PENGARUH PENGGUNAAN PERMAINAN SCRABBLE DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA ANAK USIA DINI 5-6 TAHUN

Authors

  • Indriana Ruslan PAUD , Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar
  • Syamsuardi PAUD , Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar
  • Muhammad Akil Musi PAUD , Program Pascasarjana Universitas Negeri Makassar
  • Herlina PAUD , Program PascasarjanaUniversitas Negeri Makassar
  • Suardi PAUD , Program PascasarjanaUniversitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.17761

Keywords:

Scrabble Game, Reading Ability

Abstract

This research aims to 1) find out the description of the reading abilities of group B children in village and urban kindergartens 2) find out the application of the Scrabble game to the development of reading abilities of group B children in village kindergartens and urban kindergartens 3) find out the influence of the Scrabble game on the development of group B children's reading abilities B in Village Kindergarten and Urban Kindergarten. The research design uses a true experiment. The data collection techniques used in this research are observation, tests and documentation. The subjects in this research were 10 kindergarteners in the village and 10 kindergarteners in the city. The research results show that there is a significant influence in providing Scrabble games on improving the reading ability of children aged 5-6 years, kindergartens in villages and kindergartens in cities. In Kindergartens in Cities and Rural Areas With results showing that Based on the results of the Friedman test, p-value = 0.000 (p < 0.05), thus H0 is rejected and Ha is accepted, so it is concluded that there is a statistically significant increase between reading ability scores students before and after treatment 1, 2 and 3 using the Scrabble game.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aulina,Nisak,Choirun.2012.Pengaruh Permainan Dan Penguasaan Kosa Kata terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun.Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

Dahlan,Sopiudin.2010.Statistik untuk kedokteran dan kesehatan.Jakarta:Epidemiologi Indonesia

Desiana.2014.Pengembangan Scrabble Hanacaraka sebagai media pembelajaran asksara jawa untuk siswa kelas VI di Sd Negeri Keputran A Yogyakarta.Skripsi.Universitas Negeri Yogyakarta

Dhieni,Nurbiana,dkk.2017.Metode Pengembangan Bahasa.Tangerang

Selatan:Universitas Terbuka

Mubasyirah.2017.Pengaruh penggunaan media permainan scrabble terhadap keterampilan menulis teks prosedur siswa kelas X SMA TUGU IBU, Depok, Jawa Barat . (961-5060-1-PB.pdf dikutp pada taggal 17 februari 2020)

Musodah,Ari.2014.peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui media kartu kata bergambar pada anak kelompok B2 RA Ma’arif Nu Karang Tengah Kertanegara Purbalingga.Skripsi.Universitas Negeri Yogyakarta

.2014.Pembelajaran Paud Bermain cerita dan menyanyi secara Islami.Bandung:PT Remaja Rosdakarya Offset

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI Nomor 137 Tahun 2014.

Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. 2014. Jakarta:Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Saadah,Hidayah.2013.pengaruh pemaian scrabble tehadap peningkatan kemampuan membaca anak disleksia.Jurnal Fakultas Psikologi.(online) Vol 1 No 1 (https://scholar.google.co.id.diakses pada tanggal 7 Februari 2020)

Santoso, Soegeng.2008.Dasar-dasar Pendidikan Tk. Jakarta:Universitas Terbuka

Sari,dadan.dkk.2020. Efektivitas Permainan Scrabble Ball Terhadap Pengenalan Huruf Anak Di Paud Maghfirah Padang. Journal of Family, Adult, and Early Childhood Education. Volume 2 Nomor 1(http://ejournal.aksararentakasiar.com/index.php/jface/article/download/91/54 diakses pada tanggal 18 Agustus 2020

Sudaryono.2018.Metodologi Penelitian.Depok:PT RajaGrafindo Persada

Suryana Dadan.2018.Pendidikan anak usia dini stimulasi dan aspek perkembangan anak.Jakarta:Prenadamedia Group

Susanto Ahmad.20011.Perkembangan anak usia dini pengantar dalam berbagai aspeknya. Jakarta:Prenadamedia Group

Ulfah Maulidya, Suyadi.2015.Konsep Dasar Paud. Bandung:PT Remaja Rosdakarya

Wiyani Ardy Novan.2016.Konsep Dasar Paud.Yogyakarta:Gava Media

Hajerah, H., & Syamsuardi, S. (2019, December). Pengaruh Penggunaan Media Pop Up Book Terhadap Kemampuan Membaca Anak di TK Insan Cita Kec. Masamba Kab. Luwu Utara. In Seminar Nasional LP2M UNM.

Downloads

Published

2024-08-19

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>