ANALISIS VALIDITAS PENGEMBANGAN MIWALL (MEDIA INTERAKTIF BERBASIS WORDWALL) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS SISWA KELAS IV SD

Authors

  • Kartika Ningsih Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas PGRI Ronggolawe
  • Ina Agustin Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas PGRI Ronggolawe

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29564

Keywords:

Miwall, Wordwall, Interactive Media, Validity, Science, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to analyze the validity of the development of MIWALL (Wordwall-Based Interactive Media) as a learning media to improve the learning outcomes of fourth grade elementary school students in science. The method used is research and development (R&D) with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Validation instruments in the form of assessment sheets from material experts, media experts, and practitioners (teachers) are used to assess the quality of the media. The validation results show that MIWALL obtained an average score of 89% from all validators, which is included in the "very valid" category. These findings indicate that MIWALL is suitable for use as an interactive learning media in science subjects to increase student engagement and understanding of concepts in a fun way. The use of MIWALL is expected to be an innovative alternative in the thematic learning process in elementary schools

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggita, Atikah Dewi, Ervina Eka Subekti, Muhammad Prayito, and Catur Prasetiawati. 2023. “Analisis Minat Belajar Peserta Didik Terhadap Pembelajaran Ipas Di Kelas 4 Sd N Panggung Lor.” Inventa 7(1): 78–84. doi:10.36456/inventa.7.1.a7104.

M Choirul Muzaini, Andi Prastowo, and Umi Salamah. 2024. “Peran Teknologi Pendidikan Dalam Kemajuan Pendidikan Islam Di Abad 21.” Jurnal IHSAN Jurnal Pendidikan Islam 2(2): 70–81. doi:10.61104/ihsan.v2i2.214.

Muammar, Muammar, and Suhartina Suhartina. 2018. “Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Akidah Akhlak.” KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial dan Keagamaan 11(2): 176–88. doi:10.35905/kur.v11i2.728.

Rahman, Rahmania, and Muhammad Fuad. 2023. “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Ipas Di Sekolah Dasar.” DISCOURSE: Indonesian Journal of Social Studies and Education 1(1): 75–80. doi:10.69875/djosse.v1i1.103.

Nuryani, S., Maula, L., & Nurmeta, I. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 600. https://doi.org/10.51494/jpdf.v4i2.952

Pamungkas, R. S. A., & Wantoro, J. (2020). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532.https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Purwaningrum, G. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Match Up Berbasis Game Wordwall Pada Materi Bagian Tumbuhan Dan Fungsinya Untuk Siswa Kelas IV SD Negeri Balongasem.

Amanda, N., Reffiane, F., & Arisyanto, P. (2019). Pengembangan Media Budel (Buku Berjendela ) pada Tema Keluargaku. 3, 99.

Aprillianti, P., & Wiratsiwi, W. (2021). Pengembangan E-book Dengan Aplikasi Book Creator pada Materi Bangun Ruang Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Masayarakat, 6(1), 83. http://prosiding.unirow.ac.id/index.php/SNasPPM

Arimbawa, I. G. P. A. (2021). Penerapan Wordwall Game Quis berpadukan Classroom untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Biologi. Indonesian Journal of Educational Development, 2(2), 324–332. https://doi.org/10.5281/zenodo.5244716

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Denah, A. (2023). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN WORDWALL TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK SDN GEKBRONG 1 KABUPATEN CIANJUR (Penelitian Kuasi Eksperimen Di Kelas V SD Negeri Gekbrong 1 Kabupaten Cianjur Pembelajaran Tematik Tahun Ajaran 2022/2023), 03, 18.

Dinah, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Hasil Belajar Peserta Dididk SDN Gekbrong 1 Kabupaten Cianjur (Penelitian Kuasi Eksperimen di Kelas V SD Negeri Gekbrong 1 Kabupaten Cianjur Pembelajaran Tematik Tahun Ajaran 2022/2023). 19–20.

Firdaus, F. (2022). Pengembangan Media Kotak Misteri Bangun Ruang Siswa Kelas Vi Sdn I Brondong Lamongan. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian Masyarakat (Vol. 7, Issue 1). http://prosiding.unirow.ac.id/index.php/SNasPPM

Hidayaty, A., Qurbaniah, M., & Setiadi, A. E. (2022). The Influence of Wordwall on Students Interests and Learning Outcomes. Jurnal Penelitialn Ilmu Pendidikan, 15(2), 211–223. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpip/article/view/51691%0Ahttp://dx.doi. org/10.21831/jpipfip.v15i2.51691

Lubis, A. P., & Nuriadin, I. (2022). Efektivitas Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6884–6892. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3400

Mujahidin, A. A., Salsabila, U. H., Hasanah, A. L., Andani, M., & Aprillia, W. (2012). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. Innovative: Journal Of Social Science Research, 1(2), 552–560. https://doi.org/10.31004/innovative.v1i2.3109

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Nuryani, S., Maula, L., & Nurmeta, I. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 600. https://doi.org/10.51494/jpdf.v4i2.952

Oktariyanti, D., Frima, A., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan media pembelajaran online berbasis game edukasi Wordwall tema Indahnya Kebersamaan pada siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4095. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1490

Rosmana, P. S., Iskandar, S., Sari, A. N., Kholida, A., Firdaus, D. N., & Trisnawati,

P. (2023). Penggunaan Media Wordwall sebagai Evaluasi Pembelajaran Organ Pernapasan pada Hewan Kelas V di SDN 3 Nagri Kaler. Journal on Education, 5(2), 1965–1973. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.838

Purwananti, Y. S. (2016). Peningkatan Kualitas Pendidikan Sebagai Pencetak

Sumber Daya Manusia Handal. Proceedings International Seminar FoE

(Faculty of Education), 220–229

Sinaga, Y. M., & Soesanto, R. H. (2022). Upaya Membangun Kedisplinan melalui Media Wordwall dalam Pembelajaran Daring pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1845–1857. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.1617

Downloads

Published

2025-09-06

Most read articles by the same author(s)