Konsep dan Implementasi Model Pengelolaan Kelas Berbasis Humanistik

Authors

  • Nasya Putry Kusumah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Najwa Meiga Azzahra Universitas Pendidikan Indonesia
  • Najwa Yumna Mahira Universitas Pendidikan Indonesia
  • Naila Tsuraya Zahra Universitas Pendidikan Indonesia
  • Natalina Aritonang Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sofyan Iskandar Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37400

Keywords:

Humanistic Education, Classroom Management, Elementary Education

Abstract

This study examines the concept and implementation of humanistic-based classroom management as a response to learning conditions that remain teacher-centered and limit students’ opportunities to develop their potential. The purpose of this research is to analyze theoretical foundations of humanistic learning and to identify ways in which these principles can be applied to classroom management at the elementary school level. The study employs a qualitative method with a literature review approach, gathering data from books, scientific journals, and relevant academic documents published within the last five years. The data were analyzed using content analysis techniques to identify themes and patterns related to humanistic approaches in classroom management. The findings indicate that classroom management grounded in humanistic principles emphasizes the creation of a safe, supportive, and meaningful learning environment that recognizes students as unique individuals with diverse emotional, social, and cognitive needs. Its implementation encourages students to become independent, creative, collaborative, and capable of self-actualization. Overall, this model has been shown to be effective in enhancing active participation, strengthening teacher–student relationships, and fostering holistic student development in elementary schools. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, N., Karyawati, L., & Karnia, N. (2023). Model Pendekatan Humanistik dalam Pengelolaan Kelas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam SDN Plawad 4 Karawang Timur. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(2), 261-269.

Aliyyah, R. R., Selindawati, S., & Sutisnawati, A. (2022). Manajemen Kelas Strategi Guru Dalam Menciptakan Iklim Belajar Menyenangkan. Bantul-Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru.

Anggrestas, V. (2019). Literasi Manusia Untuk Menyiapkan Mahasiswa yang Kompetitif di Era Industri 4.0. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(3), 217–222. https://doi.org/10.30998/fjk.v6i3.4459

Ateh, CM & Ryan, LB (2023). Mempersiapkan Calon Guru agar Responsif.

Fitriana, A. N., Aisah, M. N., Rianto, E. I., & Widakdo, R. (2024). Optimalisasi pengelolaan kelas dalam meningkatkan motivasi dan kedisiplinan siswa. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan dan Keguruan, 5(2), 97-105.

Habbah, E. S. M., Husna, E. N., Yantoro, Y., & Setiyadi, B. (2023). Strategi guru dalam pengelolaan kelas yang efektif untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Holistika, 7(1), 18-26.

Misnawati, M., Karma, I. N., & Oktaviyanti, I. (2022). Analisis strategi guru dalam pengelolaan kelas daring di kelas V SDN 35 Ampenan tahun 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 177-181.

Mira, I. D. (2023). Penerapan Teori Belajar Humanistik: Studi Kasus Implementasi Metode Kerja Kelompok Pada Mata Pelajaran IPAS Pada Materi Bentang Alam dan Keterkaitannya dengan Profesi Masyarakat di Kelas IV SD Negeri 012 Kuaro. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 475-489.

Monicha, R. E., Sendi, O. A. M., Warsah, I., & Morganna, R. (2022). Upaya Guru dalam Pengelolaan kelas untuk meningkatkan prestasi pembelajaran PAI di SMP Negeri 1 Rejang lebong. Jurnal Sustainable, 5(1), 1-10.

Mutakarikah, M. (2025). Analisis Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Rendah dan Tinggi di SDN Rawu (Penelitian Kualitatif Deskriptif pada Guru dan Peserta Didik Kelas IA dan VA SDN Rawu Kota Serang) (Doctoral dissertation, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa).

Nafisah, Z., & Kunaepi, A. (2025). Urgensi Strategi Manajemen Kelas untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1 Februari), 17-26.

Nikensari, S. I., Suparno & Putri, Y. E. (2022). Pemetaan Literasi Data, Literasi Teknologi, dan Literasi Manusia Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Koperasi di Era Revolusi Industri 4.0. Universitas Negeri Jakarta.

Rahmania, A. (2022). Pengelolaan Kelas Dalam Kegiatan Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 7(1), 30-43.

Rosita, R., Safitri, R. D., Suwarma, D. M., Muyassaroh, I., & Jenuri, J. (2024). Pendekatan konstruktivisme terhadap peningkatan hasil belajar siswa SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 10(3), 238-247.

Sari, S. Y., Nugroho, A. D., & Purnama, M. D. I. (2021). Implementasi Teori Belajar Humanistik Dalam Mengembangkan Bakat Dan Kreativitas Anak. InProsiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Vol. 1, No. 1, pp. 19-26).

Suryaningtyas, A. K., & Nursikin, M. (2024). Implementasi Pendidikan Agama Islam Humanistik dalam Pembelajaran Berdiferensiasidi SMP Islam Sudirman 2 Salatiga. Al-Ihda': Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 19(2), 1574-1579.

Widiyaningsih, R., & Hairani, E. (2025). Penerapan Nilai-nilai humanistik pada pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar Negeri Nagasari III Karawang Barat. Qiro'ah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(1), 44-54.

Downloads

Published

2025-12-24

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>