HUBUNGAN KREATIVITAS SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SD NEGERI 243 PALEMBANG

Authors

  • Friska Puspita Sari Universitas PGRI Palembang
  • Sri Wahyuningsih Universitas PGRI Palembang
  • Mega Prasrihamni Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i03.16382

Keywords:

the relationship of student creativity to dance learning outcomes

Abstract

The purpose of this study is to find out the relationship between student creativity and dance learning outcomes in grade IV of SD Negeri 243 Palembang. The research method used in this study is the quantitative correlation method. The data collection techniques used in this study are questionnaires, dance practice tests and documentation. The results of this study can be seen from data processing using the SPSS Version 26 application and Microsoft Office 2010,  it can be concluded that there is a significant relationship between student creativity and dance learning outcomes in grade IV of SD Negeri 243 Palembang because it is based on the results of the calculation of the correlation of person product moment has a significance value of 0.000 < 0.05, therefore student creativity is an important factor in improving dance learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bunyamin. (2021). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: UPT UHAMKA Press. Retrieved Januari 16, 2024, from http://repository.uhamka.ac.id/id/eprint/9961/1/Belajar%20dan%20Pembelajaran-CTK.pdf

Fitri, Y. M., & Mayar, F. (2019). Eksistensi Guru Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak di TK. Jurnal Pendidikan Tambusai, 1230. Retrieved Februari 27, 2024, from https://jptam.org/index.php/jptam/article/download/347/311/663#:~:text=Menurut%20(Susanto%2C%202014)%20menyatakan,(5)%20berani%20mengambil%20resiko.

Lena, M. S., Iraqi, H. S., Santana, D., & Sari, W. K. (2023). Pengaruh Pembelajaran SBdP Terhadap Kreativitas Siswa Dalam Iimplementasi Kurikulum Merdeka Kelas IV UPTD SDN 02 Sarilamak. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(3), 306. doi:https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i3.15583

Lestari, I., & Zakiah, L. (2019). Kreativitas Dalam Konteks Pembelajaran. Bogor: Erzatama Karya Abadi. Retrieved Mei 17, 2024

Nurfaizah, S., & Oktavia, P. (2020). Proses Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 47. Retrieved Februari 17, 2024, from https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/assabiqun/article/view/621

Meilindya, Hera, T., & Riyoko, E. (2022). Hubungan Kkemandirian dan Kreativitas Terhadap Hasil Belajar Seni Rupa. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(5), 1606. doi:http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v6i5.8943

Mita, S., Lestari, E. T., & Irawani, F. (2023). Analisis Kreativitas Belajar Siswa Pada Pembelajaran Sejarah. Jurnal Sejarah, Budaya dan Sosial, 3(1), 35. Retrieved Februari 28, 2024, from https://fkkmk.ugm.ac.id/faktor-faktor-yang-mempengaruhi-kreativitas-mahasiswa/

Pratiwi, A. S., Respat, R., & Giyartini, R. (2020). Tari Egrang Batok di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(3), 261. Retrieved Februari 28, 2024, from https://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/download/26195/12941

Putri, D. A., & Desyandri. (2019). Seni Tari Dalam Peningkatan Rasa Percaya Diri Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 187. doi:https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.51

Setyaningrum, F., & Hutami, H. A. (2021). Pembentukan Kreativitas Mmelalui Pembelajaran SBdP Kelas IV Pada Materi melukis Di SD Muhammadiah Condongcatur. Jurnal Taman Cendekia, 5(1), 519. Retrieved Februari 19, 2024

Siswantari, H. (2020). Pandangan Islam Terhadap Seni Tari Di Indonesia (Sebuah Kajian Literatur). Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni, 5(1), 11. doi:http://dx.doi.org/10.20527/jps.v5i1.8957

Sugiyono. (2021). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta, cv. Retrieved Januari 22, 2024

Downloads

Published

2024-09-07

Most read articles by the same author(s)