HAKIKAT BELAJAR ABAD KE-21 DALAM MENGINTEGRASIKAN KETERAMPILAN, PENGETAHUAN, DAN TEKNOLOGI SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.25786Keywords:
knowledge integration, 4C skills, 21st century learning, educational technology, elementary school studentsAbstract
This study aims to describe the essence of 21st-century learning in the context of integrating skills, knowledge, and technology in elementary school settings. This research employs a descriptive qualitative method using a literature review approach to analyze various relevant sources related to 21st-century education. The main focus is on how the learning process at the elementary level can accommodate the development of critical thinking, creativity, communication, and collaboration skills (4C), supported by the use of digital technology as a learning tool. The analysis reveals that 21st-century learning requires a paradigm shift from teacher-centered to student-centered learning, where teachers act as facilitators. The integration of technology plays a crucial role in encouraging students to actively seek, process, and apply information in real-life contexts. Therefore, a flexible, participatory, and future-oriented learning design is essential.Downloads
References
Albina, M., Safiâ, A., Gunawan, M. A., Wibowo, M. T., Sitepu, N. A. S., & Ardiyanti, R. (2022). Model pembelajaran di abad ke 21. Warta Dharmawangsa, 16(4), 939-955.
Arnyana, I. B. P. (2019). Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kompetensi 4C (Communication, Collaboration, Critical Thinking Dan Creative Thinking) Untuk Menyongsong Era Abad 21. Prosiding: Konferensi Nasional Matematika Dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi, 5(3), 461–482.
Astawan, I Gede. (2016). Belajar dan Pembelajaran Abad 21. Harian Bernas: Agustus 2016.
Astuti, A., Zulfah, Z., Susanti, R., Syafitri, C. N., Rahmadhani, M., & Hermansyah, R. (2021). STRATEGI PEMBELAJARAN MATEMATIKA ABAD KE-21 (Meningkatkan Profesional Pendidik & Calon Pendidik).
Azis, Y. A. (2023). Studi Pustaka: Pengertian, Tujuan, Sumber dan Metode. [Online]. Diakses dari: https://deepublishstore.com/blog/studi-pustaka/#Sarwono
Febriyanti, I. N., Yulianti, Y., Sari, A. K., Shofi, A. N., Rossalya, E. N., Andini, J. P., ... & Mahdiyyah, Z. (2025). TEORI PSIKOLOGI BELAJAR. Penerbit Tahta Media.
Fuadah, A. T., Mudjenan, I. M., Hasan, M. L., Choerunnisa, N. A., Herniati, S. T., & Santoso, G. (2023). Persfektif; Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Abad 21 di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 2(02), 154-164.
Hadisaputra, S., Hakim, A., Muntari, M., Hadiprayitno, G., & Muhlis, M. (2018). Pelatihan Peningkatan Keterampilan Guru IPA Sebagai Role Model Abad 21 dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 1(2).
Hendriani, A., Rohayati, E., & Herlambang, Y. T. (2020). Pendidikan dan Keterampilan Berpikir Abad ke-21. Ksatria Siliwangi.
Isma, A., Isma, A., Isma, A., & Isma, A. (2023). Peta Permasalahan Pendidikan Abad 21 di Indonesia. Jurnal Pendidikan Terapan, 11-28.
Judijanto, L., Santoso, R. Y., & Mansur, A. (2025). Integrasi Teknologi dan Sektor Pendidikan: Tantangan dan Peluang dalam Perspektif Multisektoral. Jurnal Ilmiah Edukatif, 11(1), 47-57.
Kemendikbud, 2017. Pendidikan Karakter Dorong Tumbuhnya Kompetensi Siswa Abad 21 diakses dari https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2017/06/pendidikankarakter-dorong-tumbuhnya-kompetensi-siswa-abad-21
Majir, A. (2019). Blended Learning dalam Pengembangan Pembelajaran Suatu Tuntutan Guna Memperoleh Keterampilan Abad ke-21. Sebatik, 23(2), 359-366.
Meilani, D., Dantes, N., & Tika, I. N. (2020). Pengaruh implementasi pembelajaran saintifik berbasis keterampilan belajar dan berinovasi 4c terhadap hasil belajar ipa dengan kovariabel sikap ilmiah pada peserta didik kelas v sd gugus 15 kecamatan buleleng. Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 1-5.
Nopiani, S., Nuvitalia, D., & Setianingsih, E. S. (2022). Keefektifan Model Pembelajaran Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III Tema 5 Subtema 4 Pembelajaran 5 Di Sdn 4 Klambu Kabupaten Grobogan. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 12(1), 22.
Septiyaningsih, D. N., Alkhayya, N., Mardiana, N., & Setiyoko, D. T. (2025). Peran Teknologi dalam Penggunaan Media Belajar Bagi Siswa Sekolah Dasar. Journal on Education, 7(02), 10309-10318.
Sugiyarti, Lina, and Alrahmat Arif. (2018). “Pembelajaran Abad 21 di SD,” 6.
Sulistyaningrum, H., Winata, A., & Cacik, S. (2019). Analisis kemampuan awal 21st century skills mahasiswa calon guru SD. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(1), 142-158.
Syahputra, E. (2024). Pembelajaran abad 21 dan penerapannya di Indonesia. Journal of Information System and Education Development, 2(4), 10-13.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.