PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE INTEGRATED READING AND COMPOSITION (CIRC) DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN LITERASI MEMBACA PADA SISWA KELAS III SD NEGERI 060921 MEDAN SUNGGAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20493Keywords:
Reading Literacy Ability, Cooperative Integrated Reading And Composition Learning ModelAbstract
This study aims to determine the influence of the Cooperative Integrated Reading And Composition learning model in improving the reading literacy ability of grade III students of SD Negeri 060921 Medan Sunggal. This study uses a quantitative research method. The population of this study is grade III in SD Negeri 060921 with a total of 30 students. Sampling used purposive sampling of 30 students. To find out the students' initial ability, the researcher conducted a pretest with an average score of 43.53 in the bad category. After the researcher used the Cooperative Integrated Reading And Composition learning model, it was shown that students' reading literacy skills experienced an increase with an average score of 83.73 in the good category. This study can be proven from the results of the calculation of the correlation coefficient of 0.941, meaning (0,941) ≥ (0.361) then Ha is accepted. Therefore, there is a strong influence between the Cooperative Integrated Reading And Composition learning model in improving the reading literacy ability of third grade students of SD Negeri 060921 Medan Sunggal. It can be seen from the results of the t-test test which is 14.7139≥ 1.697 so that it states that Ha is accepted. This shows that there is a significant positive influence of the use of the Cooperative Integrated Reading And Composition learning model in improving the reading literacy skills of grade III students of SD Negeri 060921 Medan Sunggal for the 2024/2025 academic year.Downloads
References
Ahyar. Nurhidayah. Saputra, A. (2022). Implementasi Model Pembelajaran TaRL dalam Meningkatan Kemampuan Literasi Dasar Membaca Peserta Didik di Sekolah Dasar Kelas Awal. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. 5(11).
Andi. H. (2014). Metode Cooperative Integrated Reading And Composition (Circ) Dalam Pembelajaran Membaca Dan Menulis Di Sd/Mi. Jurnal Auladuna. 1(1).
Annisa. P. I. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Big Book Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1. Purwakarta: Universitas Pendidikan Indonesia. 8(5).
Arikunto. (2022). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Edisi 17). PT Rineka Cipta.
Aris. S. (2022). 68 Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Ariyana. S. K. I, Suastika. N. I. (2022). Model Pembelajaran CIRC (Cooperative Integrated Reading And Composition) sebagai Salah Satu Strategi Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi. 22(1).
Ayuningrum. S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (Circ) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Gagasan Pokok Paragraf Di Sd Islam Pb Soedirman Jakarta. Jurnal Edunomika. 6(2).
Bungsu. A. P, Dafit. F. (2021). Pelaksanaan Literasi Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran. 4(3).
Khasanah. A. B. (2016). Efektivitas Pembelajaran Kooperatif Tipe Circ (Cooperative Integrated Reading And Compotition) Pada Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal E-Dumath. 2(1).
Liani. N, Ruswandi. H, Arie. R. K. (2018). Penerapan Metode Circ (Cooperative Integrated Reading And Composition) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iv. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 3(1).
Marisya. A, Sukma. E. (2020). Konsep Model Discovery Learning pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar Menurut Pandangan Para Ahli. Jurnal Pendidikan Tambusai. 4(3).
Muhammad. K. (2019). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi. Jurnal Pendidikan Almuslim. 7(2).
Nawawulan. D, Istiningsih. S, Khair. N. B. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran CIRC (Cooperative Integrated Reading and Composition) Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta Didik. Journal of Classroom Action Research. 5(1).
Ngalimun, S.Pd., M.Pd. (2022). Strategi dan Model Pembelajaran. Jakarta: Aswaja Presindo.
Nirolita. F. S, Ester. J. S, Nova. F. A, Reflina. S, Rumiris Lumban Gaol. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (Circ) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Upt Sd Negeri 067246 Tanjung Selamat Tahun Pembelajaran 2023/2024. Jurnal Ilmiah Aquinas. 7(2).
Nuranjani, Widiada. K. I, Setiawan. H. (2022). Profil Kemampuan Literasi Membaca Peserta Didik Kelas III SDN 2 Kuta. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 7(2).
Oktaffi. A, M. (2022). Model Pembelajaran Inovatif dan Rancangan Pembelajaran Guru IPA SMP. Jawa Timur: LPPM UNHASY Tebuireng Jombang.
Pratama. A. (2022). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar. 6(2).
Riani. A. B, Anton. S, Darinda. S. T. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan. 3(6).
Sholika. A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Cooperative Integrated Reading And Composition (Circ) Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 11(7).
Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).
Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.
Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.
Silaban, P. J., Sinaga, B., & Syahputra, E. (2024). The Effectiveness Of Developing The Realistic Mathematics Education Based On Toba Batak Culture Learning Model To Improve The HOTS Capabilities Of Prospective Elementary School Teachers. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 5625-5644.
Siti. A. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis al Qur’an Siswa di SDN Tanah Kali Kedinding V Surabaya. Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam. 9(2).
Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R dan D. Bandung: Alfabeta.
Sunarti. L. (2023). Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC). Makassar: Chakti Pustaka Indonesia.
Supriyono, S. (2023). Meningkatan Minat Baca Dan Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas Rendah Melalui Penggunaan Reading Corner. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE). 4(2).
Tahmidaten. L, Krismanto. W. (2020). Permasalahan Budaya Membaca di Indonesia (Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya). Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 10(1).
Yulia. R, Ilham. M. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Melalui Metode Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Compotion (CIRC). Jurnal Basicedu. 4(3).
Yuliani. A. (2023). Peningkatan keterampilan membaca pemahaman teks informasi melalui penerapan model problem based learning pada peserta didik kelas III Sekolah Dasar. Journal of Elementary Education. 6(5).
Yunus Abidin, dkk. (2018). Pembelajaran Literasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Zohrani. (2023). Pengaruh Model Cooperative Interated Reading And Composition (CIRC) Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV MI NW Selong. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 5(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.