PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN VISUAL AUDITORY KINESTETIK (VAK) UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16530Keywords:
Student Learning Activities, Visual Auditory Kinesthetic (VAK) Learning Model, Elementary School Students, ScienceAbstract
This research is motivated by the low level of student activities in science (PA) learning water cycle in fifth-grade classes at SDS UPT Bumi Asih, Kabun District, Rokan Hulu Regency. One of the solution to address this issue is by using the Visual Auditory Kinesthetic (VAK) learning model. The objective of this research is to improve student learning activities in science (IPA) by implementing the Visual Auditory Kinesthetic (VAK) learning model. The research method used is Classroom Action Research (CAR) conducted in two cycles. Each cycle consists of two meetings and four stages, which include planning, implementation, observation, and reflection. The rescarch was carried out starting in May 2023. The research subjects are 24 fifth-grade students. Data collection techniques involve documentation and observation. Before the intervention, student activity was at 33%. After implementing the intervention in the first cycle, it increased to 52,08%. In the second cycle, it further improved to 81,25%. Therefore, it can be concluded that using the isual Auditory Kinesthetic (VAK) learning model can enhance student learning activities in fifth-grade science learning water cycle at SDS UPT Bumi Asih. Keywords: Student Learning Activities, Visual Auditory Kinesthetic (VAK) Learning Model, Elementary School Students, ScienceDownloads
References
Amiruddin, A., Suardi, S., & Makkasau, A. (2024). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Vak (Visual Auditory Kinesthetic) Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas SDN 001 Mamasa. Global Science Education Journal, 6(1), 148–161.
Ana, K. (2021). Pengaruh Metode Field Trip Terhadap Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas IV Di Mi Nu Islamiyyah Gamong Kaliwungu Kudus Tahun Pelajaran 2019/2020. Iain Kudus.
Arsyad, M. N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Visualization Auditory Kinestetic (Vak) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Smpn Moncok. Maharsi: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Sosiologi, 1(02), 1–11.
Fadhilaturrahmi, F. (2017). Penerapan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Eduhumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(2), 109–118.
Lestari, D. P. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Visual, Auditory, Kinestetik (Vak) Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipas Kelas Iv Di Min 7 Ponorogo. Iain Ponorogo.
Marta, R. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Dengan Model Kooperatif Tipe Think Pair Share Di Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 74–79.
Maryanti, S. D., Hendriana, E. C., & Suwanto, I. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Visual, Auditory, And Kinesthetic (Vak) Dengan Media Pop Up Book Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (Jrpp), 6(4), 114–123.
Musbaing, M. (2021). Analisis Karakteristik Belajar Peserta Didik Melalui Model Vak (Visual, Auditory, Kinestheitic) Dalam Pembelajaran Ipa Kelas V Sd Negeri 51 Mulaeno Kabupaten Bombana. Jurnal Pendidikan Refleksi, 10(3), 175–186.
Parbawa, I. G. N. M. A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Visual Auditory Kinestetik Dan Motivasi Belajar Terhadap Kompetensi Pengetahuan Ips Siswa Kelas Iv Sd Gugus Srikandi Denpasar Timur Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(1), 69–74.
Pebriani, N. P. E., Tegeh, I. M., & Pudjawan, K. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Tipe Vak Berbantuan Media Magic Box Terhadap Hasil Belajar Ipa Kelas Iv Sd. Mimbar Pgsd Undiksha, 1(1).
Rahmadani, N., & Anugraheni, I. (2017). Peningkatan Aktivitas Belajar Matematika Melalui Pendekatan Problem Based Learning Bagi Siswa Kelas 4 Sd. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(3), 241–250. Https://Doi.Org/10.24246/J.Scholaria.2017.V7.I3.P241-250
Ritonga, R. (2017). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(02).
Rizal, M. S. (2020). Pelatihan Pembelajaran Menggunakan Pendekatan Saintifik Di Sekolah Dasar. Jurnal Abdidas, 1(1), 19–22.
Sari, N. I., Sabdaningtyas, L., & Sugiman, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Visualization Auditory Kinesthetic Terhadap Hasil Belajar Tematik. Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(12).
Surya, Y. F. (2017). Penerapan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv SDN 011 Langgini Kabupaten Kampar. Jurnal Basicedu, 1(1), 10–20.
Uliyanti, E., & Buwono, S. (2017). Peningkatan Aktivitas Belajar Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kontekstual Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas Ii Sekolah Dasar Negeri 28 Sungai Raya. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (Jppk), 2(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.