PENGEMBANGAN MEDIA BLOG BERMUATAN KEARIFAN LOKAL UNTUK MENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS NARASI SISWA SD

Authors

  • Dwi Kurniawati Handayani Universitas Negeri Semarang
  • Tri Joko Raharjo Universitas Negeri Semarang
  • Panca Dewi Purwati Universitas Negeri Semarang
  • Bambang Subali Universitas Negeri Semarang
  • Nuni Widiarti Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.15715

Keywords:

development blog, local wisdom, narrative text, writing skills

Abstract

At SDN Pagerbarang 03 Tegal Regency, learning Indonesian with narrative text material has not produced the desired outcomes. The purpose of this project is to provide blog content with local knowledge to help sixth-grade students write narrative texts that satisfy appropriate and useful standards. Using the ADDIE paradigm (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation), R&D is the development methodology employed. Learning Indonesian using narrative text material has not yielded the anticipated results at SDN Pagerbarang 03 Tegal Regency. The goal of this project is to give sixth-grade students access to local information via blog posts so they may create narrative texts that meet relevant and practical requirements. R&D is the development process that is used, and it follows the ADDIE paradigm (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arida. A, Bahri. A, P. A. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Blog Terhadap Minat Belajar Pada Keterampilan Menulis Pengalaman Pribadi Murid Kelas V SDN 179 Tanah Beru Kabupaten Bulukumba. Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik Dan Pengembangan, 1(01), 86–97.

Asmoro, A. I., & Muhammad, A. F. N. (2023). Problematika Dan Solusi Menulis Teks Narasi bagi Peserta Didik Kelas Tinggi. Jurnal Basicedu, 7(5), 2880–2885.

Cahyo, A. N. (2022). Pengembangan Media Blog Pada Materi Menulis Pantun Kelas VII Sekolah Menengah Pertama. LINGUISTIK: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 7(2), 59–67.

Dewi, D. K., & Haryadi, H. (2022). Pengaruh Model CIRC terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi Kelas IV SD. Journal of Elementary School (JOES), 5(2), 247–258.

Fahrianur, Ria Monica, Wawan, K., Misnawati, Nurachman, A., Veniati, S., & Ramadhan, I. Y. (2023). View of Implementasi Literasi di Sekolah Dasar.pdf. Journal Of Student Research (JSR), 1 (1), 102–103.

Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97.

Hapsari, F. (2021). Inovasi Pembelajaran Sebagai Strategi Peningkatan Kualitas Guru Di SDN 2 Setu Kulon. Standarisasi Pendidikan Sekolah Dasar Menuju Era Human Society 5.0, 187–194.

Hasni. S, Faisal. M, U. H. (2023). Pengaruh Penerapan Model Sinektik Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas IVSD Negeri No. 31 Sampeang Kecamatan Bajo Barat Kabupaten Luwu. Eprints, 31, 1–10.

Irnanda. E, Kurniawan. O, M. E. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Siswa Ditinjau dari Self Efficacy Siswa. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5113–5126.

Kemendikbudristek. (2022). Keputusan Kepala Badan Standar Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Nomor 008/KR/2022 tentang Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka. In Kemendikbudristek BSKAP RI (Issue 021).

Lestari, F., Egok, A. S., & Febriandi, R. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Problem Based Learning Pada Siswa Kelas V Sd. Wahana Didaktika : Jurnal Ilmu Kependidikan, 18(3), 255.

Mahfudhoh, E. Z. N. (2024). Pengaruh Cerita Digital Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Sekolah Dasar. Semantik, 13(1), 103–114.

Maulana, L., & Ahmadi, F. (2020). Ning Model Assisted By Blog on the Learning Outcomes of Class Iv Ips. Elementary School Teacher, 3(2).

Mutji, E., & Suoth, L. (2021). Literasi Baca Tulis Pada Kelas Tinggi Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(1), 103–113. https://doi.org/10.38048/jipcb.v8i1.133

Ningsih, S., Murtadlo, & Farisi, M. I. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Google Sites Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jambura Journal of Educational Management, 4(1), 108–122.

Norviana, P. Z., & Purwati, P. D. (2023). Peningkatan Literasi Pembelajaran Kompetensi Gaya Melalui Problem Based Learning Berbantuan Flashcard Kelas IV SDN Jatisari. Jurnal Motivasi Pendidikan Dan Bahasa, 1(2), 243–256.

Nurike, U., & Sukartiningsih, W. (2021). Pengembangan Media Cerita Bergambar Berbasis Website pada Pembelajaran Menulis Cerita Fiksi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru2, 9(9), 3321–3334.

Pamungkas, M., & Raharjo, T. J. (2024). Pengaruh Penggunaan Quizizz Paper Mode Terhadap Penilaian Formatif Dan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas VI Dalam Kurikulum Merdeka Sekolah Dasar. 4, 12449–12460.

Rahman. A, Munandhar. S, D. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Restiani, O. N., Arafik, M., & Rini, T. A. (2022). Analisis Kesulitan Membaca Pemahaman Teks Narasi pada Peserta Didik Kelas V SD. In Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan (Vol. 2, Issue 11, pp. 1053–1067).

Sahno, S. (2022). Penggunaan Media Gambar Berseri Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi Siswa Sekolah Dasar. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(2), 53–58.

Sari. S, Mulyono. D, R. E. (2023). Pengembangan E-Learning Berbasis Web Blog Pada Pelajaran Matematika Materi Bangun Datar. 6, 99–103.

Sari, M. Z., & Hermawati, E. (2020). Pengembangan Metode Pembelajaran Berbasis Sinektik Analogi Personal Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Kuningan. In Attadib: Journal of Elementary Education (Vol. 4, Issue 2, p. 58).

Siburian. E, S. T. (2021). Pengembangan Instrumen Validasi Untuk Expert Review Tentang Media Berbasis Stem. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia: Kajian Hasil Penelitian Pendidikan Kimia, VOLUME 8, 119–126.

Sitompul, N. G., Rufi’i, Leksono, I. P., & Rejeki, H. W. (2021). Perancangan Blog Guru untuk Penyediaan Bahan Ajar di Era Pembelajaran Abad 21. DINAMISIA, 5, 320–329.

Widiastuti, T. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Scrapbook Pada Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6(1), 1–9.

Downloads

Published

2024-09-02

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>