STRATEGI PENDIDIKAN AQIL BALIGH DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK MENUJU KEMATANGAN REMAJA

Authors

  • Shania Shania Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Rama Satria Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Ahmad Rizaldi Marsudin Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Kasinyo Harto Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Amilda Amilda Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15084

Keywords:

Aqil Baligh Approach, Primary Education, Character

Abstract

This research explores the strategies of Aqil Baligh education in primary education to shape children's character towards adolescent maturity. The research methodology employed a qualitative approach, with data collected through direct observation, interviews, and document analysis. The findings indicate that the integration of moral and spiritual values into the primary education curriculum has helped children understand the importance of good morals and internalize positive behaviors. The role of educators as role models also significantly contributes to shaping children's character. Aqil Baligh education holds great potential in shaping children's character towards adolescent maturity, which serves as a crucial foundation for individual and societal development in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, A. N. (2014). Pembelajaran Nilai Karakter Untuk Mahasiswa PGSD. Bandung: UPI Press.

Al-, L., Perpektif, H., Tematik, T., & Wafa, Z. (2023). Pendidikan Karakter dan Dakwah Dalam Kisah Luqman Al-Hakim Perpektif Tafsir Tematik. Ejournal.Iprija.Ac.Id, 21(1), 52. Retrieved from https://ejournal.iprija.ac.id/index.php/Ad-DAWAH/article/view/36

Amalia, N. (2021). Konsep Baligh Dalam Alquran Dan Implikasinya Pada Penentuan Usia Nikah Menurut Uu Perkawinan. Jurnal Al-Qadau: Peradilan Dan Hukum Keluarga Islam, 8(1), 77–86. https://doi.org/10.24252/al-qadau.v8i1.17317

Diananda, A. (2019). Psikologi Remaja Dan Permasalahannya. Journal ISTIGHNA, 1(1), 116–133. https://doi.org/10.33853/istighna.v1i1.20

Fatimah, I. F., Nurfarida, R., Mansyur, A. S., & Zaqiah, Q. Y. (2021). Strategi Inovasi Kurikulum; Sebuah Tinjauan Teoritis. EDUTEACH: Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Pembelajaran, 2(1), 21–30.

Jawawi, A. (2020). Hadits Perintah Shalat pada Anak Usia 7-10 Tahun dalam Perspektif Psikologi Perkembangan. An-Nisa’, 13(1), 777–784.

Kasmayanti, E. (2023). Membangun Karakter Islami Melalui Muatan Nilai-nilai Moral dalam Pendidikan Agama Islam mentransfer pengetahuan keagamaan . Tujuan utama pendidikan agama Islam Islami . Namun , pembentukan karakter Islami tidak hanya bergantung pada. 3.

Khusurur, M. (2021). BALIGH (Kajian Hukum Fiqh dan Hukum Positif di Indonesia). Jurnal Al Wasith: Jurnal Studi Hukum Islam, 6(1), 69–80.

Mahmudah, E., Sauri, S., & Bahruddin, E. (2013). Pemikiran Zakiah Daradjat Tentang Pendidikan Anak dalam Keluarga. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 65. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v2i1.549

Mardeli, & dkk. (2020). Penanaman Nilai-nilai Akhlak dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Menghadapi Era Milenial di SMA Negeri 2 Rejang Lebong. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 199–214.

Mulasi, S. (2022). Peran Madrasatul Ula Dalam Pembentukan Kecerdasan Spiritual Anak. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 2(1), 25–40. https://doi.org/10.47766/ga.v2i1.1353

Rahman, M., Ru, S., & Abid, D. F. (2022). Tahap Perkembangan Moral Anak Perspektif Psikologi Pendidikan Islam َ. … Pendidikan Agama Islam, 1(1), 38–50. Retrieved from https://jurnal.samodrailmu.org/index.php/jak/article/view/9

Ramadhani, J., Sugiatno, Abdul Sahib, & Wanto, D. (2020). Pendididkan Karakter Di Sekolah Dasar. In LP2 IAIN CURUP. Bengkulu: LP2 IAIN CURUP. Retrieved from file:///C:/Users/Easy/Downloads/6121-14535-1-PB.pdf

RI, D. A. (2017). Al-Qur’an dan Terjemahannya. Bandung: Diponegoro.

Salsabila, U. H. (2018). Teori Ekologi Bronfenbrenner Sebagai Sebuah Pendekatan Dlam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 7(1), 51–66. Retrieved from http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf%0Ahttp://fiskal.kemenkeu.go.id/ejournal%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.cirp.2016.06.001%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.powtec.2016.12.055%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2019.02.006%0Ahttps://doi.org/10.1

Samsinar, Fatimah, S., & Adrianti, R. (2022). Pendidikan Karakteristik Anak Usia Dini. Retrieved from http://repositori.iain-bone.ac.id/1305/1/Rev Pendidikan Karakter Anak Usia Dini.pdf

Tadjuddin, N. (2018). Early Children Moral Education in View Psychology, Pedagogic and Religion. Al-Athfaal: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 13(April), 15–38.

Tatik Sutarti. (2018). Pendidikan Karakter Untuk Usia Remaja. In Buku.

Wahidah. (2020). Reaktualisasi Pendidikan Aqil Baligh di Sekolah p. Pendidikan, At-Tarbawi Jurnal Kebudayaan, Sosial Langsa, Iain, 7, 214–231. https://doi.org/10.32505/tarbawi.v8i2.2036

Downloads

Published

2024-08-23