guru Dalam Menciptakan Iklim Belajar Menyenangkan. Bantul-Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru.
Anggrestas, V. (2019). Literasi Manusia Untuk Menyiapkan Mahasiswa yang Kompetitif di Era Industri 4.0. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(3), 217–222. https://doi.org/10.30998/fjk.v6i3.4459
Ateh, CM & Ryan, LB (2023). Mempersiapkan Calon Guru agar Responsif.
Fitriana, A. N., Aisah, M. N., Rianto, E. I., & Widakdo, R. (2024). Optimalisasi pengelolaan kelas dalam meningkatkan motivasi dan kedisiplinan siswa. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan dan Keguruan, 5(2), 97-105.
Habbah, E. S. M., Husna, E. N., Yantoro, Y., & Setiyadi, B. (2023). Strategi guru dalam pengelolaan kelas yang efektif untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Holistika, 7(1), 18-26.
Misnawati, M., Karma, I. N., & Oktaviyanti, I. (2022). Analisis strategi guru dalam pengelolaan kelas daring di kelas V SDN 35 Ampenan tahun 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 177-181.
Mira, I. D. (2023). Penerapan Teori Belajar Humanistik: Studi Kasus Implementasi Metode Kerja Kelompok Pada Mata Pelajaran IPAS Pada Materi Bentang Alam dan Keterkaitannya dengan Profesi Masyarakat di Kelas IV SD Negeri 012 Kuaro. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 475-489.
Monicha, R. E., Sendi, O. A. M., Warsah, I., & Morganna, R. (2022). Upaya Guru dalam Pengelolaan kelas untuk meningkatkan prestasi pembelajaran PAI di SMP Negeri 1 Rejang lebong. Jurnal Sustainable, 5(1), 1-10.
Mutakarikah, M. (2025). Analisis Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Rendah dan Tinggi di SDN Rawu (Penelitian Kualitatif Deskriptif pada Guru dan Peserta Didik Kelas IA dan VA SDN Rawu Kota Serang) (Doctoral dissertation, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa).
Nafisah, Z., & Kunaepi, A. (2025). Urgensi Strategi Manajemen Kelas untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1 Februari), 17-26.
Nikensari, S. I., Suparno & Putri, Y. E. (2022). Pemetaan Literasi Data, Literasi Teknologi, dan Literasi Manusia Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Koperasi di Era Revolusi Industri 4.0. Universitas Negeri Jakarta.
Rahmania, A. (2022). Pengelolaan Kelas Dalam Kegiatan Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 7(1), 30-43.
Rosita, R., Safitri, R. D., Suwarma, D. M., Muyassaroh, I., & Jenuri, J. (2024). Pendekatan konstruktivisme terhadap peningkatan hasil belajar siswa SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 10(3), 238-247.
Sari, S. Y., Nugroho, A. D., & Purnama, M. D. I. (2021). Implementasi Teori Belajar Humanistik Dalam Mengembangkan Bakat Dan Kreativitas Anak. InProsiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Vol. 1, No. 1, pp. 19-26).
Suryaningtyas, A. K., & Nursikin, M. (2024). Implementasi Pendidikan Agama Islam Humanistik dalam Pembelajaran Berdiferensiasidi SMP Islam Sudirman 2 Salatiga. Al-Ihda': Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 19(2), 1574-1579.
Widiyaningsih, R., & Hairani, E. (2025). Penerapan Nilai-nilai humanistik pada pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar Negeri Nagasari III Karawang Barat. Qiro'ah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(1), 44-54.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















