PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES PESERTA DIDIK PADA MUATAN IPAS KELAS V SDN 29/I TERUSAN

Authors

  • Asma’ul Husna Universitas Jambi
  • Faizal Chan Universitas Jambi
  • Issaura Sherly Pamela Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19619

Keywords:

learning cycle model, learner process skills

Abstract

This study was motivated by the lack of students‘ process skills which aims to describe the application of the Learning Cycle learning model to improve students’ process skills in the IPAS content in class V SDN 29/I Terusan. This research was conducted at SDN 29/I Terusan on 26 January 2024 to 26 February 2024. The research approach used classroom action research which was carried out in two cycles in which each cycle had two meetings and there were four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The research instruments used observation, tests and documentation. The results showed that the learning cycle learning model can improve the process skills of students in the content of IPAS V SDN 29/I Terusan. The increase can be seen from the data analysis of each cycle. cycle I meeting 1 reached 49.45% then at meeting II to 56.33%. Cycle II meeting I reached 61.77% at meeting II to 75.00%. Based on the results of the research that has been carried out, it can be concluded that the application of the learning cycle learning model can improve the skills of fifth grade students in the IPAS content. This can be seen from the increase in the process skills of students on the content of IPAS reaching ≥70

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, S.M.N. dkk. (2023). Inovasi Media Pembelajaran Untuk Mata Pembelajaran IPAS. Semarang Jawa Tengah: Cahaya Ghani Recovery

Alamsyah, W. R., Widyaningrum, H. K., & Pratiwi, C. P. (2024, July). Model Pembelajaran Learning Cycle Tipe 7E Berbantuan Media Google Sites Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V. In Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (Senassdra) (Vol. 3, No. 2, Pp. 102-110).

Amelia A.N & Suyano dkk. (2023). Penyusunan Instrumen Penelitian. Jawa Tengah: PT Nasya Expanding Management

Anwar, S. & Sumarna, O. (2022). Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu Berbasis Ethnoscience. Bandung: Indonesia Emas Group

Arikunto dkk. (2015). Penelitian Tindakan Kela. Jakarta: PT Bumi Aksara

Bundu, P. (2016). Penilaian Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah Dalam Pembelajaran Sains. Jakarta : Depdiknas

Dj Abba, R., Mukhlisa, N., & Utami, D. P. (2021). Penerapan model learning cycle pada pembelajaran tema 3 tentang sistem pencernaan pada hewan untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SD Inpres Banga banga Kabupaten Barru (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).

Djaba, dkk.(2021). Penerapan model learning cycle pada pembelajaran tema 3 tentang sistem pencernaan pada hewan untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SD inpres banga banga kabupaten buru. Jurnal publikasi pendidikan. 20 (3) 30

Djabba, R. & Mukhlisa, N. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle Pada Pembelajaran Tema 3 Tentang Sistem Pencernaan Pada Hewan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Kelas V SD Inpres Banga Kabupaten Buru: Makassar: Jurnal Publikasi Pendidikan

Fuji, A. & Euis, E. (2021) Pengaruh Model Learning Cycle 5E Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa SMA. Bioed: Jurnal Pendidikan Biologi 9, No. 1

Hamalik, Oemar, (2017). Kurikulum Dan Pengembangan. Jakarta: Bumi Aksara

Hasbullah, & Selvia, N. (2018). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Dasar. Makassar: Aksara Timur

Jaya, P.G.K & Indrayani, L. (2021) Penerapan model pembelajaran learning cycle 5e dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal pendidikan ekonomi. 9 (1) 35

Jayantri, Y., & Cempaka, C. (2020). Penerapan Model Learning Cycle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik. In Prosiding Seminar Nasional STKIP PGRI Bandar Lampung (Vol. 2. P. 303-312).

Kartikasari, D. (2022). Berfikir Analisis Melalui Self Question. Lombok Tengah: Pusat pengembangan pendidikan dan penelitian indonesia

Mulyasa. (2021). Menjadi guru penggerak merdeka belajar. Jakarta: PT bumi aksara

Neni, T. (2021). LKPD Eksperimen Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Dki Jakarta: Guepedia The First On-Publisher In Indonesia

Ngalimun. (2015). Strategi Dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja

Niha, A, Mukaborang, Y., & Ndjoeroemana, Y. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Viii Smp Negeri 5 Umbu Ratu Anggay. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(2) 242-248

Ningsih, Y. S. & Lubis, S.W. Dkk. (2020). Penelitian Tindakan Kelas Aplikatif. Banda Aceh: Ar-Raniry Press

Nur, A.S.A. (2021). Metode bermain peran untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran ips. Riau: DOTPLUS Publisher

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan (Permendikbud) No. 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah. Jakarta: Depdiknas

Prasatyo, A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Tinjauan Teoritis dan Praktik. Jakarta:Kencana Prenada Media Group

Ranita (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Cycle Learning 3E Terhadap Keterampilan Sains Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling Volume 3 Nomor 1, h. 1-7.

Risya, N. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Sifat-Sifat Cahaya Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Melalui Model Pembelajaran Learning Cycle Pada Peserta Didik Kelas VA MI Tanada Wadung Asri. Surabaya: Perpustakaan UIN Sunan Ampel

Rosmala, I. (2018). Model-Model Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT Bumi Aksara

Sihabudin, (2014). Strategi Pembelajaran. Surabaya: UIN Sunan Ampel Press

Sonny, M., Sutrisno, D., Saputro, F. B., Cholifah, W. N., Kusuma, A. M., Pangesti, I & Yudha, B. (2023). Penerapan Model Siklus Belajar (Learning Cycle Model) Pada Siswa Sekolah Menengah Atas di Jakarta Timur. Abdi Jurnal Publikasi, 1(6), 609-613.

Suswanto & Amanah, N. (2022). Penerapan model pembelajaran learning cycle 7e untuk meningkatkan keterampilan sains siswa sma. Jurnal pendidikan dan pembelajaran indonesia. 5 (2) 75-80

Tahya, D. & Saija, M. (2023). Buku ajar pembelajaran inovatif. Sulawesi tengah: Feniks muda sejahtera

Tawil, M. & Lilia, S. (2014). Keterampilan-keterampilan Sains dan Implementasinya dalam Pembelajaran IPA. Makassar: Badan Penerbit UNM

Wahyu, N.F. (2020). Pemodelan Pembelajaran IPA Dengan Teknik Two Stay Two Stray, Tangerang Selatan: Indocamp

Wahyuningsih, R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 5e Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Pendidikan Guru Sekolah Dasar).

Wardani, I. U.(2022). Belajar Matematika SD Dengan Pendekatan Scientific Berbasis Keterampilan. Jakarta: CV.Feniks Muda Sejahtera

Wijayama, B. (2023). Media Interaktif Pembelajaran Ipas.Semarang Jawa Tengah: Cahaya Ghani Recovery

Downloads

Published

2024-12-08

Most read articles by the same author(s)