PENGGUNAAN MEDIA BUKU KALIMAT BERGAMBAR UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS PERMULAAN SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Luluk Umiatin Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
  • Setya Yuwana Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
  • Hendratno Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.15090

Keywords:

Word Book Media, Beginning Writing

Abstract

This research is research on improving elementary school students' writing skills using magic books. This research aims to produce magic book learning media with pictures and descriptions for grade 1 students in elementary schools. The method used in this research is the SLR (Systematic Literature Review) method. By using the SLR method, researchers will identify, study, evaluate and interpret all research that has been obtained. Researchers will conduct a systematic review of the journals that have been obtained. The research data included in this literature review is an analysis of summaries of several documented articles related to improving students' writing skills using image media. The research data included in this literature review is an analysis of summaries of several documented articles related to improving students' writing skills using picture word books. Based on the results of research in the period 2018 to 2023, there were positive results with the use of Picture Sentence Book media which can improve students' initial writing skills. Students are happier with the use of image media as a support in their learning process. Picture word media attracts students to better understand and recognize the various kinds of images presented.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfi, Y. A, Haryadi, & Rahayu, P. (2021). Kajian dan Rekontruksi Penggunaan Media Buku Cerita Bergambar dalam Menulis Teks Narasi. Jurnal Sastra, 10(2), 2301-5896

Ali, M. (2021). Peningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Dengan Media Gambar Untuk Kelas 2 Pada Sdn 93 Palembang. PERNIK Jurnal PAUD, 4(1), 43–51.

Anik, H, Suhandi A. (2020). Pengembangan Bukatber (Buku Kata Bergambar) Berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis. Journal for Lesson and Learning Studies V, 3(2) 2615- 7330

Ayu, K, Sri H. (2020). Pengembangan Media Big Book Writing Untuk Keterampilan Menulis Ringkasan Siswa Kelas V Sekolah Dasar. JurnalPGSD, 8(2) 395-406

Depriana. D, Wahyu. S,(2022). Pengembangan Media Scrapbook Matuk (Magic Picture) Pada Pembelajaran Menulis Cerita Fiksi Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar UNESA, 10(1), 121-133

Eka, Y. A, Subyantoro, & Hari B. M. (2018).Pengembangan Buku Pengayaan Keterampilan Menulis Permulaan yang Bermuatan Nilai Karakter pada Peserta Didik Kelas I SD. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 3(1). 27-33

Elan, Gilar Gandana, Empat Patimah. (2023). Studi Literatur: Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan Melalui Media Writing Skills Board Pada Anak Usia 4-5 Tahun . 3(3)2481-2492

Gio, M. P. (2020). Media Pop Up Book untuk Melatihkan Keterampilan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Visipena. 11(1), 2086-1397

Grace, A. A, Benecdita, A. J. (2023). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Untuk Siswa Kelas II SD di Karawang Sebagai Sumber Belajar. Jurnal Elementaria Edukasia graceneolaka@president.ac.id . 6(3), 1428-1444

Ima, H. N, Retno, W. & Roemintoyo. (2019). Peran Guru Dalam Pembelajaran menulisPermulaan dalam Menghadapi Abad 21. http://journal2.um.ac.id/index.php/basindo 3(1)

Intan, N, Arsy R. A., & Irna K. N. (2022). Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan dengan Media Lartasatu Pada Siswa sekolah Dasar. http://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/VOX 13(2) 357-366

Ismi. J.P, (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan Menggunakan Media Gambar Tunggal Pada Kelas Siswa Kelas IIA SDN Bangunjiwa. Jurnal Pndidikan Guru Sekolah dasar Edisi 32. 3149

Iyut M, Heru S. (2022) Pengembangan Big Book Berbasis Kearifan Lokal Untuk Pembelajaran Menulis Permulaan di Sekolah Dasar. http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD 8(1), 2460-8475

M. Habibur, R, Asri, S. R, (2020). Pengembangan Buku Suplemen Untuk Keterampilan Menulis Deskripsi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal PGSD UNESA, 8(5), 1033-1043

Muslikah. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan Melalui Media Gambar SDN DR Sutomo V/327 Surabaya Tahun 2022. Jurnal Mitra Pendidikan, 5(10), 875–885.

Ni Putu. S. D, (2020). Media Magic Book Meningkatkan Kemampuan Kerasama Anak Usia Dini. Journal for Lesson and Learning Studies . 3(3), 2615-7330

Prabowo, A., Indrawadi, J., & Amri, U. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan Siswa Menggunakan Media Gambar Flash Card dengan Pendekatan Saintifik Kelas II. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3219–3228. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i2.1376

Putra, P. G. N., Japa, I. G. N., & Yasa, L. P. Y. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Melalui Model Pembelajaran Quantum. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(3), 373. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i3.36069

Raudotul J, Tahir, Heri. (2021). Pengembangan Media Buku Bergambar Materi Menulis Puisi Kelas IV SDN Janggo Tahun Pelajaran 2020-2021. Jurnal Cahaya Mandalika, 2(1). 2127-4796

Sahidatun, A. Nyayu, S. & Nyimas, A. (2022). Pengaruh Aktivitas Belajar Menggunakan Media Buku Gambar Bercerita terhadap Peningkatan Kosa Kata Dasar Anak di RA Dharma Wanita Oku Selatan. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 4(4), 2685-9315

Susmarni. (2021). Penggunaan Buku Media Cerita Bergambar untuk Meningkatkan Keterampilan Mendeskripsikan Bagi Siswa Kelas VI SD015/VIII Sungai Bengkal. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar. 1(4) 2774-7034

Theresia, P. R, Firstya, E, Miftahur R. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran “Buku Ajaib” Terhadap Kemampuan Menulis Teks Prosedur peserta didik Kelas VII SMPN 11 Magelang.1(1) 5407-5417

Wahni, H. 2018. Peningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan melalui Buku Harian Bergambar Siswa Kelas II B SD Timbulharjo Sewon Bantul. https://journal.uny.ac.id/index.php/didaktika 1(2), 59-66

Yunita. s, Ratri. D, Andarini. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Struktural Analitis Sitentik Terhadap Kemampuan Menulis Permulaan di Sekolah Dasar. https://jbasic.org/index.php/basicedu , 4(4), 1124-1133.

Downloads

Published

2024-06-10

Most read articles by the same author(s)