MEMBANGUN KEPEMIMPINAN YANG BERAKAR PADA BUDAYA: STUDI PUSTAKA TENTANG NILAI-NILAI MINANGKABAU DALAM KONTEKS KEPEMIMPINAN KONTEMPORER

Authors

  • Herlina Saswita Univeristas Adzkia
  • Nurhayati Univeristas Adzkia
  • Novriandi Univeristas Adzkia
  • Hafizul Univeristas Adzkia
  • Irma Yendi Univeristas Adzkia
  • Alfroki Marta Univeristas Adzkia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22469

Keywords:

Leadership, Minangkabau Culture, Youth Development

Abstract

This research aims to explore leadership development rooted in Minangkabau cultural values in a modern context. The issue raised is the challenges faced by the younger generation in maintaining cultural values amid the influence of globalization and social change. The methodology used was a qualitative approach with a literature study design, which involved analyzing literature related to transformational, situational, and participatory leadership theories, as well as the application of Minangkabau cultural values. The results showed that effective leadership can be achieved by integrating cultural values such as gotong royong and deliberation in leadership practices. In addition, leadership development strategies that include training, education, and the use of technology are needed to strengthen the involvement of the younger generation. Practical projects, such as youth leadership programs and cultural festivals, have proven effective in strengthening cultural values among the younger generation. Further research is needed to explore the long-term impact of these programs and identify best practices in different contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fikri, M., & Akmaluddin, A. (2024). PENDIDIKAN PANCASILA DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER GENERASI MUDA. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terpadu, 8(11). https://oaj.jurnalhst.com/index.php/jimt/article/view/6096

Gugat, T. D., Andhika, Y. L., & Lawranta, G. (2023). PENGELOLAAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI STRATEGI PROMOSI FESTIVAL PAMENAN MINANGKABAU. SENADA: Semangat Nasional Dalam Mengabdi, 4(1), 19–27.

Halim, A., Mukhlisi, M., & Matroni, M. (2025). Historisitas Tradisi Pohon Nangker dalam Mempertahankan Identitas Budaya Lokal di Desa Gapura Tengah. J-CEKI: Jurnal Cendekia Ilmiah, 4(2), 109–126.

Iqbal, M. (2021). Kepemimpinan transformasional dalam upaya pengembangan sekolah/madrasah. Pionir: Jurnal Pendidikan, 10(3). https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/Pionir/article/view/12187

Islami, M. Z. I., Wajdi, M. F., Putri, A. W., Kurnia, N. A., & Sudewo, A. P. (2024). PENGEMBALIAN FUNGSI SURAU SEBAGAI IDENTITAS MINANGKABAU MELALUI ELABORASI MADRASAH DINIYAH AWALIYAH. Jurnal Lafinus, 1(1), 68–93.

Khotimah, J. (2024). Peran Penting Budaya Organisasi Dalam Kepemimpinan Suatu Perusahaan. Jurnal Multidisiplin Inovatif, 8(4). https://sejurnal.com/1/index.php/jmi/article/view/1043

Mahanum, M. (2021). Tinjauan Kepustakaan. ALACRITY: Journal of Education, 1–12.

Maulani, S. (2022). Gegar Budaya Dan Strategi Adaptasi Budaya Mahasiswa Perantauan Minang Di Jakarta. Konvergensi: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 3(2), 377–391.

Melati, P., Wanto, D., & Kusen, K. (2023). Kriteria Kepemimpinan Dan Perilaku Organisasi Pendidikan Islam Yang Efektif. Jurnal Literasiologi, 9(4). https://jurnal.literasikitaindonesia.com/index.php/literasiologi/article/view/554

Murdiana, M., Pratama, A. R., Lathifa, N., Ramadhan, A., & Iswandi, I. (2024). NILAI NILAI KEARIFAN LOKAL ADAT MINANGKABAU MELALUI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA (P5). An-Nahdlah: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 184–192.

Naila, T. M., & Rohimi, P. (2024). Konsumsi Media Dan Identitas Budaya Di Kalangan Remaja Juwana, Kabupaten Pati. Al-Jamahiria: Jurnal Komunikasi dan Dakwah Islam, 2(2), 136–147.

Nofra, A. R. (2024). Proses Internalisasi Nilai-nilai Matrilineal dalam Pengasuhan pada Keluarga Minang Postmodern di Yogyakarta [PhD Thesis, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta]. https://etd.umy.ac.id/id/eprint/48640/

Nurfadilla, Y., & Nurdin, I. (2024). Kepemimpinan Kolaboratif dalam Momentum Pemilu 2024 Membangun Partisipasi Demokratis yang Berkelanjutan. Jurnal Pemerintahan dan Politik, 9(1), 44–49.

Panjaitan, N. A. S., Rambe, M. H., Ahadi, R., & Nasution, F. (2023). Studi pustaka: Konsep bilingualisme dan pengaruhnya terhadap perkembangan bahasa anak. Journal on Education, 5(2), 3788–3795.

Prastiwi, M. A., & Widodo, A. (2023). Peran kepemimpinan kepala madrasah di era 5.0, pendidikan dan teknologi, pada kompetensi 21st century. PRIMER: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5), 536–544.

Pratamaningtiyas, W., Zakaria, S., & Taryana, A. (2024). Analisis Pengambilan Keputusan JAKI terhadap Peningkatan Pelayanan Publik di Provinsi DKI Jakarta. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 9(2), 1360–1369.

Ramadani, T. F., Ahmad, A., Marcellah, A., & Muktamar, A. (2024). Eksplorasi konsep dan model kepemimpinan dalam manajemen strategik. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 2(2), 243–264.

Seferti, L., Gistituati, N., & Anisah, A. (2022). Perilaku kepemimpinan dalam organisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 13531–13537.

Siroj, R. A., Afgani, W., Fatimah, F., Septaria, D., & Salsabila, G. Z. (2024). Metode penelitian kuantitatif pendekatan ilmiah untuk analisis data. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 11279–11289.

Sukatin, R. M., Marcela, S., Andriyani, R., Margarita, S., Sundafa, S. P., & Maftuha, R. (2022). Teori dan fungsi Kepemimpinan dalam Dunia Pendidikan. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 120–128.

Syahruddin, S., Tambaip, B., Tjilen, A. P., Riyanto, P., Jalal, N., Moento, P. A., Prasetya, M. N., & Enala, S. H. (2023). Membangun Karakter Positif dan Kepemimpinan Masyarakat Melalui Program Pemberdayaan di Merauke. KALANDRA Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 95–105.

Yoseph, L., Rikki, M., Solahudin, S. N. K., & Labay, M. H. (2024). Fungsi Kepemimpinan Bagi Siswa Sekolah Menengah Atas melalui Program Ekstrakurikuler. ABDIMAS Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 41–45.

Downloads

Published

2025-03-28

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>