PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POP UP BOOK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS SISWA SEKOLAH DASAR PERIODE 2020-2024
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19467Keywords:
writing skill, pop-up book, elementary schoolAbstract
This study aims to understand the role of pop-up books in improving elementary school students' writing skills. It employs the Systematic Literature Review Method, specifically designed to collect, assess, and analyze findings from various studies relevant to a specific research topic. The reviewed literature shows that pop-up books offer a novel solution in Indonesian language learning by presenting information interactively and engagingly through three-dimensional elements. The study's results indicate that pop-up books are effective in enhancing students' writing skills. Therefore, the use of pop-up books can be a solution for improving writing skills in elementary school students.Downloads
References
Athifah, N., Zain, M. I., & Ermiana, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Pantun. Journal of Classroom Action Research, 1(2), 187-195.
Ayuningrum, S. (2023). Penerapan Media Pop Up untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek. Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajaran, 7(1), 86-96.
Dalman, D. (2016). Keterampilan Menulis. Rajawali Pers.
Fadzilah, F., Royana, I. F., & Handayani, D. E. (2019). Pengembangan Media Pop Up Book pada Pembelajaran Tema VI Cita-Citaku Subtema 1 Aku dan Cita. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(3), 223-230.
Falahudin, I. (2019). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104-117.
Fazira, S. K., & Qohar, A. (2021, July). Development of pop-up book mathematics learning media on polyhedron topics. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1957, No. 1, p. 012005). IOP Publishing.
Fitri, N. A., & Karlimah, K. (2018). Pengembangan Media Pop-Up Book Kubus dan Balok untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(4), 226-239.
Hadisaputra, S., Gunawan, G., & Yustiqvar, M. (2019). Effects of Green Chemistry Based Interactive Multimedia on the Students' Learning Outcomes and Scientific Literacy. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems (JARDCS), 11(7), 664-674.
Hidayah, N., Wahyuni, R., & Hasnanto, A. T. (2020). Pengembangan media pembelajaran gambar berseri berbasis pop-up book untuk meningkatkan keterampilan menulis narasi bahasa indonesia. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 59-66.
Johan, G. M. (2020). Media Pop-up book untuk melatihkan keterampilan menulis karangan siswa sekolah dasar. Visipena, 11(1), 46-59.
Moerti, T. D., Hermalia, L., PK, G. D. R., Kinanthi, N. P. R., Sobirin, M., & Hilyana, F. S. (2023). Pengembangan Media Belajar POP UP BOOK untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa Kelas II di Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 11364-11374.
Nabila, S., Adha, I., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan media pembelajaran pop up book berbasis kearifan lokal pada pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal basicedu, 5(5), 3928-3939.
Nurkumala, S., Alfi, C., & Fatih, M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Materi Sistem Tata Surya Berbasis Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Papeda; Vol, 6(1).
Nurrohmah, I. I., Kasiyun, S., Nafi’ah, N., & Taufiq, M. (2020). Pengaruh Media Pop Up Book Terhadap Keterampilan Menulis Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Sd. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 10(1).
Putri, Y. A., Intiana, S. R. H., & Rahmatih, A. N. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA POP-UP BOOK BAHASA INDONESIA BERBASIS KEARIFAN LOKAL SASAK UNTUK SISWA KELAS III SDN 3 SUKADANA. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 3834-3849.
Rahman, N., Dewi, N. K., & Nurhasanah, N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Pada Mata Pelajaran IPS Materi Keberagaman Budaya Indonesia Pada Siswa Kelas IV SDN 15 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), 1846-1852.
Sahara, A., & Silalahi, B. R. (2022). Pengembangan Media Pop Up Book Sebagai Media Pembelajaran IPS Materi Keberagaman Budaya Di Sumatera Utara Siswa Kelas IV SD. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 30-36.
Sapitri, A., Ni’mah, M., & Amalia, N. F. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Gambar Berseri Pop Up Book Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa MI Mirqotul Hasaniyah Probolinggo. Jurnal Kewarganegaraan, 8(1), 538-546.
Saputri, E. D., Aprinawati, I., Joni, J., Ananda, R., & Surya, Y. F. (2023). Peningkatan Keterampilan Menulis Iklan dengan Menerapkan Model Pembelajaran Think Pair Share Berbantuan Media Pop Up Book Sekolah Dasar. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 10(3), 674-685.
Serlin, M. F. (2024). Efektifitas Pemanfaatan Pop Up Book Sebagai Media Pembelajaran Menulis Cerpen Siswa SDI Wolowona 2. Retorika: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 25-34.
Sunarti, S., Anggraini, D., Sarie, D. P., & Jana, P. (2023). The effectiveness of pop-up book media in learning reading skills of grade 2 elementary school. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 42(2), 493-506.
Suroiha, L., Dewi, G. K., & Wibowo, S. (2022). Pengembangan media pop-up book terhadap keterampilan berpikir kritis pada siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 516-523.
Syaikhoni, A., Sutopo, Y., & Supriyadi, S. (2024). Pengembangan Pop-Up Book sebagai Media Pembelajaran di Kelas IV Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 6(1), 188-197.
Zaera, S. P., & Fitriani, S. (2024). PENGGUNAAN MEDIA POP-UP BOOK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS NARASI PESERTA DIDIK KELAS IV SD NEGERI 14 BANDA ACEH. Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(3), 442-453.
Zulaeha, I., Suratno, S., & Habibi, A. F. (2023, June). Adaptasi Industri Keterampilan Berbahasa Indonesia dalam Pembelajaran Bahasa Berbasis Digital. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 6, No. 1, pp. 1222-1229).
Zulham, M., & Putri, I. D. A. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pop Up Book terhadap Kemampuan Menulis Puisi. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(3), 2667-2676.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.