PENGARUH PERMAINAN PESAN BERANTAI TERHADAP KEMAMPUAN MENYIMAK ANAK USIA 5-6 TAHUN Di TK AISYIYAH BUSTANUL ATHFAL BAHAGIA KOTA MAKASSAR

Authors

  • Widya Ramdhani Universitas Negeri Makassar
  • Muhammad Yusri Bachtiar Universitas Negeri Makassar
  • Abdullah Sinring Universitas Negeri Makassar
  • Herlina Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.16321

Keywords:

Chain Message Game, Listening Skills

Abstract

This research is an experimental study, which aims to examine whether or not there is an influence of chain message game on the listening skills of children aged 5-6 years at TK Aisyiyah Bustanul Athfal Bahagia in Makassar City. The independent variable in this research is a chain message game, while the dependent variable is listening skills. This research design employed Quasi Experimental Design. The data collection techniques used in this research were observation, tests, and documentation. The research sample were 30 children, who consisted of 15 children of B2 in the experimental group and 15 children of B4 in the control group. Research data were obtained by giving learning outcome tests on learning material which related to children's listening skills in forms of pretest and posttest. Data were analyzed by using descriptive data analysis techniques and non-parametric statistical analysis. Based on the results of hypothesis testing, it can be concluded that there is an influence of the chain message game on the listening skills of children aged 5-6 years at TK Aisyiyah Bustanul Athfal Bahagia in Makassar City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbas, S. (2006). Pembelajaran Bahasa Indonesia Yanag Efektif di Sekolah Dasar. Depdiknas.

Abdul Wahab Rosyidik. (2009). Menyusun Pembelajaran Bahasa Arab. UIN-Malang.

Amal, A., & Herlina. (2021). Pengaruh Keterampilan Origami dalam Menigkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Pada TK Sulawesi Kota Makassar. Seminar Nasional LP2M UNM, 1217–1225.

Bachtiar, M. Y., Ulpi, W., & Hakim, N. (2022). Perkembangan Anak Usia 0-7. RajaGrafindo Persada.

Dadan Djuanda. (2006). Pembelajaran Bahasa yang Komunikatif dan Menyenangkan. Dirjen Dikti.

Dibia, I. K. (2018). Apresiasi bahasa dan sastra indonesia (R. Pers (ed.)).

Ekarini, D. (2023). Pengaruh Permainan pesan berantai Terhadap Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Universitas Lampung, 1–23.

Fauziah, A. (2015). Pengaruh Metode Permainan Bahasa Pesan berantaiTerhadap Keterampilan Menyimak Pantun (Quasi Eksperimen pada KelompokIV SDN Bekasi Jaya II).

Hardiyanti, S. (2019). Penerapan metode permainan pesan berantai dalam meningkatkan kemampuan bahasa reseptif pada anak. Skripsi Universitas Tarbiyah Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam, Banda ACEH, 22=24.

Hasmawaty, & Bachtiar, M. Y. (2022). Pendidikan dan Pengasuhan Anak Usia Dini. RajaGrafindo Persada.

Hastuti, E. W., & K, L. E. (2018). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Bermain Pesan Berantai. Jurnal Audi, 2(2), 91–97. https://doi.org/10.33061/ad.v2i2.1974

Henry Guntur Tarigan. (2008). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.

Hikmatuzzohrah, S., Habibi, M. A. M., Fahruddin, & Suarta, I. N. (2022). Penerapan Permainan Pesan Berantai untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Anak Kelompok B di RA Hidayatul Ikhsan NW Tebaban. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1058–1065. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.672

Khotimah, N. K. (2019). Pengaruh Permainan Bahasa Pesan berantaiTerhadap Kemampuan Menyimak Anak Kelompok A Di TK Dharma Indria 1 Kecamatan Patrang Kabupaten Jember. http://repository.unej.ac.id/handle/123456789/93043

Maghfirah, F. (2019). Pentingnya Kemampuan Menyimak Pada Anak Usia Dini. Bunga Rampai Usia Emas, 5(1), 11–16.

Mujid, F., & NailurRahmawati. (2011). Metode Permainan - Permainan Edukatif. Diva Press.

Nurbiana Dhieni. (2005). Metode Pengembangan Bahasa. Universitas Terbuka.

Nurbiana Dhieni. (2007). Metode Pengembangan Bahasa. Universitas Terbuka.

Putri, M. E., & Nurmaniah, N. (2021). Pengaruh Bermain Pesan Berantai Terhadap Keterampilan Menyimak Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Salsabila Kecamatan Medan Marelan. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 7(1), 38. https://doi.org/10.24114/jbrue.v7i1.25784

Rianetta, S. A., Syukri, M., & Linarsih, A. (2022). Peningkatan Keterampilan Menyimak Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Permainan Bisik Berantai.

Sadhono, K., & Slamet, S. Y. (2012). Pembelajaran Keterampilan Bahasa Indonesia (G. Ilmu (ed.)).

Subana, & Sunarti. (2011). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Pustaka Setia.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan (Pendidikan Kuantitatif. Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sulfasyah, Syakur, A., & Nur Amaliah. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Permainan Pesan Berantai Terhadap Keterampilan Menyimak Murid dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Murid KelompokIV SD. 4, 754–762.

Tarigan. (2003). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Bahasa. Angkasa.

Wiyani, N. A. (2016). Konsep Dasar PAUD. Gava Media.

Yunus Abidin. (2012). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Refika Aditama.

Downloads

Published

2024-07-03

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>