PENERAPAN PENDEKATAN TEACHING AT THE RIGHT LEVEL (TARL) UNTUK MENGAKOMODASI PERBEDAAN SES (STATUS SOSIAL EKONOMI) PESERTA DIDIK

Authors

  • Elly Sukmanasa Universitas Pakuan
  • M. Afifuddin Khotibul Umam Universitas Pakuan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.19949

Keywords:

Teaching at the Right Level, socioeconomic status, basic education

Abstract

This study aims to examine the application of Teaching at the Right Level (TaRL) to overcome academic gaps due to differences in socioeconomic status (SES) at SDN Empang 2, Bogor City. The TaRL approach adapts learning to the ability of students, not based on age or class. The research method uses qualitative descriptive case studies, with data collection techniques through observation, interviews, and document analysis. The subjects of the study were 26 students of class 6A and teachers of SDN Empang 2. The results of the study show that SES affects students' access to learning resources and parental support, thus having an impact on academic achievement. The TaRL approach, which groups students based on ability, has been shown to increase formative evaluation value, especially in students with low ability. In addition to improving academic outcomes, this approach reduces stress and increases students' confidence. With the implementation of TaRL, teachers can reduce academic gaps due to SES differences and create a more inclusive learning environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chotimah, L. N., Ani, H. M., & Widodo, J. (2017). Pengaruh status sosial ekonomi orang tua terhadap prestasi belajar siswa (Studi kasus siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Jember tahun ajaran 2016/2017). Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 11(1), 75-80.

Deswalantri, D., Beribe, M. F. B., Riyanti, R., Prayitno, H., & Sintesa, N. (2024). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Cahaya Mandalika ISSN 2721-4796 (online), 3(3), 1531-1540. Retrieved from https://ojs.cahayamandalika.com/index.php/jcm/article/view/2863

Edo, A., & Yasin, M. (2024). Dampak Kesenjangan Akses Pendidikan dan Faktor Ekonomi Keluarga terhadap Mobilitas Sosial. JURNAL ILMU PENDIDIKAN & SOSIAL (SINOVA), 2(3), 317-326.

Emiliani, E. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Gaya Belajar Peserta Didik dengan Menggunakan Pendekatan TaRL. Global Journal Teaching Professional, 2(4), 1083-1091.

Faradila, A., Priantari, I., & Qamariyah, F. (2023). Teaching at The Right Level sebagai Wujud Pemikiran Ki Hadjar Dewantara di Era Paradigma Baru Pendidikan. Jurnal Pendidikan Non formal, 1(1), 10-10.

Gemilang, N. E., & Abduh, M. (2022). Bagaimana Upaya Guru Memperhatikan Siswa Berlatar Status Sosial Ekonomi Rendah di Sekolah Dasar? Jurnal Basicedu, 6(4), 6540–6547. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3295

Hamamy, F. (2021). Hubungan Status Sosial Ekonomi Keluarga terhadap Prestasi Akademik Siswa di Sekolah. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 55–65. https://doi.org/10.30997/dt.v8i1.3573

Harjanti, P., & Prastiyo, A. (2024). Mengoptimalkan Pembelajaran Dengan Pendekatan TaRL Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar di SD Negeri Condongcatur Sleman. Aksi Nyata : Jurnal Pengabdian Sosial Dan Kemanusiaan, 1(4).

Jaya, M., & Pamungkur, P. (2016). PENGARUH STATUS SOSIAL EKONOMI TERHADAP PRESTASI MAHASISWA PERGURUAN TINGGI SWASTA. AL-ULUM: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 2(3).

Kusuma, W., Sumeni, M., & Chasannatun, F. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif Peserta Didik Melalui Pendekatan TaRL dan Model PjBL pada Kelas V SDN 02 Tawangrejo dalam Mata Pelajaran IPAS. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(3), 1467-1476.

Prasetyo, G., & Abduh, M. (2022). Strategi Guru dalam Mefasilitasi Siswa Berlatar Belakang Status Sosial Ekonomi Rendah. Jurnal Basicedu, 6(4), 6591–6598. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3311

Rimadhani, A., & Abduh, M. (2022). Upaya Guru dalam Meningkatkan Performa Akademik Siswa Berlatar Belakang Status Sosial Ekonomi Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6203–6210. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3200

Saputro, E. W., Rakhmawati, A., & Sunarso, R. (2024). Implementasi Pendekatan Teaching at The Right Level (TaRL) Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 1 Surakarta. BLAZE: Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 2(1), 179-192.

Wahyuningsih, I., Turahman, C., & Widiarti, N. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kolaborasi melaui Pendekatan TaRL pada Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 20 Semarang. Seminar Nasional Pendidikan Dan Penelitian Tindakan Kelas, 846–853.

Wibowo, W. A. (2023). The influence of learning styles, parental income levels, and student learning motivation on student learning achievement. Journal of Social Knowledge Education (JSKE), 4(2), 65–73. https://doi.org/10.37251/jske.v4i2.434

Downloads

Published

2024-12-13

Most read articles by the same author(s)