PENERAPAN METODE TUTOR SEBAYA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.18646Keywords:
Peer Tutoring Method, Learning Motivation, MathematicsAbstract
This research aims to increase student learning motivation by using the peer tutoring method and describe the improvements. This research is classroom action research with the subject of 29 fifth grade elementary school students at one of the State Elementary Schools in Surabaya. Data was collected through observation and questionnaires. The research results show that the peer tutoring method is effective in increasing students' learning motivation in Mathematics subjects, especially in multiplication and division of fractions. The increase in motivation can be seen from the achievement of student learning motivation which was initially 31% in the pre-cycle, increased to 72% in cycle I, and reached 97% in cycle II. Based on these results, the level of achievement of learning motivation is in the very good category, so that the implementation of the action is declared successful.Downloads
References
Adan, S. I. A. (2023). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PIJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), 76–86. http://pijar.saepublisher.com/index.php/jpp/article/view/17/16
Adawiyah, R., Asbari, M., & Damayanti, M. S. (2023). Tiga Level Proses Belajar Efektif: Fundamental, Insightful Knowledge, Specific Skill. Jurnal Manajemen Pendidikan, 01(02), 339–342.
Al Jumhuri, M. A. (2023). Pola Asuh Orang Tua dan Pengaruhnya Terhadap Minat Mengaji Anak di Dusun Numpeng, Desa Jago, Lombok Tengah. Al-Amin Journal: Educational and Social Studies, 8(01), 68–80.
Aulina, C. N. (2018). Penerapan Metode Whole Brain Teaching dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal , 2(1), 1–12. https://obsesi.or.id/index.php/obsesi
Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172–182.
Febriyanti, Irma. (2024). Pengaruh Metode Pembelajaran Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Guling Depan. Journal of S.P.O.R.T Sport, Physical Education, Organization, Recreation, and Training. 8(1). 180-189
Halean, S., Kandowangko, N., & Goni, S. Y. V. I. (2021). Vol. 14 No. 2 / April – Juni 2021. Journal Holistik, 14(2), 1–17. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/holistik/article/download/34453/32350
Hasanuddin, S. (2016). Hubungan Disiplin Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Al Iltizam, 1(1), 13–15. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.798
Irfan, M., Nur, S., Alfiani, N., Nasir, Y., & Sy, N. (2024). Pembelajaran Tutor Sebaya Berbantuan Mind Mapping untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi. BIOMA: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 6(1), 73–81.
Izzati Irawan, A., Darajaatul Aliyah, N., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Kemandirian Belajar, dan Media Belajar terhadap Motivasi Belajar Siswa di MI Babussalam Krian Sidoarjo. Journal on Education, 06(03), 16220–16233. http://jonedu.org/index.php/joe
Mertayasa, I. W. (2021). Aplikasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) dengan Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika. Journal of Education Action Research, 5(3), 301-308.
Pane, P., Suriyanti, I., & Sidabutar, T. (2024). Pentingnya Pendidikan Karakter Sejak Dini Untuk Menyelamatkan Generasi. Jurnal Imparta, 2(2), 73–82. https://doi.org/10.61768/ji.v2i2.98
Sari, I. (2018). Motivasi belajar mahasiswa program studi manajemen dalam penguasaan keterampilan berbicara (speaking) bahasa Inggris. Jumant, 9(1), 41–52.
Sanubari, F., Yamtinah, S., Redjeki, T. (2014). Penerapan Metode Pembelajaran Tutor Teman Sebaya Dilengkapi dengan Media Interaktif Flash untuk Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2013/2014 Pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 3(4), 145-154. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/kimia/article/view/4574
Suharsimi, Arikunto. (2009). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Silvia Wardani1, Masduki Asbari, K. I. M. (2023). Pendidikan yang Memerdekakan Siswa. Jisma, 2(oktober), 36–43. https://jisma.org/index.php/jisma/article/view/479
Siswa, K. (2024). Uluwwul Himmah Education Research Journal. 1(1), 1–15.
Zakya, A. L. F., Wardhani, P. A., & Usman, H. (2024). Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Kemandirian Peserta Didik Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa SDN Jati 05 Pagi Tahun Pelajaran 2023/2024. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 831–838. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2207
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.