OPTIMALISASI KURIKULUM MERDEKA: PERAN MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL PADA PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nurul A'yun Universitas Negeri Semarang
  • Nur Ummi Afifah Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
  • Sri Wardani Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
  • Nuni Widiarti Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
  • Panca Dewi Purwati Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
  • Arif Widiyatmoko Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.14581

Keywords:

Digital Learning Media, Independent Curriculum, Elementary School

Abstract

The development of the Industrial 4.0 era and society 5.0 brings changes in human life on a technological basis. Changes in the development of education lead to changes in the curriculum as the life of the course of education. The independent curriculum with the concept of independent learning seeks to answer the challenges of changing times. The development of learning in an independent curriculum seeks to provide teacher flexibility in providing learning that is relevant to the current digital era. This writing aims to find out the realization of the use of digital media in learning in elementary schools. This writing uses the Systematic Literature Review method with systematic and clear steps. The results of the review show that the use of digital learning media in the independent curriculum has a significant positive impact on the quality of learning. However, there are still challenges and obstacles in its implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, K., Ar, M. M., & Armadi, A. (2024). DARMABAKTI Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat. Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Literasi-numerasi Digital Guru Sekolah Dasar di Era Merdeka Belajar. 01(September 2022), 111–125.

Aini, K., Arifah, S., Astutik, C., Studi, P., Matematika, P., Studi, P., Guru, P., & Dasar, S. (2023). INOVASI PEMBELAJARAN KURIKULUM MERDEKA MELALUI PELATIHAN PENGEMBANGAN E-COMIC BAGI GURU. 4(2), 1622–1635.

Cahyani, I. D., Nulhakim, L., & Yuliana, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Dongeng Fabel Terhadap Minat Literasi siswa SD. 9(2), 337–343.

Dewi, M. S., Abidin, Y., & Arifin, M. H. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Peta Digital ( Google Earth ) dalam Mata Pelajaran IPS Materi Kenampakan Alam ( Penelitian Quasi-Eksperiment pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Kelas V Sekolah Dasar ). 8, 14182–14196.

Fitriansyah, F. (2016). Pemanfaatan Media Pembelajaran (Gadget) untuk Memotivasi Belajar Siswa SD. Universitas Bina Sarana Informatika.

Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2022). Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(3), 236–243. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i3.p236-243

Hanipah, S. (2023). Analisis Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Memfasilitasi Pembelajaran Abad Ke-21 Pada Siswa Menengah AtasAnalisis Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Memfasilitasi Pembelajaran Abad Ke-21 Pada Siswa Menengah Atas. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 1(2).

Harayama. (2017). Japan’s society 5.0: Going Beyond Industry 4-0.

Hasanah, E., Maryani, I., Suyatno, & Gestiardi, R. (2023). Model Pembelajaran Diferensiasi Berbasis Digital Di Sekolah. K-Media.

Hidayatullah, M. T., Asbari, M., Iqbal, M., & Ahmad, I. (2023). Urgensi Aplikasi Teknologi dalam Pendidikan di Indonesia. 02(06), 70–73.

Isaeni, N., & Nugraha, A. (2022). Teknologi dalam Transformasi Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Direktorat Guru DIKDAS.

Jayanti, M. I., & Annafi, N. (2024). Persepsi Guru Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Sekolah Dasar. 7(1), 57–69.

Juandi, D. (2021). Heterogeneity of problem-based learning outcomes for improving mathematical competence: A systematic literature review. Journal of Physics: Conference Series, 1722(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1722/1/012108

Kesumadewi, D. A., Agung, A. A. G., & Rati, N. W. (2020). Model Pembelajaran Circ Berbantuan Media Cerita Bergambar Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa SD. 8(2), 303–314.

Kiptiyah, S. M., Purwanti, P. D., & Siroj, M. B. (2023). Optimalisasi Pemanfaatan Media Pembelajaran berbasis Fun AI ( Artificial Intelligence ), AR ( Augmented Reality ) , dan VR ( Virtual Reality ) untuk Mendukung Pembelajaran Berdiferensisasi di Sekolah Guru. 149–157.

Lilis Saniah, S., & Pujiastuti, H. (2021). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa di SD Bakung III. Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian, dan Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, 8(2), 76–80.

Maharani, N. P. L. (2023). Pemanfaatan Media Big Book dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas II SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 11(1), 56–63. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/58055

Melanda, D., Surahman, A., & Yulianti, T. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Kelas IV Berbasis Web ( Studi Kasus : SDN 02 Sumberejo ). 4(1), 28–33.

Mikraj, A. L., & Hajri, M. F. (2023). Pendidikan Islam di Era Digital : Tantangan dan Peluang pada Abad 21. 4(1), 33–41.

Muhtar, N. A., Nugraha, A., & Giyartini, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran IPA berbasis Information Communication and Technology (ICT). PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 20–31. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i4.26455

Munir, M., & Najib, M. (2023). Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation ). 9(c), 48–65.

Mustaghfiroh, S. (2020). Konsep “Merdeka Belajar” Perspektif Aliran Progresivisme John Dewey. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 141–147. https://doi.org/10.30605/jsgp.3.1.2020.248

Nabilah, S., Pujiastuti, H., & Numerasi, L. (2023). Systematic Literature Review : Literasi Numerasi dalam pembelajaran Matematika, Jenjang, Materi, Model dan Media Pembelajaran Kata kunci.

Novitasari, T. V., Aulia, A. S., & Meirani, A. P. (2022). Systematic Literature Review (Slr): Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Model Contextual Teaching And Learning Bernuansa Etnomatematika Ditinjau Dari Self-Efficacy. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika IV (Sandika IV (Vol. 4).

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Negeri Kohod Iii. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa

Rambe, A. H., Aufa, A., Gustiani, G., Mawaddah, M., & ... (2022). Sharing Media Pembelajaran Kreatif antara Mahasiswa dan Guru untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 1607–1611. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3169%0Ahttps://jptam.org/index.php/jptam/article/download/3169/2660

Ratri, A. A., Tyas, I. C., & Hilmy, M. (2022). Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran Berbasis Filmora dalam Rangka Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar Menuju Implementasi Kurikulum Merdeka di KKG Guru SD Singojuruh Banyuwangi. 2(6), 1657–1664.

Retnaningsih, L. E., & Khairiyah, U. (2022). Kurikulum Merdeka pada Pendidikan Anak Usia Dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 8(2). https://doi.org/https://doi.org/10.29062/seling.v8i2.1223

Sahnan, A., & Wibowo, T. (2023). Arah Baru Kebijakan Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. SITTAH: Journal of Primary Education, 4(1), 29–43.

Sanjaya, K. O., Informasi, S., & Indonesia, U. H. (2022). Pengembangan E-Book Tematik Integratif Berbasis Game sebagai Media Pembelajaran Kearifan Lokal. 11.

Saputra, P. W., & Gunawan, I. G. D. (2021). Pemanfaatan Teknologi Pendidikan sebagai Media Komunikasi dalam Pembelajaran. Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP Palangka Ray, 4.

Sari, Y. (2024). Implementasi perubahan kurikulum merdeka belajar. 2(1), 102–110.

Sarnoto, A. Z., Hidayat, R., Hakim, L., Alhan, K., & Sari, W. D. (2023). Analisis Penerapan Teknologi dalam Pembelajaran dan Dampaknya terhadap Hasil Belajar. 06(01), 82–92.

Sugiyana, F. X., Astuti, A., & Setiyaningtiyas, N. (2024). Penguatan Kompetensi Guru Agama Katolik SD-SMP-SMA Se-Paroki Kudus dan Jepara Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. 3(1).

Suyadnya, I. D. P. (2024). Implementasi Digitalisasi Administrasi Pendidikan di SMP Negeri 3 Bangli. 4, 38–54.

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2016 ~ Universitas Kanjuruhan Malang, 1.

Yuda, Y. P., Hapsari, E. D., Kurniawati, I. D., Pgri, U., Jl, M., Budi, S., Kartoharjo, K., & Timur, J. (2023). Workshop Pembuatan Video Pembelajaran bagi Guru SD IT Adzkia Kare sebagai Optimalisasi Kurikulum Merdeka.5(3), 508–515.

Zahwa, F. A. (2022). PEMILIHAN PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN. 19(01), 61–78.

Zakaria, Sukomardojo, T., Sugiyem, Razali, G., & Iskandar. (2023). Menyiapkan Siswa untuk Karir Masa Depan Melalui Pendidikan Berbasis Teknologi : Meninjau Peran Penting Kecerdasan Buatan. Journal on Education, 4(5).

Zuhriyah, I. A., Padil, M., Rabbani, I., & Artikel, R. (2024). Optimalisasi manajemen pembelajaran dalam keberhasilan kurikulum merdeka. 7(204), 32–42. https://doi.org/10.33474/jipemas.v7i1.20963

Downloads

Published

2024-06-18

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>