PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO ANIMASI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS I SD NEGERI PULOGEDE 1

Authors

  • Siti Rohmah Universitas PGRI Ronggolawe
  • Ina Agustin Universitas PGRI Ronggolawe

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.30216

Keywords:

Mathematics, Media, Education

Abstract

Research conducted on mathematics education at SD Negeri Pulogede 1 shows that the implementation of learning is not optimal. Student learning outcomes have not reached the KKTP. The purpose of this study was to improve student learning outcomes by using animated video media. Specifically, this study aims to determine the validity, practicality, and effectiveness of animated video media on student learning outcomes. This research was conducted at SDN Pulogede 1. The data source consisted of 11 first grade students of SDN Pulogede 1. This research is research and development (R&D). The findings of this study indicate an increase in learning outcomes of first grade students at SDN Pulogede 1, which is indicated by an increase in practical skills and cognitive outcomes. This improvement was achieved through the integration of animated video media in the learning process. The final results showed that 100% of students achieved mastery in the second cycle. Animated video media can provide real-life experiences that can foster independent learning activities among students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustiningrum, I. A., Prasasti, P. A. T., & Listiani, I. (2023). Pengembangan Media Video Animasi pada Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(4), 1596. https://doi.org/10.35931/am.v7i4.2628

Andrasari, N. A. (2022). Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Kinemaster Bagi Guru Sd. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 7(1), 36–44.

Andriani, E. Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Tingkat Tinggi Dan Hasil Belajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Teknolohi Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 31–36.

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Firmansyah, H. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Digital untuk Meningkatkan Minat Belajar Sejarah di Sekolah Menengah Atas. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(2), 541–548. https://doi.org/10.24815/jimps.v9i2.30416

Fitriani, E., Waspodo, M., & Gatot, M. (2022). Monograf Media Flash Card Baca Kata Digital Untuk Anak Usia Dini (1st ed.). Widina Bhakti Persada Bandung. www.penerbitwidina.com

Hidayat, A., & Irawan, I. (2017). Pengembangan Lks Berbasis Rme Dengan Pendekatan Problem Solving Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 51–63.

Indy, R., Waani, F. J., & Kandowangko, N. (2019). Peran Pendidikan Dalam Proses Perubahan Sosial Di Desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara. HOLISTIK, Journal of Social and Culture, 12(4).

Izzaturahma, E., Putu, L., Mahadewi, P., & Simamora, A. H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis ADDIE pada Pembelajaran Tema 5 Cuaca untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 9(2), 216–224. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/index

Mahira, J., Octaria, D., & Septeiyawan, B. Z. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bilangan Cacah Kelas II SD Negeri 01 Pemulutan Barat. PPSDP Undergraduate Journal of Educational Sciences, 2(2), 249–254.

Mahmudi, M. R., Salshabila, & Friska, S. Y. (2023). Pengembangan Media Game Edukasi Berbasis Web Wordwall Pada Materi Balok Dan Kubus Kelas Iv Sd Dalam Kurikulum Merdeka. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(4), 1015–1029.

Mashuri, D. K. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V. Jpgsd, 08(05), 1–11.

Muslimah, S., Satria, A. F. A., & Tusyana, E. (2023). Hubungan Aktivitas Belajar Siswa Dengan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas X1 SMA Negeri 1 Batanghari Tahun Pelajaran 2016/2017. Tarbiyah Jurnal ; Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1–10.

Setyowati, Y., Priyambudi, S., & Wijayanti, G. C. (2024). Students ’ Reflections on Grammarly as a Tool for Academic Writing Support : Perceived Knowledge and Challenges in Higher Education. 01, 577–587.

Suryaningsih, T., Maksum, A., & Marini, A. (2023). Membentuk Profil Pelajar Pancasila Dimensi Berkebinekaan Global melalui Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 7(3). Https://Doi.Or, 7(3). https://doi.org/10.20961/jdc.v7i3.79594

Sya’bania, N., Anwar, M., & Wijaya, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi dengan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. Chemistry Education Review, 4(1), 2597. https://doi.org/10.26858/cer.v4i1.13315

Downloads

Published

2025-07-19