PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DENGAN PENDEKATAN TaRL UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA MATERI BILANGAN CACAH KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI PENGKOL 01 TAHUN AJARAN 2024/2025
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18602Keywords:
Learning Outcomes, Interest in Learning, TaRL ApproachAbstract
This research was motivated by the low interest and learning outcomes in mathematics among fourth grade students at SDN Pengkol 01. This research aims to determine the application of the Problem Based Learning model with the TaRL approach in increasing interest and learning outcomes in mathematics in class IV students at SDN Pengkol 01. This research uses a Classroom Action Research (PTK) design with the Kemmis & Taggart model which consists of 4 stages, namely the planning stage , implementation stage, observation stage, and reflection stage carried out in two cycles. The subjects used in this research were 24 class IV students at SDN Pengkol 01. The types of data used are quantitative and qualitative data. The research results showed that there was an increase in the percentage of students' interest in learning in the pre-cycle, namely 60.41% with medium criteria, increased in cycle I to 70.83% with high criteria, and increased again in cycle II to 82.29% with high criteria. The class average score in the final evaluation results of cycle I learning reached a completeness percentage of 50%, and increased in cycle II to a completeness percentage of 91.67%. So it can be concluded that the application of the Problem Based Learning model with the TaRL approach can increase interest and learning outcomes in mathematics in class IV students at SDN Pengkol 01.Downloads
References
Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta. Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: Penerbit
Farhana, Ika. (2023) Merdekakan Pikiran dengan Kurikulum Merdeka: Memahami Konsep Hingga Penulisan Praktik Baik Pembelajaran di Kelas. Penerbit Lindan Bestari.
Fauzia A. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SD. Jurnal primary, 7(1).
Hamalik, Oemar (2013), Kurikulum dan Pembelajaran, Cet. II. PT. Bumi Aksara. Kamarianto, K., Noviana, E., & Alpusari, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SD Negeri 001 Kecamatan Sinaboi. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 5 (1), 1-12.
Kemendikbud. (2014). Konsep Pendekatan Scientific. Jakarta: Kemendikbud.
Lestari, I. (2015). Pengaruh waktu belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Formatif: jurnal ilmiah pendidikan MIPA, 3(2).
Lisniasari. (2021). Monografi Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share terhadap Minat Belajar Peserta Didik yang Beragama Buddha. Sumatera Barat: Insan Cendekia Mandiri.
Marleni, L. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Bangkinang. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 149-159.
Al-Tabany, T.I.B. (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif & Kontekstual. Jakarta : Prenadamedia Group Ngalimun. (2016). Strategi Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Presindo.
Riswati, R., Alpusari, M., & Marhadi, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 019 Sekeladi Tanah Putih. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 1-12
Rusman. (2014). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru.Jakarta: Raja Grafindo Persada.Sagala, S. (2013). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Sanjaya, Wina. (2013). Strategi Pembelajaran Berorientasi Sandar Proses Pendidikan.Jakarta: Kencana.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono, P. D. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Untuk Penelitian Yang Bersifat: Eksploiratif, Enterpretif Dan Konstruktif. Bandung: ALFABETA.
Sumantri, Muhamad Syarif. (2015). Strategi Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Suprihatingrum, Jamil. (2013). Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media.
Suprijono, Agus. (2013). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Susanto Ahmad. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta. Kencana
Suyadi. (2013). Srtategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Utomo, D.P. (2020). Mengembangkan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Bildung.
Wasonowati, R.R.T, dkk. (2014) Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Bandung : Tarsito.
Yamin, Martinis. (2013). Strategi & Metode dalam Model Pembelajaran. GP Press Group:Jakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.