PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN ROLE PLAYING TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS V SD DI UPTD SDN 015931 PADANG MAHONDANG

Authors

  • Natalia Glorensa Marbun Universitas Katolik Santo Thomas
  • Rumiris Lumban Gaol Universitas Katolik Santo Thomas
  • Ribka Kariani br Sembiring Universitas Katolik Santo Thomas
  • Patri Janson Silaban Universitas Katolik Santo Thomas
  • Anton Sitepu Universitas Katolik Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23048

Keywords:

Role Playing Learning Model, Speaking Skills

Abstract

This research aims to determine the effect of the Role Playing model on students’ speaking skillsin class V. The research model is quantitative using descriptive methods. The research population was class V students at SDN 015931 Padang Mahondang, totaling 30 students. Samples were taken using Random Sampling techniques and were obtained from class V, totaling 30 students. The results of this research show that students’ speaking skills are in the very good category with 77,8. The results of this research show that correlation test shows that the correlation coefficient is rcount (0,953) rtable (0,361), so ha is accepted. So there is an influence of the role playing model on speaking skills on class V at SDN 015931 Padang Mahondang. It can also be seen from the t-test where tcount  ttable is 16,633  2,042, this stating that ha is accepted. This shows that there is a significant positive influence from the use of the role playing model on speaking skills in class V Indonesian Language learning at UPTD SDN 015931 Padang Mahondang academic year 2024/2025.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra Di Sekolah Dasar. Pernik: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3 (1): 35-44.

Arikunto, S. (2021). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta

Asyafah, A. (2019). Menimbang model pembelajaran (kajian teoretis-kritis atas model pembelajaran dalam pendidikan islam). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19-32.

Desmarita, K., & Taufina. (2019). Penerapan Storytelling Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Di Sekolah Dasar 3 (4):1041.

Ernani, E., & Syarifuddin, A. (2016). Pengaruh Metode Role Playing Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Wathoniyah Palembang. JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 2(1), 29-42

Faizah, U. (2018). Keterampilan Berbicara. Yogyakarta: Yuma Pressindo

Hamdayama, Jumanta. (2014). Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan

Berkarakter. Ghalia Indonesia. Bogor

Harlina, & Ratu, W. (2020). Peran Pembelajaran Bahasa Dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bindo Sastra 4 (1): 63-68.

Hendri, M. (2017). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunkatif. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 3(2), 196-210.

Husna, A. R. (2020). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV SDN 1 Sripendowo Ketapang Lampung Selatan Dalam Pembelajaran Tematik, 5(1): 22-23.

Hutahean, D. W. S., & Marianus, S. M. (2022) “Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Pemecahan masalah IPA Siswa”. Jurnal Inovasi Pendidikan & Pengajaran, 2(4): 212-219.

Khair, U. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan sastra (BASASTRA) di SD dan MI. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 81.

Kurniasih, (2023). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Kata Pena, Jakarta

Marzuqi, I. (2019). Keterampilan Berbicara

Nani, & Evinna, C. H. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V SDN 12 Singkawang. Journal of Educational Review and Research 2 (1): 55.

Nurwida, M. (2016). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Story Telling Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 20(2).

Priansa, D. J. (2017). Pengembangan Strategi Dan Model Pembelajaran: Inovatif Kreatif Dan Prestatif Dalam Memahami Peserta Didik. Bandung: Pustaka Setia

Rahim, A., & Dwiprabowo, R. (2020). Penerapan Metode Role Playing Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 210-217

Retnowati, W. F. (2018). Penerapan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Minat Belajar Al Islam Kelas 8 D di SMP Muhammadiyah 5 Tulangan. Penerapan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Minat Belajar Al Islam Kelas 8 D di SMP Muhammadiyah 5 Tulangan, (1), 1-27.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Silaban, P. J., Sinaga, B., & Syahputra, E. (2024). The Effectiveness Of Developing The Realistic Mathematics Education Based On Toba Batak Culture Learning Model To Improve The HOTS Capabilities Of Prospective Elementary School Teachers. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 5625-5644.

Sugiyono (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Edited by Setiyawami. Bandung: Alfabeta

Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Supriyati, I. (2020). Penerapan metode diskusi dalam pembelajaran keterampilan berbicara pada siswa kelas viii mtsn 4 palu. Jurnal Bahasa dan Sastra, 5(1), 104-116.

Sutikno. (2019). Metode & Model-modek Pembelajaran. Lombok: Holistica.

Syafruddin, S. (2017). Implementasi Metode Diskusi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(1): 12-13.

Tambunan, P. (2019). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Di Sekolah Dasar, 5.

Tarigan. (2017). Berbicara. Bandung: PT Angkasa

Tarigan, T. B., Sipayung, R., Gaol, R. L., & Juliana, J. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Tema Panas Dan Perpindahannya Kelas V SD Negeri 040457 Berastagi. Journal on Education, 6(1), 5116-5126.

Widodo, U. (2020). Menulis Dan Storytelling Jataka Bahasa Inggris. Edited by Siti Anisah. Tasikmalaya: Edu Publiser.

Yanto, A. (2015). Metode bermain peran (Role playing) untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS. Jurnal Cakrawala Pendas, 1(1).

Yusuf, M. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan Penelitian Gabungan. Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri.

Downloads

Published

2025-03-19

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>