ANALISIS PENTINGNYA EVALUASI PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25973Keywords:
Learning Evaluation, Education, StudentsAbstract
Learning evaluation plays a crucial role in enhancing students' understanding in elementary schools, especially amidst the low understanding of educators regarding evaluation concepts and practices. This research aims to explore the role, implementation, and factors influencing learning evaluation. The methodology used is a literature review, collecting and analyzing relevant written sources. The research results show that evaluation not only serves to measure the effectiveness of learning but also provides constructive feedback for teachers and students. In addition, the research identified various hindering factors, such as the lack of teacher understanding and student motivation. With improvements in the evaluation process, it is hoped that the quality of education can increase and students' understanding of the subject matter can be optimally supported.Downloads
References
Alwi, I. (2010). Pengaruh Jumlah Alternatif Jawaban Tes Objektif Bentuk Pilihan Ganda terhadap Reliabilitas Tingkat Kesukaran dan Daya Pembeda. Jurnal Ilmiah Faktor Exacta, 3(2).
Ahmadi,A,M., DKK. (2025). Problematika Guru Dalam Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Siswa Di Kelas IV Sekolah Dasar. Journal Binagogik. 12(1) 33-39. https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd
Arifin Z. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kemenag.
Arikunto S. (2009). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arrosyad., M.,I.,dkk. (2023). Analisis Permasalahan Dalam Melakukan Evaluasi Pembelajaran di Kelas I SD Negeri 15 Kelapa Kampit. Jurnal Jendela Pendidikan. 3(2) 280-283. https://www.ejournal.jendelaedukasi.id/index.php/JJP
Asrul, Ananda R., Rosnita. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Citapustaka Media.
Asrul, A., Saragih, A. H., & Mukhtar, M. (2022). Evaluasi pembelajaran.
Bagan, S. T. A. I. R. (2021). Evaluasi Pembelajaran Terintegrasi. Journal of Islamic Education El Madani, 1(1).
Devi, M. Y., Hidayanthi, R., & Fitria, Y. (2022). Model-model evaluasi pendidikan dan model sepuluh langkah dalam penilaian. Jurnal Basicedu, 6(1), 675-683.
Fuadiy, R. (2021). Evaluasi Pembelajaran Sebuah Studi Literatur. Jurnal Pendidikan Islam.
Kartowagiran, B. (2021). Pengembangan asesmen nasional berbasis kelokalan. In Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, dan Pendidikan Dasar (SENSASEDA) (Vol. 1, pp. 7-26).
Magdalena, I., Annisa, M. N., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test dan Post-Test pada Mata Pelajaran Matematika dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran di SDN Bojong 04. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 150–165.
Maulidi, A. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Quantum Learning dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 13 22.
Ulya, M. (2021). Penggunaan educandy dalam evaluasi pembelajaran bahasa indonesia. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(1), 55-63.
Permatasari, A. (2014). Pengelolaan Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik Secara Online. Manajemen Pendidikan, 24(3), 260-265.
Putro, H. Y. S., Makaria, E. C., Hairunisa, H., & Rahman, G. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan Pemanfaatan Assesmen Diagnostik Guna Optimalisasi Pembelajaran. Jurnal Pengabdian ILUNG (Inovasi Lahan Basah Unggul), 2(4), 698-705.
Ratnawulan, E., & Rusdiana, H. A. (2015). Evaluasi pembelajaran. Bandung: Pustaka Setia.
Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2023). Peran desain evaluasi pembelajaran untuk meningkatkan kualitas pembelajaran. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 4(2), 88-100.
Yanto.,A, DKK. (2020). Manajemen Pembelajaran Sekolah Dasar Di Daerah Tertinggal. AMP: Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan. 3(1), 72-83. http://journal2.um.ac.id/index.php/jamp/
Zahrah, F. (2022). Evaluasi Pembelajaran SD/MI. Kediri: CV Kreator Cerdas Indonesia.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.