PERAN GURU PENGGERAK DALAM MENGEMBANGKAN PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SMPN 7 MATARAM

Authors

  • Misnawati Misnawati Universitas Mataram
  • Edy Herianto Universitas Mataram
  • Edy Kurniawansyah Universitas Mataram
  • Bagdawansyah Alqadri Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14765

Keywords:

master of movement, P5

Abstract

Teachers have an important role in the implementation of the Pancasila student profile enhancement project. In implementing P5 through several stages namely: planning stage, implementation stage, and evaluation stage. Their role as a driving teacher must have supporting and challenging factors. Supporting factors are: Peer support, There are P5, Sarana and Prasarana guidelines. The challenges are: Different student character, and funding constraints in the implementation of the project. This research aims to describe the role of the teacher in developing the project of strengthening the student profile of Pancasila at SMPN 7 Mataram. The research uses a qualitative approach to the type of case study with data collection techniques through documentation, observation, and interviews. The implementation of P5 is implemented in the selection of the head of the OSIS which is well carried out and runs in accordance with the guidelines of the project module.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aandriami, B., Yuliatin, Y., Alqadri, B., & Herianto, E. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran PPKn di SMAN 1 Sakra. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2029-2035.

Apriyanti, N. A., Mustari, M., & Kurniawansyah, E. (2023). Implementasi Penguatan Karakter Religius Siswa Berbasis Budaya Sekolah di SMK Negeri 3 Kota Bima. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 1723-1733.

Fauzan, A., Kurniawansyah, E., & Salam, M. (2021). Pengembangan buku revitalisasi dan reaktualisasi Pancasila dalam kehidupan berbangsa dan bernegara menghadapi tantangan globalisasi. Jurnal Civic Education: Media Kajian Pancasila dan Kewarganegaraan, 4(2), 43-51.

Fauziah, I., Herianto, E., & Fauzan, A. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Moral melalui Pembelajaran Kitabul Akhlaq Lil Banin di Pondok Pesantren Mamba’ul Ulum Jurit Lombok Timur. PALAPA, 10(1), 124–137.

Hariyanto, H., Jahiban, M., & Herianto, E. (2019). Strategi guru ppkn dalam penguatan karakter siswa SMPN 2 mataram. Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 6(1).

Mahanani, D., Mustari, M., Kurniawansyah, E., & Alqadri, B. (2023). Peran Kepala Sekolah dan Guru PPKn dalam Implementasi Karakter Disiplin Siswa di SMPN 1 Kuripan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2810-2822.

Nurfirda, (2023). Analisis Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Menurut Teori Aktivitas Engestrom (Studi Kasus di SMP Negeri 131 Jakarta dan SMA Negeri 1 Parung) (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Perdana, D. R., & Adha, M. M. (2020). Implementasi blended learning untuk penguatan pendidikan karakter pada pembelajaran pendidikan kewarganegaraan. Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 8(2), 90-101.

Rahayuningsih, F. (2022). Internalisasi filosofi pendidikan ki hajar dewantara dalam mewujudkan profil pelajar Pancasila. SOCIAL: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 1 (3), 177–187.

Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi profil pelajar Pancasila dan implikasinya terhadap ketahanan pribadi siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230-249.

Satriawan, W., Santika, I. D., & Naim, A. (2021). Guru penggerak dan transformasi sekolah dalam kerangka inkuiri apresiatif. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 11(1), 1-12.

Sibagariang, D., Sihotang, H., & Murniarti, E. (2021). Peran guru penggerak dalam pendidikan merdeka belajar di indonesia. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2), 88-99.

Sijabat, O. P., Manao, M. M., Situmorang, A. R., Hutauruk, A., & Panjaitan, S. (2022). Mengatur Kualitas Guru Melalui Program Guru Penggerak. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 2(1), 130-144.

Sugiyarta, S., Prabowo, A., Ahmad, T. A., Siroj, M. B., & Purwinarko, A. (2020). Identifikasi kemampuan guru sebagai guru penggerak di karesidenan Semarang. Jurnal Profesi Keguruan, 6(2), 215-221.

Suprayitno, T., Fathurrohman, M.,Anggraena, Y., Sufyadi, S., Maisura, R., Chodidjah, I., & Takwin, B. (2021). dkk.“. Kajian Pengembangan Profil Pelajar Pancasila.” Dalam Profil Pelajar Pancasila, disunting oleh Doni Koesoema dan Muhammad Sabri, 1, 1-72.

Downloads

Published

2024-06-04

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>