MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP IPAS MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) BERBANTUAN MEDIA FLASHCARD KELAS IV SDN 095/I OLAK

Authors

  • Prya Aprilia Qomisatun Universitas Jambi
  • Asrial Universitas Jambi
  • Issaura Sherly Pamela Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.29631

Keywords:

IPAS, Problem Based Learning, Flashcard

Abstract

This study aims to describe the implementation of the Problem-Based Learning (PBL) model assisted by flashcard media to improve students' conceptual understanding in the IPAS subject for fourth-grade students at SDN 095/I Olak, as well as to describe the improvement in students' conceptual understanding after the implementation. This research is a Classroom Action Research (CAR) conducted in two cycles. Data were collected through observation, interviews, tests, and documentation. The results show an increase in students’ understanding of IPAS concepts, observed through several indicators: interpreting, giving examples, classifying, summarizing, concluding, comparing, and explaining. The improvement occurred gradually from Cycle I to Cycle II through the application of the PBL model with flashcard support. In Cycle I, the first meeting showed a percentage of 40% of students achieving conceptual understanding, which increased to 54.54% in the second meeting. In Cycle II, the percentage rose to 58.33% in the first meeting and reached 83.33% in the second meeting. This indicates a total improvement of 43.33% from the beginning to the end of the study. These findings demonstrate that the use of the Problem-Based Learning model assisted by flashcards is effective in enhancing students’ conceptual understanding of IPAS. Therefore, this model can be considered a viable alternative for teaching IPAS in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriani, B. (2018). Motivasi mahasiswa dan dukungan keluarga terhadap kecemasan

mahasiswa dalam penyusunan tugas akhir. Babul Ilmi Jurnal Ilmiah Multi Science Kesehatan, 9(1).

Alirmansyah, A., Zulkhi, M. D., Pandya, P. A., Haya, A. F., & Wulandari, V. (2024). Integrating the traditional game gasing: Comparison and correlation of responses, peace-loving character, social care, and student responsibility. Journal of Innovation in Educational and Cultural Research, 5(4), 634–

646.

Arsil, A., Noviyanti, S., Kurniawan, D. A., Zulkhi, M. D., Saputri, J., Silvia, N., ... & Ubaidillah, U. (2021). Thematic practicum handbook theme 2: Student interests and critical thinking skills for fourth grade elementary school students. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 5(4), 665–676.

Auliah, S. O., Faisal, M., & Syamsiah,

D. (2024). Pengaruh penggunaan flashcard untuk meningkatkan penguasaan kosakata bahasa Indonesia siswa sekolah dasar kelas dua di Kabupaten Majene. Phinisi Jurnal of Education, 4(1), 100–

109.

Dewi, B., Hamidah, A., & Sukmono, T. (2020). Pengembangan booklet keanekaragaman kupu-kupu di Kabupaten Kerinci dan sekitarnya sebagai sumber belajar pada materi Animalia kelas X SMA. BIODIK, 6(4), 492–

506.

Djamaluddin, A., & Wahyuni, D. (2019). Belajar dan pembelajaran.

Wahab, G., & Rosnawati. (2021). Teori-teori belajar dan pembelajaran (pp. 1–82).

Fitria, Y., & Indrasari, W. (2020). Pengembangan model pembelajaran PBL berbasis digital untuk meningkatkan karakter peduli lingkungan dan literasi sains.

Fitriyawati, E., & Sri, L. (n.d.). Perubahan gangguan daya ingat dengan pemberian. Jurnal, 6(1), 455–461.

Hasan, M., et al. (2021). Media pembelajaran. Tahta Media Group.

Hidayati, A. R., Ningrum, A. S. B., & Suci, D. N. (2022). The

development a 3D English module for English lesson in 4th grade in elementary school. English Education: Journal of English Teaching and Research, 7(2), 205–221.

Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom’s taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41(4), 212–

218.

Mahendra, M. A. R., Destrinelli, D., & Pamela, I. S. (2023).

Pengembangan multimedia interaktif berbasis website menggunakan Wondershare Filmora materi tumbuhan dan sumber kehidupan di bumi kelas

IV SD. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(2), 2500–2513.

Mulyorini, & Harnani, S. (2014). Penggunaan media flashcard dalam model pembelajaran langsung untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran PKn kelas V SDN Ngagel Rejo I/396 Surabaya. Jurnal PGSD, 2(2).

Mulyorini. (2014). Penggunaan media flashcard dalam model pembelajaran langsung untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran PKn kelas

V SDN Ngagel Rejo I/396 Surabaya. Jurnal PGSD, 2(2).

Pratiwi, E. T., & Setyaningtyas, E. W. (2020). Kemampuan berpikir kritis siswa melalui model pembelajaran problem based learning dan model pembelajaran project based learning. Jurnal Basicedu, 4(2), 379–388.

Rambe, D. S. (2021). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika materi pecahan dengan menggunakan media flash card di kelas IV-A SD Negeri 100101 Simatorkis Kecamatan Angkola Barat Kabupaten Tapanuli Selatan (Disertasi doktoral, IAIN Padangsidimpuan).

Razaq, A., Destrinelli, D., & Pamela, I.

S. (2023). Meningkatkan keterampilan berpikir kritis dengan model problem based learning pada pembelajaran IPAS untuk peserta didik kelas IV SDN 64/I Muara Bulian. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(1), 83–95.

Suwartini, E. A. (2017). Supervisi akademik kepala sekolah, profesionalisme guru dan mutu pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 24(2), 62–70. https://doi.org/10.17509/jap.v24i 2.8294

Syahrial, S., & Pamela, I. S. (2018). Pengaruh model problem based learning terhadap keterampilan pemecahan masalah ill-structure mahasiswa PGSD FKIP Universitas Jambi. Primary Education Journal (PEJ), 2(1), 84–87.

Ulfah, M. (2019). Pengaruh penggunaan metode outdoor study dengan memanfaatkan lingkungan terhadap hasil belajar IPA. Global Science Education Journal, 1(2), 20–25

Downloads

Published

2025-07-09

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>