PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN LITERASI MELALUI DONGENG DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS V DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • sulastri Universitas PGRI Palembang
  • Bukman Lian Universitas PGRI Palembang
  • Liza Murniviyanti Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28754

Keywords:

Keywords: Literature, Fairy Tales, Indonesian Language Learning

Abstract

  This study aims to produce literacy learning media through fairy tales in Indonesian language learning for grade V in Elementary Schools that are valid and practical. The method in this study uses the Research & Development (R&D) method using the ADDIE development model, which consists of analysis, design, development, implementation and evaluation. Data collection used in the form of observation sheets, expert validation questionnaires and student response questionnaires and tests. Based on the results of data assessment using media expert validation, a percentage of 85.45% was obtained with a very valid category, material expert validation obtained a percentage value of 80% with a very valid category and for language expert validation obtained a percentage value of 87.5% with a valid category then the results of the student response questionnaire analysis from the one to one results obtained an average value of 83.33% with a very practical category, in the small group results obtained 81.45%, with a very practical category. Thus it can be concluded that literacy learning media through fairy tales in Indonesian language learning for grade V in Elementary Schools can be said to be valid and practical  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, N., Kurniaman, O., & Noviana, E. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif pada pembelajaran Bahasa Indonesia kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 1(1), 10–18.

Ahyar, A., Nurhidayah, N., & Saputra, A. (2022). Implementasi model pembelajaran TaRL dalam meningkatan kemampuan literasi dasar membaca peserta didik di sekolah dasar kelas awal. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 5241-5246.

Ali, M. (2020). Pembelajaran bahasa indonesia dan sastra (basastra) di sekolah dasar. PERNIK, 3(1), 35-44.

Astutik, A. F., Rusijono, & Suprijono, A. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Dalam Pembelajaran IPS Sebagai Penguatan Karakter Peserta Didik Kelas V SDN Geluran 1 Taman. Jurnal Education and Development, Vol.9 No.3, 547.

Aswita, D., & dkk. (2022). Pendidikan Literasi Memenuhi Kecakapan Abad 21.Yogyakarta: K-Media.

Gusti, Y. (2020). Pengembangan Model Literasi melalui Dongeng dalam Memotivasi Membaca dan Menulis Berbasis Bahasa Indonesia: English. Studia Komunika: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 34-43.

Harahap, D. G. S., Nasution, F., Nst, E. S., & Sormin, S. A. (2022). Analisis kemampuan literasi siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2089-2098.

Harahap, R. A. S. (2019). Membangun kecerdasan anak melalui dongeng. Generasi Emas, 2(1), 59-70.

Hidayah, N. (2020). Penanaman Nilai-nilai karakter dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 190-204.

Khan, R. I., & Wulansari, W. (2021). Pengaruh Pemberian Pelatihan Menulis Kreatif Terhadap Keterampilan Membuat Dongeng Anak. Jurnal Pelita Paud, 15-23.

Kusripinah, R. R. E., & Subrata, H. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Untuk Meningkatan Literasi Baca Tulis: Literature Review. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(2).

Kusuma, M. W., Larasati, W., Risma, F. V., Sari, N., & Agustin, U. V. S. (2022). Pentingnya penerapan budaya literasi membaca dan menulis terhadap prestasi peserta didik di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 132-138.

Mariati, N. P. A. M., Sudiarsa, I. W., Sanjiwani, N. M. S., & Putra, P. A. P. (2022). Inovasi pembelajaran literasi program kampus mengajar angkatan 2 di SD Negeri 15 Pemecutan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Widya Mahadi, 2(2), 78-86

Masfufah, R., & Afriansyah, E. A. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa SMP pada Pembelajaran Daring. PERISAI: Jurnal Pendidikan Dan Riset Ilmu Sains, 1(1), 1-13.

Okpatrioka, O. (2023). Research and development (R&D) penelitian yang inovatif dalam pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(1), 86-100.

Sari, D. A. K., & Setiawan, E. P. (2023). Literasi baca siswa Indonesia menurut jenis kelamin, growth mindset, dan jenjang pendidikan: Survei PISA. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(1), 1-16.

Sari, Y., Ansya, Y. A. U., Alfianita, A., & Putri, P. A. (2023). Studi Literatur: Upaya Dan Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. JGK (Jurnal Guru Kita), 8(1), 9-26.

Sapulette, V., & Solissa, E. M. (2024). Efektifitas Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Cerita Rakyat Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 14342-14349.

Silvia, A. (2024). Efektivitas Pembelajaran Literasi Digital “Pollyanna” Melalui Metode Menyimak Terhadap Hasil Belajar Siswa (Doctoral dissertation, Universitas PGRI Palembang).

Sueca, I. N., & Dewi, I. A. (2021). Pengembangan Klinik Literasi Berbasis Permainan Bahasa dalam Kegiatan Literasi Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 12(2), 252–257.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Dan Pengembangan (Research and Developmen/ R&D). Bandung: Alfabeta

Tiningsih, E., Subandowo, M., & Rusmawati, R. D. (2020). Pengembangan Permaianan Kartu Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Kelompok A. Jurnal Education and Development, vol.8, 403.

Wiratsiwi, W. (2020). Penerapan Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Dasar. Jurnal.Umk.Ac.Id/Index.Php/Re

Yuliana, R., Asih, I. A. V. Y., Andriana, E., Multifah, S., & Wulandari, W. (2022). Pengembangan media pembelajaran Rara Storytelling berbasis multiliterasi untuk melatih keterampilan berbahasa reseptif di SD. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 6(3), 664–673.

Downloads

Published

2025-08-05

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2