KOMPETENSI PROFESIONAL GURU PENGGERAK DALAM PENERAPAN PEMBELAJARAN KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Marlina Yosi Yanti Universitas Adzkia
  • Sri Yomila Putri Universitas Adzkia
  • Mega Darma Yani Universitas Adzkia
  • Hendrizal

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12830

Keywords:

Teacher Activator, Merdeka Curriculum, Primary School

Abstract

This study aims to analyze the professional competencies required by driving teachers in implementing Merdeka Curriculum learning. This research uses a case study approach with a focus on several elementary schools that have successfully implemented the Merdeka Curriculum effectively. Data collection techniques were carried out through participatory observation, in-depth interviews with driving teachers, and document analysis related to curriculum and learning. The data collected was then analyzed using qualitative methods, using thematic analysis techniques. The results showed that the professional competencies needed by the driving teachers in implementing the Merdeka Curriculum include a deep understanding of curriculum concepts, the ability to plan and implement project-based learning, the ability to assess and evaluate learning holistically, and the ability to collaborate with various education stakeholders.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvizar, A. (2023). Pola Modern Organisasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Idarah Tarbawiyah: Journal Of Management In Islamic Education, 4(2), 115–130.

Ansya, Y. A. (2023). Upaya Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Pada Pembelajaran IPA Menggunakan Strategi Pjbl (Project-Based Learning). Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan, 3(1), 43–52.

Dita, P. (2022). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Early Childhood Islamic Education Journal, 3(01), 73–85.

Dzirrusydi, Z., Thasimmim, S. N., & Jaya, N. A. (2022). Sosialisasi Tentang Pentingnya Melanjutkan Pendidikan Yang Lebih Tinggi Sebagai Investasi Dalam Pembangunan Suatu Bangsa Di Sekolah Menengah Atas Desa Alai Kecamatan Kundur. Jurnal Awam, 2(1), 9–14.

Fahrezi, M. S., Aulia, P. A., & Santoso, G. (2023). Membela Tanah Air Dengan Segenap Jiwa: Peran Dan Tanggung Jawab Generasi Muda Dalam Menjaga Kedaulatan Dan Kepentingan Bangsa. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 391–404.

Hasanbasri, H., & Nurhayuni, N. (2023). Sumber Daya Teknologi Terhadap Pelaksanaan Kurikulum Di Era Digital. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 4(1), 874–888.

Kamaruddin, I., Suarni, E., Rambe, S., Sakti, B. P. S., Rachman, R. S., & Kurniadi, P. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Pendidikan: Tinjauan Literatur. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 2742–2747.

Khaira, H. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Kinemaster Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia (Semnas PBSI)-3, 39–44. Http://Digilib.Unimed.Ac.Id/Id/Eprint/41218

Kuncahyono, K., Suwandayani, B. I., & Muzakki, A. (2020). Aplikasi E-Test “That Quiz” Sebagai Digitalisasi Keterampilan Pembelajaran Abad 21 Di Sekolah Indonesia Bangkok. Lectura: Jurnal Pendidikan, 11(2), 153–166.

Latief, S. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini (Paud) Sebagai Pondasi Pembentukan Karakter Dalam Era Revolusi 4.0 Dan Society 5.0: Teknik Dan Keberlanjutan Pendidikan Karakter. Jurnal Literasiologi, 3(2). Https://Jurnal.Literasikitaindonesia.Com/Index.Php/Literasiologi/Article/View/92

Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis Pengembangan Bahan Ajar. Nusantara, 2(2), 180–187.

Muharam, S. (2023). Urgensi Infrastruktur Pendidikan Sebagai Wajah Peradaban Baru Ibu Kota Negara Indonesia Menuju Generasi Emas 2045. Journal Education Innovation (JEI), 1(1), 106–113.

Mukaromah, E. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Meningkatkan Gairah Belajar Siswa. Indonesian Journal Of Education Management & Administration Review, 4(1), 175–182.

Puspitasari, V., & Walujo, D. A. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Model Diferensiasi Menggunakan Book Creator Untuk Pembelajaran Bipa Di Kelas Yang Memiliki Kemampuan Beragam. Jurnal Education And Development, 8(4), 310–310.

Rahmiati, R., & Azis, F. (2023). Peranan Guru Sebagai Motivator Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di SMPN 3 Kepulauan Selayar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 6007–6018.

Romayanti, C., Sundaryono, A., & Handayani, D. (2020). Pengembangan E-Modul Kimia Berbasis Kemampuan Berpikir Kreatif Dengan Menggunakan Kvisoft Flipbook Maker. Alotrop, 4(1). Https://Ejournal.Unib.Ac.Id/Alotropjurnal/Article/View/13709

Sahira, S., Rejeki, R., Jannah, M., Gustari, R., Nasution, Y. A., Windari, S., & Reski, S. M. (2022). Implementasi Pembelajaran Ips Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Di Sekolah Dasar. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 54–62.

Sanga, L. D., & Wangdra, Y. (2023). Pendidikan Adalah Faktor Penentu Daya Saing Bangsa. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK), 5, 84–90. Https://Ejournal.Upbatam.Ac.Id/Index.Php/Prosiding/Article/View/8067

Sari, N. (2020). Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal Untuk Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 1(1), 27–37.

Sar’iyyah, N., Wangge, Y. S., Nono, Y., & Bito, G. S. (2021). Pendampingan Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru Sekolah Dasar Di Kota Ende. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 34–41.

Downloads

Published

2024-03-04