PENGGUNAAN MEDIA KARTU BERGAMBAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PESERTA DIDIK KELAS I SDN KEDUNG BADAK 2
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14216Abstract
This research is motivated by the low reading ability of class I students at SDN Kedung Badak 2. The low reading ability is caused by teachers who use less media during the learning process, resulting in students being less attentive in participating in class learning. One media that can be used to improve reading skills is picture card media. Picture cards are a reading method using cards containing pictures accompanied by words. The aim of this research is to improve the reading ability of class I students at SDN Kedung Badak 2 using picture card media. This research uses a design, The one Group Pretest-Posttest. The results of this research were obtained by grade 1 students before and after the application of picture card media. The average posttest score is higher than the pretest. The average value obtained from the posttest was 79.31 and the mean pretest was 64.31. So there was an increase in reading ability after applying picture card media to grade 1 students at SDN Kedung Badak 2.Downloads
References
Arsyad, Azhar. Pembelajaran. (2017). Media
Pembelajaran, Jakarta: Rajagrafindo
Persada.
Hasnida. (2015). Analisis Kebutuhan Anak Usia Dini.
Jakarta: Luxima Metro Media.
Juliansyah,Noor. (2013). Metodologi Penelitian.
Jakarta: Prenada Media Group. Kencana
Agustina, R. (2014) Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Anak Usia Dini melalui Media Kartu Huruf Kelompok A di RA Muslimat NU Donorojo I Mertoyudan Magelan. (S-1 Skripsi), Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta.
Wardani, A. (2012) Keefektifitasan Media Kartu Kata
Bergambar dalam Pembelajaran Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SDN Kedung Krandegan Bayan Purworejo Tahun Pelajaran 2011/2012/ (S-1 Skripsi), Universitas Negeri Yogyakarta.
Arsyad, A. (2010) Media Pembelajaran. Jakarta:
Rineka Cipta.
Sardirman, A.M. (2017). Interaksi dan Motivasi
Belajar Memgajar. Jakarta: Raja grafindo
Perseda.
Ariska, Mandalika. 2012. Media Pembelajaran.
Jakarta: PT. Raja rafindo Persada.
Harianto, E. 2020. Keterampilan membaca dalam
Pembelajaran vagasa. Didaktika: Jurnal Pendidikan, 9(1)7.
Sadidah, S. (2013). Penggunaan Media Kartu
Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Mengenal Konsep Bilangan Dan Lambang Bilangan 1-10 Pada Siswa Kelompok A Tk Krisnamurti III Surabaya. PAUD Teratai, 2(2).
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran
Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103
Yasbiati, Y., Pranata, O. H., & Fauziyah, F. (2017).
Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Sunda Anak Usia Dini pada Kelompok B di TK PGRI Cibeureum. Jurnal Paud Agapedia, 1(1), 20–29.
Zainidar. (2021). Peningkatan Kemampuan
Membaca Siswa Kelas 1 dengan Menggunakan Permainan Kartu Huruf Bergambar pada Pelajaran Bahasa Indonesia di MIN Kota Jambi. Jurnal Basicedu, 5(3), 1683–1688.
Zubaidillah, M. H., & Hasan, H. (2019).
Pengaruh Media Kartu Bergambar (Flash Card) Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 41.
Poniman. (2018). Upaya Meningkatkan
Kemampuan Membaca melalui Media Permainan Kartu Bergambar. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 2(1), 48–58.
Rasyid, I. dan R. (2018). Manfaat Media Dalam
Pembelajaran. Jurnal AXIOM. VII(1), 96
Fita, Ria. 2013. Pengaruh media kartu bergambar
terhadap hasil belajar ips pada siswa kelas IV SDN Kotagede 5. Yogyakarta.
Creswell, J. W. (2014). Research Design:
Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications.
Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2013).
Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Wadsworth Cengage Learning
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.