TINGKAT METAKOGNISI PESERTA DIDIK DALAM PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA PADA MATERI POLA BILANGAN KELAS VIII DI SMP NEGERI 2 KERUAK TAHUN AJARAN 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16713Keywords:
Metacognition, Level of metacognition, and Problem-solvingAbstract
Metacognition is the awareness of students about their thought processes and monitoring them. This research aims to measure students' metacognition in solving mathematical problems in class VIII number pattern material at SMPN 2 Keruak for the 2023/2024 academic year. This research is descriptive research with a qualitative approach. This research was conducted at SMPN 2 Keruak with a sample of 20 people from class VIII C. From the results of the study, the level of metacognition of students was obtained, namely tacit use with a percentage of 35%, aware use with a rate of 40%, strategic use with a percentage of 20% and reflective use with a percentage 5%. The level of metacognition in tacit use shows that students can only know some of the important information in the problem, the level of metacognition in aware use shows that students can know important information in the problem, but experience doubts about the problems in the problem, the level of metacognition in strategic use shows that students are aware of self-regulation in their thinking processes and the level of metacognition in reflective use shows that students have self-reflection in their thinking processes.Downloads
References
Alkadrie, R. P., & Mirza, A. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Level Metakognisi dalam Pemecahan Masalah Pertidaksamaan Kuadrat di SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 4(12).
Chairani, Z. (2016). Metakognisi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Yogyakarta : Deepublish.
Ilmi, R. W., Sridana, N., & Amrullah, A. (2022). Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau Dari Keterampilan Metakognisi Kelas VIII A SMPN 3 Narmada Tahun Ajaran 2020/2021. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(1), 26-44.
Khairunnisa, R., & Setyaningsih, N. (2017). Analisis Metakognisi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Aritmatika Sosial Ditinjau Dari Perbedaan Gender (Pada Kelas Vii Smp Muhammadiyah 5 Surakarta Tahun Ajaran 2016/2017) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Masfuah, S., & Pratiwi, I. A. (2018). Pentingnya kemampuan pemecahan masalah dan karakter bersahabat. Jurnal PGSD, 1(0291), 178-183.
Misu, L. (2017). Studi tentang kesadaran berpikir metakognisi mahasiswa semester I jurusan pendidikan matematika FKIP UHO. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 7(2), 119-128.
Nurasyiyah, D. A. (2014). Pendekatan metakognitif dalam pembelajaran matematika untuk pencapaian kemampuan koneksi dan pemecahan masalah matematik siswa SMA. Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(2), 115-125.
Pristanti, D. L., Prayitno, S., Triutami, T. W., & Sridana, N. (2022). Analisis Kemampuan Metakognisi Peserta Didik Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pada Materi Statistika Kelas VIII-C Di SMPN 6 Mataram Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1261-1270.
Rusmania, S. A., Kurniati, N., Triutami, T. W., & Azmi, S. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Adversity Quotient Pada Materi Pola Bilangan Siswa Kelas VIII SMPN 3 Pringgarata Tahun Ajaran 2023/2024. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5267-5281.
Saputra, Y. P., Baidowi, Wulandari, N. P., & Hikmah, N. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Journal of Classroom Action Research, 5(1), 85-94.
Sari, N. I., Amrullah, A., Azmi, S., & Sarjana, K. (2021). Analisis Tingkat Metakognisi Peserta Didik dalam Memecahkan Masalah Matematika. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(1), 36-43.
Shopianingtyas, F. S. (2013). Identifikasi Level Metakognitif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Materi Perhitungan Kimia. UNESA Journal of Chemical Education, 2(1), 21–27.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode penelitian dan pengembangan pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tianingrum, R., & Sopiany, H. N. (2017). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 440–446. http://pmat-unsika.eu5.org/Prosiding/64RisnaTianingrum-SESIOMADIKA-2017.pdf
Wicaksono, S. C. R. (2021). Analisis Tingkat Metakognisi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Ditinjau Dari Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Surakarta Tahun Ajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, UNS (Sebelas Maret University)).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.