TAHAP PERKEMBANGAN PSIKOLOGI ANAK USIA DINI DAN POLA PEMBINAANNYA DALAM PERSPEKTIF AL-QURAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17001Keywords:
child developmental stages, early childhood, guidance patternsAbstract
The Golden Age period for children is a sensitive period to stimulate and develop children's brains which can be obtained from receiving lessons in their environment. In this phase, children will optimize their brain development and this will have an impact on their future lives. In order for this phase of development to develop optimally, the role of the family, community and school is needed. The aim of this research is to find out the stages of psychological development of early childhood and their coaching patterns from the perspective of the Al-Qur'an. This research uses the library research method by collecting secondary data such as those sourced from books, scientific journals, articles and other academic documents. Based on research that has been carried out, it was found that parenting style can determine the development of children's abilities, because the family is the first source of treatment that influences the formation of children's character and habits from an early age. Children's parenting and education patterns from the perspective of the Qur'an determine a number of interpersonal skills. The most important training pattern so that children are able to act as khalifatullah on earth is to educate children based on the Al-Qur'an and Al-Hadith.Downloads
References
Ak, M. F., Darmayani, S., Nendissa, S. J., Arifudin, O., Anggaraeni, F. D., Hidana, R., ... & Handayani, F. S. (2021). Pembelajaran Digital. Penerbit Widina.
Alwi, M. H., Nurfaridah, K., Purba, S. A. B., Hati, S. P., & Nasution, F. (2022). Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 13067-13075.
Ardiawan, I. K. N. (2020). Studi Peningkatan Kesiapan Guru Paud Terhadap Implementasi Kurikulum 2013 (Meta–Analisis). Widya Kumara: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 33-39.
Arifudin, O. (2022). Perkembangan Peserta Didik (Tinjauan Teori-Teori Dan Praktis).
Arini, D. A., Gianistika, C., & Ropiah, N. S. (2021). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Picture And Picture Pada Mata Pelajaran IPS Materi Peninggalan Sejarah Di Indonesia. Jurnal Tahsinia, 2(1), 110-124.
Darmawanti, R. (2023). Pola Asuh Orangtua Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Islamic Golden Age Education (IJIGAEd), 3(2).
Fachri, M. (2022). Pengabaian Kewajiban Orang Tua Terhadap Anak Perspektif Hukum Keluarga Islam (Studi Jorong Tanjuang Modang Nagari Tanjuang Bonai Kecamatan Lintau Buo Utara).
Handayani, R. (2021). Karakteristik pola-pola pengasuhan anak usia dini dalam keluarga. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 159-168.
Hasanah, U., & Sitio, C. E. (2020). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia Dini Melalui Permainan Hayam Jeung Careuh Di Paud Sekolah Taman Yunior Harmoni. E-Jurnal Pendidikan Mutiara, 5(1), 1-17.
Irwansyah, R., Darmayani, S., Mastikawati, M., Saputro, A. N. C., Wihartanti, L. V., Fauzi, A., ... & Hartono, R. (2021). Perkembangan Peserta Didik.
Khaerunnisa, K., Ardilansari, A., Haifaturrahmah, H., Nizaar, M., Rezkillah, I. I., & Julaifah, N. (2023, July). Pengaruh Lingkungan Sosial terhadap Kebiasaan Tumbuh Kembang Anak Usia Dini. In Seminar Nasional Paedagoria (Vol. 3, pp. 105-112).
Kuswandi, S., & Nurzaman, D. R. (2021). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa tentang konsep bangun ruang dengan menggunakan metode inquiri Di SDN Mekarjaya I Kecamatan Rawamerta Kabupaten Karawang. Jurnal Tahsinia, 2(2), 191-201.
Latifah, A. (2020). Peran lingkungan dan pola asuh orang tua terhadap pembentukan karakter anak usia dini. JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 101-112.
Masnuna, M., & Mulkhan, M. B. B. (2022, March). Desain poster sebagai media promosi buku “Aku Gemar Bela Negara” untuk anak usia 4-6 tahun. In SENADA (Seminar Nasional Manajemen, Desain Dan Aplikasi Bisnis Teknologi) (Vol. 5, pp. 64-71).
Mawardi, M. I., Budianto, E. W. H., & Dewi, N. D. T. (2023). Sharia and Conventional National Pension Savings Bank (BTPN): Mapping Research Topics using Library Research and VOSviewer Bibliometrics.
Mulyati, A. (2023). Pentingnya pendidikan dan pola asuh orang tua dalam penanaman nilai karakter pada anak usia dini. AN-NISA: Jurnal Studi Gender dan Anak, 13(1), 759-768.
Musyadad, V. F., Hanafiah, H., Tanjung, R., & Arifudin, O. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1936-1941.
Nafiah, U., Wijono, H. A., & Lailiyah, N. (2021). Pola Asuh Orang Tua Perspektif Pendidikan Islam. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(2), 155-174.
Na’Im, Z., Yulistiyono, A., Arifudin, O., Irwanto, I., Latifah, E., Indra, I., ... & Gafur, A. (2021). Manajemen Pendidikan Islam.
Nerizka, D., Latifah, E., & Munawwir, A. (2021). Faktor Hereditas Dan Lingkungan Dalam Membentuk Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, 1, 55-64.
Ni'matul, K. (2021). Pemberian Makanan Sehat Untuk Imunitas Tubuh Pada Anak Usia Dini Di Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Keluarga Di Rt 03 Rw 07 Desa Sibalung, Kecamatan Kemranjen, Kabupaten Banyumas) (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).
Ningsih, I. W. (2020). Konsep Hidup Seimbang Dunia Akhirat Dan Implikasinya Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Tahsinia, 1(2), 128-137.
Nisa, S. K., & Abdurrahman, Z. (2023). Pola Asuh Orang Tua dalam Pelaksanaan Ibadah Sholat Anak. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 517-527.
Nurhayati, A., Dewi, N. N. A. I., Retnoningtias, D. W., Fitri, Z., Herwina, W., Yusuf, M., ... & Palupi, T. N. (2024). PARENTING ANAK USIA DINI (Memaksimalkan Potensi dan Pengembangan Karakter di Masa Golden Age).
Nurmawanadilah, D., Budianto, E. W. H., & Dewi, N. D. T. (2024). Bank Aceh Syariah: Studi Pustaka (Library Research) dan Bibliometrik VOSviewer.
Octaloca, I. D. (2023). Pengaruh Penerapan Buku Cerita Rakyat Daerah Bengkulu “Putri Gading Cempaka” Terhadap Literasi Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Hang Tuah Kota Bengkulu (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).
Palupi, I. D. R. (2020). Pengaruh media sosial pada perkembangan kecerdasan anak usia dini. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 127-134.
Perdiansyah, P., & Widodo, S. (2021). Tahap Perkembangan dan Pola Asuh Anak Usia 9-12 Tahun dalam Persepektif Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 42-48.
Permatasari, T. A. E. (2020). Pengaruh pola asuh pembrian makan terhadap kejadian stunting pada balita. Jurnal Kesehatan Masyarakat Andalas, 14(2), 3-11.
Putri Rahmi, H. (2021). Proses Belajar Anak Usia 0 Sampai 12 Tahun Berdasarkan Karakteristik Perkembangannya. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 7(1), 152-155.
Rahmawati, D., & Agustin, L. (2020). Cegah stunting dengan stimulasi psikososial dan keragaman pangan. AE Publishing.
Safitri, V. S., & Fitri, R. (2022). Implementasi Pola Asuh Orang Tua Dalam Pengenalan Ibadah Sholat dan Kesantunan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun. JIEEC (Journal of Islamic Education for Early Childhood), 4(2), 74-97.
Shaifudin, A., & Naimah, K. (2021). Resiliensi: Upaya Membentuk Anak Usia Dini Tangguh. El Wahdah, 2(1), 14-39.
Shaleh, M. (2023). Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Aspek Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 86-102.
shinta Amelia, N. (2023). Komunikasi Antarpribadi Orang Tua dengan Anak yang Sadar dengan Kesehatan Mental. IKOMIK: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Informasi, 3(1), 51-57.
Sinurat, J., Daulay, M. I., Hasibuan, A. K. H., Setiawati, E., Rahmawati, Y., Meliani, F., ... & Arifudin, O. (2022). Pengembangan Moral & Keagamaan Anak Usia Dini.
Supriani, Y., & Arifudin, O. (2023). Partisipasi orang tua dalam pendidikan anak usia dini. Plamboyan Edu, 1(1), 95-105.
Supriatna, A., Kuswandi, S., Ariffianto, M. A., Suryadipraja, R. P., & Taryana, T. (2022). Upaya melatih kemampuan berbicara Anak Usia Dini melalui metode bercerita. Jurnal Tahsinia, 3(1), 37-44.
Syah, M. E., Damayanti, E., & Zahara, I. (2023). MENGERTI ANAK USIA DINI: Landasan Psikologi PAUD. Feniks Muda Sejahtera.
Tanjung, R., Supriani, Y., Arifudin, O., & Ulfah, U. (2022). Manajemen penyelenggaraan pendidikan inklusi pada lembaga pendidikan Islam. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 339-348.
Ulfah, U., Supriani, Y., & Arifudin, O. (2022). Kepemimpinan Pendidikan di Era Disrupsi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 153-161.
Widjaja, G., Supriani, Y., bin Zainal Badri, K. N., Bangkara, B. A., & Zuhri, M. I. I. (2022). Improving The Quality of Madrasas Through Financial Management. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(3), 330-343.
Windayani, N. L. I., Dewi, N. W. R., Yuliantini, S., Widyasanti, N. P., Ariyana, I. K. S., Keban, Y. B., ... & Ayu, P. E. S. (2021). Teori dan aplikasi pendidikan anak usia dini. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Yusuf, R. N., Al Khoeri, N. S. T. A., Herdiyanti, G. S., & Nuraeni, E. D. (2023). Urgensi pendidikan anak usia dini bagi tumbuh kembang anak. Plamboyan Edu, 1(1), 37-44.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.