PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CHILDREN LEARNING IN SCIENCE (CLIS) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPAS KELAS IV SD NEGERI 048472 KUTAMBELIN

Authors

  • Triani Lovriyanti Universitas Katolik Santo Thomas
  • Darinda Sofia Tanjung Universitas Katolik Santo Thomas
  • Eka Kartika Silalahi Universitas Katolik Santo Thomas
  • Regina Sipayung Universitas Katolik Santo Thomas
  • Irmina Pinem Universitas Katolik Santo Thomas
  • Patri Janson Silaban Universitas Katolik Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.28078

Keywords:

Children Learning In Science Learning Model, Learning outcomes.

Abstract

This study aims to examine the effect of the Children Learning In Science (CLIS) learning model on student learning outcomes in the IPAS subject "Magnet: A Mysterious Object" in Grade IV at SD Negeri 048472 Kutambelin for the 2024/2025 academic year. The research employed a quantitative experimental method with a total sample of 30 students. The independent variable was the CLIS learning model, while the dependent variable was student learning outcomes. Data were collected using questionnaires and multiple-choice tests. The average pre-test score was 37.66, increasing to 79.33 in the post-test, while the questionnaire yielded an average score of 75.43. The correlation coefficient was 0.827 (rcalculated ≥ rtable), and the t-test result was 7,796 (tcalculated ≥ ttable), indicating a significant positive effect of the CLIS model on student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afra, R., Fitriani, S., & Fitri, A. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Children Learning in Science (Clis) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perubahan Wujud Benda Di Kelas Iv Sd Negeri Dayah Tanoh. Jurnal Pesona Dasar, 12(1), 15–28. https://doi.org/10.24815/pear.v12i1.37789

Agus Purnomo, D. (2022). Pengantar Model Pembelajaran. Penerbit Aswaja Pressindo

Amalia, & Dkk. (2015). Digital Digital Repository Repository UNEJ Digital Digital Repository Repository UNEJ. Digital Resposotory UNEJ, 8.

Amin. (2022). 164 Model Pembelajaran Kontemporer. Pusat Penerbit LPPM Universitas Islam 45 Bekasi.

Anggita, A. D., Ervina Eka Subekti, Muhammad Prayito, & Catur Prasetiawati. (2023). Analisis Minat Belajar Peserta Didik Terhadap Pembelajaran Ipas Di Kelas 4 Sd N Panggung Lor. Inventa, 7(1), 78–84. https://doi.org/10.36456/inventa.7.1.a7104

Anwar, M., Wahyuni, A., Hamid, A., Fisika, P., Keguruan, F., & Pendidikan, D. I. (2017). Penerapan Pembelajaran Clis (Children Learning in Science) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. JIM) Pendidikan Fisika, 1(4), 154–159.

Arikunto. (2023). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. PT Rineka Cipta.

Asih, A., Fihrin, F., & Kendek, Y. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Children Learning in Science (Clis) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Pada Siswa Kelas Xi Sma Negeri 8 Palu. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 2(3), 20.

https://doi.org/10.22487/j25805924.2014.v2.i3.4377

Astaman. (2020). Hakikat Belajar Dalam Perspektif Psikologi Pendidikan. Jurnal Ilmiah Edukatif, 6(1), 35–39. https://doi.org/10.37567/jie.v6i1.104

Damayanti, A. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X SMA Negeri 2 Tulang Bawang Tengah. SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 1(1), 99–108.

Darsanianti, D., Kune, S., & Ristiana, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Children Learning in Science (CLIS) terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD. Celebes Science Education, 1(3), 46. https://doi.org/10.35580/cse.v1i3.36046

Eka Aryunita Sari, Dodik Mulyono, R. A. B. K. (2022). Jurnal ilmiah aquinas. Ilmiah Aquinas, 5(2), 286–295.

Fauzi, M. S., Wulandari, F., Nurkhairina, & Abdiyah, L. (2021). Ensiklopedia Tematik Teori-Teori Pendidikan.

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 1–17.

Fika Aulia Putri, Jefriman Akmal, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Prinsip-prinsip dan Teori-teori belajar dalam Pembelajaran. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(2), 332–349. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i2.279

Gelar, M., & Pendidikan, S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatf Tipe Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Ipas Di Kelas Iv Sd Negeri 104243 Lubuk Pakam Artha Sri Kartika Sianturi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 2, 255–267.

Gultom, E., Sipayung, R., Tanjung, D. S., Prodi, D., Universitas, P., Santo, K., & Medan, T. (2020). Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD Negeri 097350 Parbutaran Pendidikan adalah proses yang dialamin oleh setiap induvidu yang berlangsung sepanjang hayat . Dengan pendidikan , induvidu akan mam. 4(September), 33–41.

Hasibuan, A. L., Sipayung, R., Tanjung, D. S., Lumbanraja, B., & Juliana. (2023). Pengaruh Minat Baca Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Peserta Didik Kelas IV SD Negeri 107967 Pelintahan. Jurnal Mutiara Pendidikan Indonesia, 8(1), 1–11. https://doi.org/10.51544/mutiarapendidik.v8i1.3973

Ihza, N., Hambali, H., Guru Sekolah Dasar, P., Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F., & Muhammadiyah Makassar Jl Sultan Alauddin No, U. (2024). Pengaruh Model Children Learning In Science (CLIS) terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III UPT SPF SD Inpres Sambung Jawa 1 Kota Makassar. Journal on Education, 06(03), 15823–15831.

Intika, T. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik melalui Model Clis (Children Learning in Science) Kelas IV SD Negeri 179 Palembang. Primary Education Journal Silampari, 1(1), 30–37.

Kurniawan, B., Wiharna, O., & Permana, T. (2018). Studi Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Dasar Otomotif. Journal of Mechanical Engineering Education, 4(2), 156. https://doi.org/10.17509/jmee.v4i2.9627

Lestari, S. W. (2017). Upaya Meningkatkan Prestasi Keaktifan Belajar Siswa Melalui Pembelajaran “CLIS” Muatan IPA. Jurnal Ideguru, 2(1), 43–53.

Liontin, I. T. dkk. (2020). Pembelajaran IPA dengan Model Children Learning In Science. Seminar Nasional Pendidikan, FKIP UNMA 2022, 2(20), 152. http://prosiding.unma.ac.id/index.php/semnasfkip/article/view/315

Mardicko, A. (2022). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4, 54.

Meylovia, D., & Alfin Julianto. (2023). Inovasi Pembelajaran IPAS pada Kurikulum Merdeka Belajar di SDN 25 Bengkulu Selatan. Jurnal PendidikanIslam Al-Affan, 4(1), 84–91.https://doi.org/10.69775/jpia.v4i1.128

Nainggolan, M., Tanjung, D. S., & Simarmata, E. J. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran SAVI terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2617–2625. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1235

Ngalimun. (2022). Strategi Dan Model Pembelajaran. Aswaja Pressindo.

Nurya, S., Arif, S., Sayekti, T., & Ekapti, R. F. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Children Learning In Science (CLIS) Berbasis STEM Education terhadap Kemampuan Berpikir Ilmiah Siswa. Jurnal Tadris IPA Indonesia, 1(2), 138–147. https://doi.org/10.21154/jtii.v1i2.192

Rositayani, N. P. E., Putra, D. B. K. N. S., & Abadi, I. B. G. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Children’s Learning in Science berbantuan Media Audio Visual terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 338. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i3.16150

Salsabila Salsabila, Arya Bisma Nugraha, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Konsep Dasar Belajar dan Pembelajaran dalam Pendidikan. PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan, 4(2), 100–110. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i2.1390

Samsudin, M. (2020). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Belajar. Eduprof : Islamic Education Journal, 2(2), 162–186. https://doi.org/10.47453/eduprof.v2i2.38

Sembiring, A. B., Tanjung, D. S., & Silaban, P. J. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Time Token terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Basicedu, 5(5), 4076–4084. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1289

Sinaga, Y. R., Sinaga, R., Marianus, S. M., & Tanjung, D. S. (2022). Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Volume 11 No 6 Desember 2022 Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tema VIII Kelas SDN 060934. 11(December), 1899–1911.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Edisi Kedu). Anggota Ikatan Penerbit Indonesia (IKAPI).

Surya, I. G., & Dantes, N. (2019). Pengaruh Model CLIS terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD di Gugus X Kecamatan Kintamani. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 1(1), 56. https://doi.org/10.23887/jp2.v1i1.19335

Sutarto, S. (2017). Cognitive Theory and Its Implications in Learning. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(2), 1.

Wardana, W. A. dkk. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Children Learning In Science (CLIS) Terhadap Hasil Belajar Tematik kelas IV MIN 6 Bandar Lampung. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1), 30.

Yanti, R., & Syam, H. (2024). Teori Belajar Kognitif Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Adiba: Journal of Education, 4(3), 338–344.

Downloads

Published

2025-10-05

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 > >>