PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS MIFROSOFT POWERPOINT DAN KAHOOT UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN NUMERASI SISWA KELAS XI SMK

Authors

  • Eka Adithya Altri Cahya Program Studi Pendidikan Matematika, FKIP, Universitas Mataram, Indonesia
  • Muhammad Turmuzi Program Studi Pendidikan Matematika, FKIP, Universitas Mataram, Indonesia
  • Nourma Pramestie Wulandari Program Studi Pendidikan Matematika, FKIP, Universitas Mataram, Indonesia
  • Ketut Sarjana Program Studi Pendidikan Matematika, FKIP, Universitas Mataram, Indonesia

Keywords:

Kahoot, Learning Media, Microsoft Powerpoint, Numeracy

Abstract

  The low numeracy ability of grade XI Culinary 2 students of SMK Negeri 1 Lingsar necessitates the need for innovation in the learning process. The mathematics learning process at SMK Negeri 1 Lingsar uses conventional and less varied, thus impacting on students' low numeracy ability due to the monotony of learning. The purpose of the study was to determine the feasibility, practicality and effectiveness of interactive learning media based  on Microsoft PowerPoint and Kahoot in circle material mathematics subjects for grade XI SMK Negeri 1 Lingsar. By using a 4D procedure. The results showed a media expert validation score of 4.34 with very good criteria, then a practicality score of 90% with a very practical category based on teacher responses and obtained a practicality score of 87.31% of student responses. The effectiveness of learning media was obtained by 87% of students completed from 23 students who took the test. So effectively learning media can improve students' numeracy skills and is very feasible to apply.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, F. (2022). Merdeka Belajar VS Literasi Digital. Semarang: Cahya Ghani Recovery.

Agustin, D. (2021). Pengembangan Media Interaktif Berbasis PPT Pada Pembelajaran Tematik. Research Journal, 9(1), 1–9.

Alghifaari, M. A., Kurniati, N., & Wahidaturrahmi. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Matematika berbasis Macromedia Flash pada Materi Koordinat Kartesius Kelas VIII SMP. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1,(4), 669-681.

Anggraeni, W., & Yuniarsih, T. (2017). Dampak Tata Ruang Kantor Terhadap Efektivitas Kerja Pegawai Dinas Pendidikan Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 105–112.

Anyan, Ege, B., & Faisal, H. (2020). Pengembangan Media Pembelajatan Interaktif Berbasis Microsoft Powerpoint. Journal Education and Technology, 1(1), 14-20.

Fitra, J. & Maksum, H. (2021). Efektifitas Media Pembelajaran Interaktif dengan Aplikasi Powtoon pada Mata Pelajaran Bimbingan TIK. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(1), 1-13.

Gereda, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Indonesia. Tasikmalaya: Edu Publisher.

Hadila, R., Sukirwan, & Alamsyah, T. P. (2020). Desain Pembelajaran Bangun Datar melalui Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME). GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 49–63. https://doi.org/10.30656/gauss.v3i1.2172

Hasanah, N. B., & Kurniasih, M. D. (2022). Analisis Pendekatan Iceberg Melalui Video Pembelajaran untuk Mendukung Kemampuan Numerasi [Analysis of Iceberg’s Approach Through Learning Videos to Support Numerical Ability]. Jurnal Basicedu, 6(4), 6175–6181.

Hasiru, D., Badu, S., Q., & Uno, H., B. (2021). Media-media Pembelajaran Efektif dalam Membantu Pembelajaran Matematika Jarak Jauh. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(2), 59-69.

Hotimah & Muhtadi, A. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif IPA untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Materi Mikroorganisme SMP. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2), 201-213.

Ilmiyah, N. H., & Sumbawati, M. S. (2021). Pengaruh Media Kahoot dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Information Engineering and Educational Technology, 3(1), 46–50.

Irsalina, A., & Dwiningsih, K. (2018). Practicality Analysis of Developing the Student Worksheet Oriented Blended Learning in Acid Base Material. JKPK (Jurnal Kimia Dan Pendidikan Kimia), 3(3), 171–182. https://doi.org/10.20961/jkpk.v3i3.25648

Masjaya & Wardono. (2018). Pentingnya Kemampuan Literasi Matematika untuk Menumbuhkan Kemampuan Koneksi Matematika dalam Meningatkan SDM. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 568–574.

Muafiah, A. F. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 8(5), 66-72.

Mudhakir, I., Prayitno, S., Tyaningsih, R., Y., & Arjudin. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Inkuiri Terbimbing Materi Barisan Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis. Journal of Classroom Action Research, 5(3), 221-229.

Nafi'ah, B. A., & Hartonoa, N. C. P. (2022). Asesmen Kopetensi Minimum (AKM) Kelas Sekolah Dasar Sebagai Sarana Evaluasi Kemampuan Literasi. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 67-86. doi.org/10.21009/JPD.13.02.

Nirmalasari, P., Jumadi, & Ekayanti, A. (2021). Penerapan model pembelajaran STEAM (science, technology, engineering, art, and math) untuk penguatan literasi-numerasi siswa. Jurnal Abdimas Indonesia. 1(2), 26–32.

Nova, J., Rahmattullah, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Kolaborasi Powerpoint dan Kahoot pada Mata Pelajaran Ekonomi Materi Permintaan dan Penawaran Kelas X. Digital Learning Merdeka Belajar Kampus Merdeka:Strategi dan Inovasi Pembelajaran. 3(1), 75-80.

Nurbaetina & Roviati, E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Kahoot pada Materi Ruang Lingkup Biologi SMA/MA X. Jurnal Bio Educatio, 6(1), 38-43.

OECD. (2019), PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. Paris: OECD. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en.

OECD. (2013). PISA 2012 Result: What Students Know and Can Do: Student Performance in Mathematics, Reading and Scienc. (Volume 1). Paris: PISA OECD Publising.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sutawidjaja, A., & Dahlan, J. A. (2014). Pembelajaran matematika. Jakarta: UT Press.

Thiagarajan, S., Semmel, D, S., & Semmel, M, I. (1974). Introductional Development for Training Teacher of Exceptional Children Mineapolis. Minnesota: Leadership Training Institute/Special Education, University Of Minnesota.

Turmuzi, M. (2016). Evaluasi Proses dan Hasil Belajar Matematika. Mataram: Universitas Mataram.

Zaenal, R., M., Suryaman, O., Sutisna, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning “Numet” untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 2725-2739.

Downloads

Published

2023-11-13

Most read articles by the same author(s)