HUBUNGAN KECERDASAN EMOSIONAL DENGAN KEPEMIMPINAN PEMBELAJARAN KEPALA SEKOLAH DASAR NEGERI SE-KELURAHAN LAMOKATO KECAMATAN KOLAKA KABUPATEN KOLAKA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.29749Keywords:
emotional intelligence, instructional leadership, principalsAbstract
The problem in this study is the lack of understanding and empirical data on the relationship between emotional intelligence and learning leadership at the elementary school level. The general objective of this study is to analyze the relationship between emotional intelligence and the learning leadership of elementary school principals in Lamokato Village, Kolaka District, Kolaka Regency. The research method used is Quantitative ex post facto. Data collection techniques use Likert scale questionnaires. Data analysis techniques use descriptive statistics and inferential statistics. Based on the results of the product moment test, a significance value of = 0.000 is obtained, which is smaller than = 0.05, indicating a significant relationship between emotional intelligence and the principal's learning leadershipDownloads
References
Abi, A. R. (2019). Kecerdasan Emosional dalam Kepemimpinan Pendidikan. Jurnal Teologi dan Pelayanan Kristiani, 60(1), 60–68. http://e- journal.sttpaulusmedan.ac.id/index .php/sotiria
Bass, B. M. (1999). Two decades of research and development in transformational leadership. *European Journal of Work and Organizational Psychology, 8*(1), 9–32. https://doi.org/10.1080/135943299 398410
Diah Riany Setyowati. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Smk Swasta Dengan Motivasi Sebagai Variabel Moderasi Tesis. Universitas Negeri Semarang.
Emiliana, E. N. A., Susilawati, I., Studi PG-PAUD, P., Melawi, S., Melawi Km, J., Pinoh, N., & Melawi, K. (2022). Kecerdasan Emosional Menurut Goleman Dalam Perspektif Kurikulum 2013 Paud. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini(Masa Keemasan), 1(2).
Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional management behavior of principals. The Elementary School Journal, 86(2), 217–247.
Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan, D. (2020). Kementerian pendidikan dan kebudayaan.
Juhji, W. W. E. M. N. S. P. (2020). Pengertian, Ruang Lingkup Manajemen, dan Kepemimpinan. Vol1, No 2(Pengertian, Ruang Lingkup Manajemen, dan Kepemimpinan Pendidikan Islam).
Julaiha, S. (2019). Konsep Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 6(3), 2019.
Karwanto, & Angesti Ridaningtyas. (2021). Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(4), 1036–1051.
Minsih, M., Rusnilawati, R., & Mujahid, I. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membangun Sekolah Berkualitas Di Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 29–40. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.8 467
Muharram, M., Abdul Djawad, Y., & Arfandi, A. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Palopo. Jurnal Kependidikan, 13(2). https://jurnaldidaktika.org
Paulina Tatangin, S., & Mataputun, Y. (2021). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah Berbasis Kecerdasan Emosional Dan Motivasi Belajar Siswa Di SMK Negeri Distrik Abepura Kota Jayapura Provinsi Papua. Jurnal Pengelolaan Pendidikan JUNI, 2021(2), 33–41.
Qoidatun Nisak, N. H. M. N. A. K. (2025). 1. 217.+Qoidatun+Nisak. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10.
Rahino, Marzuki Noor, & Sutrisni Andayani. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah Dan Kinerja Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian, 7(1), 10–20.
Riski, H., Rusdinal, R., & Gistituti, N. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Menengah Pertama. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(6), 3531– 3537. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3 i6.944
Romadhon, M., & MS, Z. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 479–489.
https://doi.org/10.31004/basicedu.v 5i2.711
Rohiat. 2008. Kecerdasan Emosional Kepemimpinan Kepala Sekolah. Refika Aditama
Syifa Nur Izzati Zahro, & Siti Shopiyah. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam. Jurnal Qiroah, 11(1), 76–94. https://doi.org/10.33511/qiroah.v11 n1.76-94
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.