PEMBELAJARAN TERPADU TIPE WEBBED UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA

Authors

  • Evy Marita Yuliwinarti Pendidikan Dasar FIP Universitas Negeri Surabaya
  • Neni Mariana Pendidikan Dasar FIP Universitas Negeri Surabaya
  • Suryanti Pendidikan Dasar FIP Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15836

Keywords:

Learning Interest, Social Relations, Natural Science Competence

Abstract

The learning atmosphere is less pleasant and can not affect student learning outcomes, so it is necessary to apply a learning model that is able to create effective learning and can improve student learning outcomes. This study aims to implement integrated learning webbed type to improve students learning outcomes. This type of research is a classroom action action. The subjects of this study were students in grade VI SDN Wonocolo 2 consisting of 13 people. The data technique in this study is to provide learning outcomes tests. The data obtained were analyzed using quantitative analysis techniques. The results of this study were that in cycle I, there were 5 students who got a score of ≥ 65 with an average score of 57.30, while in the second cycle there were 13 students who obtained a score of ≥ 65 with an average score of 74, 23. Conclusion This research is the implementation of integrated learning webbed type can improve the learning outcomes. The implication of this research is to improve students' understanding of concepts through learning that is fun and easy to understand, can develop cognitive and psychomotor skills of students, and can increase student motivation to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andika, K., Suparno, & Saptono, A. (2016). Pengaruh Kreativitas Guru Dalam Pembelajaran Dan Kecerdasan Emosional Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Pada Siswa Kelas X Di Sma Negeri 89 Jakarta. Econosains Jurnal Online Ekonomi Dan Pendidikan, 14(1), 98–112. https://doi.org/10.21009/econosains.0141.08

Ardianingsih, F., Mahmudah, S., & Rianto, E. (2017). Peran Guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Pendidikan Khusus Pada Sekolah Luar Biasa Di Sidoarjo. Jurnal Pendidikan, 2(1), 14–20. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26740/jp.v2n1.p21-30

Armadi, A., & Astuti, Y. P. (2018). Pembelajaran Terpadu Tipe Webbed Berbasis Budaya Lokal Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 8(2), 185–195. https://doi.org/10.25273/pe.v8i2.3282

Febriyanti, C., & Seruni, S. (2015). Peran Minat dan Interaksi Siswa dengan Guru Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(3), 245–254. https://doi.org/10.30998/formatif.v4i3.161

Husada, S. P., Taufina, T., & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Tematik dengan Menggunakan Metode Visual Storytelling di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 419–425. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.373

Indrawini, T., Amirudin, A., & Widiati, U. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Subtema Ayo

Cintai Lingkungan Untuk Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan:Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(11), 1489–1497. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/10181

Indriani, A. (2015). Penerapan Pembelajaran Tematik Kurikulum 2013 oleh Guru SD/MI di Desa

Klepek Kecamatan Sukosewu Kabupaten Bojonegoro Semester Gasal Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal VARIDIKA, 27(1), 43–49. https://doi.org/10.23917/varidika.v27i1.738

Irawan, E. (2016). Implementasi Penanaman Karakter Melalui Matematika Pada Kurikulum 2013. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 1(1), 1–18. https://doi.org/10.21154/ibriez.v1i1.4

Khofiatun, Akbar, S., & Ramli, M. (2016). Peran Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pembelajaran

Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 1(5), 984–988. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i5.6336

Kurniasari, F. (2017). Implementasi Pendekatan Saintifik Pada Penugasan Aktivitas Di Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Berdasarkan Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Edutama, 4(1), 9–26. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v4i1.44

Lestari, W. S., Susilo, H., & Setyosari, P. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(1), 1469–1474.

Marzuki. (2017). Pembelajaran Tematik Model Webbed Berbasis Saintifik Terhadap Kemampuan

Berpikir Tingkat Tinggi Di SD. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 26(2), 159–

https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um009v26i22017p159

Maulida, M., Wati, M., & An’nur, S. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Pendidikan Karakter Dalam Mendukung Implementasi Kurikulum 2013. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika, 3(1), 11–

https://doi.org/10.20527/bipf.v3i1.760

Morelent, Y., & Syofiani. (2018). Pengaruh Penerapan Kurikulum 2013 Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar Negeri 05 Percobaan Pintu Kabun Bukittinggi. Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 141–152. https://doi.org/10.22202/jg.2015.v1i2.1234

Mulyadin. (2016). Implementasi Kebijakan Pembelajaran Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Di SDN Kauman 1 Malang Dan SD Muhammadiyah 1 Malang. Jurnal Edutama, 3(2), 31–48. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v3i2.35

Permadi, B. A., & Adityawati, I. A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Islam & Kearifan Lokal Kelas IV Min Seduri & Mis Nurul Amal Kabupaten Mojokerto. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 122–138. https://doi.org/10.31538/nzh.v1i1.61

Sari, N. A., Akbar, S., & Yuniastut. (2018). Penerapan Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 3(12), 1572—1582. https://doi.org/10.17977/jptpp.v3i12.11796

Suharjo, & Sutrisno. (2017). Pengembangan alat penilaian kemampuan mengajar dengan pendekatan pembelajaran tematik terpadu dan pendekatan saintifik di sd. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 26(2), 169–174.

Sumarni, Sugiarto, & Sunarmi. (2016). Implementasi Pembelajaran Auditory Intellectualy Repetition(Air) Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Dan Disposisi Matematis Peserta Didik Pada Materi Kubus Dan Balok. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(2), 109–117. https://doi.org/10.15294/ujme.v5i2.11397

Sutrisno. (2015). Penilaian pembelajaran tematik pada kurikulum 2013 di sekolah dasar. Jurnal Sekolah Dasar, 1(1), 12–17. http://journal2.um.ac.id/index.php/sd/article/view/1356

Veronika, P., Setiawan, B., & Wardani, N. E. (2013). Implementasi Pembelajaran Bahasa Jawa Berbasis Pendidikan Karakter Religius dalam Kurikulum 2013. Al-Harakah, 19(1), 53–77. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18860/el.v19i1.3929

Wahyudin, W. (2018). Optimalisasi Peran Kepala Sekolah dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Kependidikan, 6(2), 249–265. https://doi.org/10.24090/jk.v6i2.1932

Wajdi, F. (2017). Implementasi Project Based Learning (PBL) Dan Penilaian Autentik Dalam Pembelajaran Drama Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 17(1), 81–97. https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v17i1.6960

Weriyanti, W., Firman, Taufina, & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu dengan Strategi Question Student Have di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 476–483. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.374

Yusuf, M., & Wulan, A. R. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Pembelajaran Tipe Shared dan Webbed untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 1(2), 19–26. https://doi.org/10.21009/1.01204

Downloads

Published

2024-06-24

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>