PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION (RME) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Authors

  • Reni Hartanti Universitas Negeri Surabaya
  • Neni Mariana Universitas Negeri Surabaya
  • Rooselyna Ekawati Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20445

Keywords:

critical thinking, Realistic Mathematics Education (RME), elementary education

Abstract

This study is a systematic literature review aimed at evaluating the effectiveness of the Realistic Mathematics Education (RME) approach in enhancing students' critical thinking skills. RME is a mathematics teaching approach that emphasizes the use of real and relevant contexts to facilitate the understanding of mathematical concepts. Through the analysis of various relevant studies, this research explores how RME can enrich students' learning experiences and promote the development of critical thinking skills. The literature review findings indicate that RME has significant potential in improving students' abilities in analysis, evaluation, and problem-solving. The implications of these findings underscore the importance of integrating real-world contexts in mathematics education to develop essential critical thinking skills in students. This article provides insights for educators and researchers on the application and benefits of RME in the context of mathematics education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

anggraeni, ayu . Febriandi, R. (2024). Implementasi Model Realistic Mathematic Education (RME) Untuk Meningkatkan Kemampuan Critical Thinking Matematika Pada Siswa Kelas 1v Sekolah Dasar. Elementaria Edukasia, Volume 6 N.

Aprilianto, M. F., & Sutarni, S. (2023). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Pembelajaran Matematika Berbasis Realistic Mathematic Education (RME) pada Siswa Sekolah Dasar. 7(1), 807–815.

Asih, A. K., & Irawan, E. B. (2017). PENERAPAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR. 524–530.

Bagaskorowati, R. (2019). The Effect of The Realistic Mathematics Education ( RME ) Approach and The Initial Ability of Students on The Ability of Student Mathematical Connection. 1(3), 153–156.

Dwirahayu, G., Sandri, M., & Kusniawati, D. (2020). Inquiry Based Rme Terhadap Kemampuan Representasi Matematik Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 45. https://doi.org/10.24853/fbc.6.1.45-58

Ekawati, R., & Kohar, A. W. (2016). Innovative teacher professional development within PMRI in Indonesia. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 24(5), 1–13.

Elita Mega Selvia Wijaya1, N. P. I. (2021). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MAHASISWA E-mail : Abstrak PENDAHULUAN Matematika diberikan dengan tujuan untuk memberikan bekal kepada peserta didik untuk dapat berpikir logis , kritis , analitis , sistematis , cermat , dan dapat menggunakan pola. 10(2), 648–658.

Febrianti, A. W., Hamdu, G., & Putri, A. R. (2023). Analisis Miskonsepsi Konsep Fotosintesis Siswa Di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(02), 24–34.

Jurnal, F., Pendidikan, I., Natsir, S. R., Manaf, A., & Sari, E. R. (2023). Machine Translated by Google Pengaruh Penerapan Pendidikan Matematika Realistis pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar Machine Translated by Google. 13(148), 81–88.

Laily Santinia Rahmah Putri, A. W. M. (2023). PENGARUH PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATIC EDUCATIONTERHADAPKETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS PADA PEMBELAJARAN GEOMETRI SISWAKELAS IV SDN PILANG I. Urnal Muassis Pendidikan Dasar, Volume 2,N.

Lestari, R., Prahmana, R. C. I., Chong, M. S. F., & Shahrill, M. (2023). Developing Realistic Mathematics Education-Based Worksheets for Improving Students’ Critical Thinking Skills. Infinity Journal, 12(1), 69–84. https://doi.org/10.22460/infinity.v12i1.p69-84

Mariana, N., Sholihah, S. A., Riski, R., Rahmawati, I., Wiryanto, W., Indrawati, D., & Budiyono, B. (2021). In-service teachers’ perception on implementing realistic mathematics education approach in their best practices. Journal of Physics: Conference Series, 1987(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1987/1/012022

Martini, S., Padilah, D., Rosyana, T., & Rohaeti, E. E. (2018). Pengaruh pendekatan realistik terhadap kemampuan komunikasi dan self confidence siswa smp. 1(2), 149–156. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.219-228

Nababan, & Aminah, S. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Rme Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Bina Gogik, 4(2), 3–4.

nurmalita, rahmadina andin, D. (2020). 1. View of EFEKTIFITAS PENGGUNAAN PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK (PMR) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SEKOLAH DASAR.pdf. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, volume 2 N.

Permendikbud. (2016). Permendikbud RI Nomor 21 Tahun 2016 Tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. JDIH Kemendikbud, 1–168.

Rohmah, M. M., Hamdu, G., & Suryana, Y. (2023). Analisis Miskonsepsi Pada Materi Pesawat Sederhana Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 5741–5751.

Technologies, I. (2024). The effect of flipped realistic mathematics education on students’ achievement, mathematics self‑efficacy and critical thinking tendency. 0123456789.

Widiansyah, A., Sitasi, C., Widiansyah, :, Peranan, ), Daya, S., Sebagai, P., & Penentu, F. (2018). Peranan Sumber Daya Pendidikan sebagai Faktor Penentu dalam Manajemen Sistem Pendidikan. Manajemen Sistem Pendidikan. Cakrawala, 18(2), 229–234. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/cakrawala

Yuhelman, N., & Rifandi, R. (2018). Dampak Pendekatan Realistic Mathematics Education Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Pada Siswa Sekolah Dasar. 1(2), 20–25.

Yuliantri, E., & Sahono, B. (2021). PENERAPAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION ( RME ) UNTUK MENINGKATKAN BERPIKIR KRITIS SISWA. 6(2), 1–7.

Yunianingsih, E., & Jaya, I. (2024). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematic Education ( RME ) dan Visualisasi Spasial. 7, 147–160.

Downloads

Published

2024-12-01

Most read articles by the same author(s)