ANALISIS PERBANDINGAN KURIKULUM PENDIDIKAN KOREA SELATAN DAN INDONESIA

Authors

  • Evy Marita Yuliwinarti Pendidikan Dasar FIP Universitas Negeri Surabaya
  • Hitta Alfi Muhimmah Pendidikan Dasar FIP Universitas Negeri Surabaya
  • Nurul Istiqfaroh Pendidikan Dasar FIP Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15810

Keywords:

Curriculum Comparison, South Korea, Indonesia

Abstract

This research aims to analyze and find out in more depth regarding the comparison between the South Korean and Indonesian education curricula. The type of research used in this research is literature study. The data source in this research comes from journals or scientific articles. The journals in this research were obtained via Google Scholar with a total of 11 journals obtained. The research results show that there are differences between the two countries, namely in their educational curriculum. The South Korean education curriculum focuses on providing competency provisions to students so they are ready to enter the world of work. Meanwhile, the Indonesian curriculum focuses on responding to the challenges of the 4.0 revolution era. Therefore, Indonesia needs to take several examples from the South Korean education curriculum, especially in preparing provisions so that students are ready to enter the world of work considering that in this country there are still many unresolved unemployment problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriliani, M. (2021). Sistem Pendidikan Negara Indonesia yang Tertinggal dari Negara Korea

Selatan dan Perbandingan Sitem Pendidikannya. 5, 1534–1543.

Databoks. (2023, Juli 13). databoks. Retrieved Januari 2, 2024, from

databoks: https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/07/13/penduduk-indonesiatembus-278-juta- jiwa-hingga-pertengahan-2023

Desi Wijayanti, Suyanto, S. (2023). 3 1,2,3. Pengaruh Digital Marketing, Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Kepuasan Konsumen Di Masa Pandemi, 12(2), 117–136.

Fahlevi, R., Marninda, C., Wijaya, C., & Martinus, T. (2023). Studi Perbandingan Antara Indonesia

dengan Berbagai Negara di Dunia. 1, 37–50.

Halawa, D. P., Susanti Telaumbanua, M., Buulolo, D., & Matematika, M. P. (2023). NDRUMI: Jurnal

Pendidikan dan Humaniora Perbandingan sistem pendidikan indonesia dan jepang. Ndrumi:

Jurnal Pendidikan Dan Humaniora, 6(1). https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/NDURMI

Hanggoro, D. (2022). Perbandingan Sistem Pendidikan Indonesia dan Sistem Pendidikan Jepang :

Memajukan Pendidikan Bangsa. Jurnal Exponential, 3(2), 363–373.

Kompas. (2022, September 23). Kompas. Retrieved Januari 5, 2024, from Kompas:

https://www.kompas.com/skola/read/2022/09/23/090000169/korea-selatan--keadaan-alam- perekonomian-dan-bentuk-pemerintahannya?page=all

Leni, N. (2019). Faktor yang Membuat 7 Negara (Finlandia, Korea Selatan, Hongkong, Jepang, Singapura , Belanda, Kanada) Diakui Memiliki Sistem Pendidikan Terbaik di Dunia dalam Kajian Antropologi dan Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 219–229.

Manalu, J. B., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). Prosiding Pendidikan Dasar

Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. Mahesa Centre Research, 1(1), 80–86. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174

Niswah, K. (2023). Komparasi Sistem Pendidikan Jepang Dan Indonesia di Era Kontemporer. 4(4).

Putra, A. (2017). Mengkaji dan Membandingkan Kurikulum 7 Negara (Malaysia, Singapura,

Cina,

Korea, Jepang, Amerika dan Finlandia). Jurnal Penelitian Pendidikan, 1–21.

Putra, I. E. D., Rusdinal, R., Ananda, A., & Gistituati, N. (2023). Perbandingan Kurikulum Pendidikan Indonesia dan Finlandia. Journal on Education, 06(01), 7437–7448.

Rahmadani, A., Qamaria, E., Nurmaniati, Ananda, R. (2023). Sistem Pendidikan Negara Indonesia Yang Tertinggal Dari Negara Korea Selatan Dan Perbandingan Sistem Pendidikannya. A L - DYAS. 2(2), 359–368.

Ramanda, R., Akbar, Z., Wirasti, R. A. M. K. (2019).Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori

Body Image Bagi Perkembangan Remaja. Jurnal Edukasi Jurnal Bimbingan Konseling. 5(2), 120–135.

Ridlwan, M. &, Asy’ari, & Abidin, R. (2021). Pendidikan Sekolah Dasar Indonesia

Pascasarjana Pendidikan Pendidikan Bahasa dan Sastra Universitas Pascasarjana Pendidikan Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surabaya Surabaya 2 PG PAUD Fakultas Keguruan dan. PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 7, 141–149.

Wulandari, D., Ardeni, Hilmin, Noviani, D. (2023). Sistem Pendidikan Korea Selatan Dan Indonesia.

Jurnal Studi Islam Indonesia ( JSII ). 1(1), 17–32.

Yulanda, N. (2019). Perbandingan Kurikulum Social Studies Di Korea Selatan Dan Brunei Darussalam. Research and Development Journal of Education, 5(2), 26.

https://doi.org/10.30998/rdje.v5i2.3767

Yusro. (2023, Agustus 20). myusro. Retrieved Januari 2, 2024, from myusro: https://www.myusro.id/?p=1993#:~:text=Terdapat%20203%20negara%20yang%20tercantum,1 0%20terbesar%20untuk%20tahun%202023.&text=Sementara%20itu%2C%20Indonesia%20ad a%20di,ke%2D67%20dari%20203%20negara.

Downloads

Published

2024-06-23