LITERASI BUDAYA SEBAGAI KECAKAPAN HIDUP BAGI SISWA DI TINGKAT SEKOLAH DASAR

Authors

  • Muhammad Nawir Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Fadila Nur Zakina Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Indri Ramadhani Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nur Azizah Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24266

Keywords:

Cultural literacy, Life skills, Elementary students

Abstract

Cultural literacy is an essential life skill that needs to be instilled early on, especially in primary school education. This research aims to examine the urgency of cultural literacy as the foundation of character building and life skills for children in the era of globalization. The method used is a literature study by reviewing various literatures related to the concept, basic principles, and implementation of cultural literacy in education. The results of the study show that cultural literacy not only includes an understanding of cultural values, norms and symbols, but also cross-cultural communication skills, adaptation to differences, and utilization of cultural heritage in everyday life. In the context of basic learning, cultural literacy is proven to broaden students' horizons, strengthen cultural identity and foster tolerant attitudes. The integration of cultural literacy in education can be done through the curriculum, cooperation with local communities, and the use of media and creative activities. This research confirms that cultural literacy plays an important role in shaping individuals who are inclusive, nationalistic and resilient in facing global challenges. Therefore, a systematic and sustainable educational strategy is needed to effectively develop cultural literacy in the primary school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, F., & Ibda, H. (2019). Konsep dan aplikasi literasi baru di era revolusi industri 4.0 dan society 5.0. Semarang: CV. Pilar Nusantara.

Anatasya, A., Dewi, K., & Hayat, A. (2023). Penguatan literasi budaya dalam pembentukan identitas generasi muda. Jakarta: Penerbit Nusantara.

Anatasya, E., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2023). Peran literasi budaya dan kewargaan dalam upaya pelestarian kebudayaan lokal Nusantara di era revolusi industri 4.0. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(1), 253–264.

Azizah, N. (2021). Literasi budaya sebagai indikator kemampuan berpikir kritis dan adaptasi sosial. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(2), 145–157.

Hartono, Kusumastuti, E., Pratiwinindya, R. A., & Lestari, A. W. (2022). Strategi penanaman literasi budaya dan kreativitas bagi anak usia dini melalui permainan tradisional.

Kayati, A. N. (2022). Penguatan literasi budaya dalam pembelajaran Bahasa Indonesia melalui media teks narasi bermuatan kearifan lokal. Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 89–97.

Lailatul, T., Lsitiani, F. E., Mujahidah, A., Janah, M. U., & Puspita, A. M. (2023). Analisis implementasi nasionalisme pada peserta didik di RA Aisyiyah Kutukulon. Jurnal Kajian Hukum dan Pendidikan Kewarganegaraan, 2(6), 111–121.

Mahardika, E. K., Nurmanita, T. S., Anam, K., & Prasetyo, M. A. (2023). Strategi literasi budaya anak usia dini melalui pengembangan game edukatif. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 80–93.

Malawi, I., Tryanasari, D., & Apri Kartikasari, H. S. (2017). Pembelajaran literasi berbasis sastra lokal. Magetan: Cv. Ae Media Grafika.

Malik, R. (2020). Literasi budaya dan pelestarian budaya lokal di era digital. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 8(1), 66–75.

Mardliyah, A. (2019). Budaya literasi sebagai upaya peningkatan keterampilan berpikir kritis di era industri revolusi 4.0. Prosiding SNP2M (Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian Masyarakat) UNIM, 171–176.

Nudiati, E., & Sudiapermana, E. (2020). Literasi budaya dalam membentuk kesadaran multikultural siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(3), 320–331.

Nur’insyani, R., Dewi, K., & Hayat, A. (2024). Tantangan literasi budaya dalam arus globalisasi digital. Bandung: Pustaka Mandiri.

Nur’insyani, S. R. P., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2023). Urgensi penguatan literasi budaya dan kewargaan dalam mempertahankan budaya masyarakat Indonesia di era revolusi industri 4.0. Jurnal Daya Nasional, 4(2), 134–144.

Parapat, A., Munisa, Nofianti, R., & Pratiwi, E. (2023). Meningkatkan kemampuan bahasa anak melalui kegiatan mendongeng di TK Negeri Pembina I Medan. Journal of Human and Education, 3(2), 75–79.

Pratiwi, D., & Asyarotin, M. (2019). Kesenjangan akses literasi budaya pada generasi muda. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(2), 110–119.

Pujiono, S. (2020). Literasi budaya mahasiswa di era 4.0. Lingua, 16(2), 71–80.

Rahma, N., & Qomar, S. (2022). Strategi penguatan literasi budaya melalui pendidikan formal dan nonformal. Jurnal Pendidikan Berbasis Budaya, 5(1), 45–58.

Siti Mumun Muniroh, Nur Khasanah, M. I. (2019). Anak usia dini di Sanggar Allegro Desa Podo. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1, 81–91.

Widiastuti, N., Saputro, H., & Lestari, M. (2023). Literasi budaya sebagai kecakapan hidup di era global. Yogyakarta: Literasi Press.

Yulianingsih, W., Lestari, G. D., & Rahma, R. A. (2018). Parenting education dalam literasi budaya dan kewargaan. Prosiding Seminar Nasional Dan Temu Kolegial Jurusan PLS Se-Indonesia, 55–58.

Downloads

Published

2025-04-24

Most read articles by the same author(s)