PENGARUH MEDIA KOMIK DIGITAL DAN MEDIA TEKS MULTIMODAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sri Yomila Putri Universitas Adzkia
  • Weni Hamdina Universitas Adzkia
  • Mega Darma Yani Universitas Adzkia
  • Marlina Yosi Yanti Universitas Adzkia
  • Trinda Farhan Satria Universitas Adzkia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.12053

Keywords:

Digital Comics, Multimodal Text, Learning Outcomes, Elementary School

Abstract

This study aims to explore the impact of using digital comic media and multimodal text media on primary school students' learning outcomes. The research focus includes three main variables: (1) the impact of digital comic media, (2) the impact of multimodal text media, and (3) the combined impact of both on student learning achievement. The study was conducted on grade V students in 2 schools in Bukittinggi City with 142 students as population and 105 students as sample, selected using Simple Random Sampling technique. Data were collected through questionnaires, with validity and reliability analysis using the Product Moment and Alpha Cronbach methods. Data analysis requirements test using normality test, and linearity, hypothesis testing using simple linear regression and multiple linear regression. The results showed a positive impact between the use of digital comic media (X1) and multimodal text media (X2) on student learning outcomes (Y). Together, both have a positive and significant impact on the learning outcomes of elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Y. (2022). Pengaruh pembelajaran berbasis multimodal terhadap kemampuan literasi membaca siswa sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 103–116.

Al Fajri, T. A. (2020). Pentingnya Penggunaan Pendekatan Multimodal Dalam Pembelajaran. Waskita: Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 2(1), 57–72.

Ammatulloh, M. I., Permana, N., Firmansya, R., Sha’adah, L. N., Izzatunnis, Z. I., & Muthaqin, D. I. (2021). Civics Caring Apps: Media Pembelajaran M-Learning Berbasis Android untuk Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(08), 1408–1419.

Budiman, A., & Karyati, D. (2021). Membentuk Karakter Kreatif: Bergerak Melalui Stimulus Permainan Tradisional. JPGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(1), 1–11.

Febriyandani, R., & Kowiyah, K. (2021). Pengembangan media komik dalam pembelajaran matematika materi pecahan kelas IV sekolah dasar. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2), 323–330.

Hulwani, A. Z., Pujiastuti, H., & Rafianti, I. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif android matematika dengan pendekatan stem pada materi trigonometri. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2255–2269.

Kayati, A. N., & Madura, U. (2022). Pemanfaatan Teks Multimodal dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Penguatan Literasi Peserta Didik. Sandibasa: Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 385–398. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/sandibasa/article/view/2028

Khotimah, R. A., & Yuliana, Y. (2023). Pengaruh Beban Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Di Hotel Plataran Bromo. NAWASENA: Jurnal Ilmiah Pariwisata, 2(3), 11–19.

Kusumadewi, N. L. W., Gunartha, I. W., & Ariawan, P. W. (2022). Pengembangan media komik matematika digital untuk pembelajaran materi pecahan di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 103–116.

Nur, S., & Pratiwi, Y. (2023). Revolusi Buku Ajar Bermuatan Teks Multimodal Terintegrasi Media: Kurikulum Merdeka. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 377–396.

Nurhasanah, N., Hayati, L., & Salsabila, N. H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Dengan Menggunakan Pendekatan Etnomatematika Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Journal of Classroom Action Research, 5(4), 260–266.

Nurnaningsih, N., Hanum, C. B., Sopandi, W., & Sujana, A. (2023). Keterampilan Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar dalam Pembelajaran Berbasis RADEC. Jurnal Basicedu, 7(1), 872–879.

Pinatih, S. A. C., & Putra, D. K. N. S. (2021). Pengembangan media komik digital berbasis pendekatan saintifik pada muatan IPA. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 115–121.

Pratama, L. D., & Lestari, W. (2020). Pengaruh pelatihan terhadap kompetensi pedagogik guru matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 278–285.

Primayana, K. H. (2020). Menciptakan Pembelajaran Berbasis Pemecahan Masalah Dengan Berorientasi Pembentukan Karakter Untuk Mencapai Tujuan Higher Order Thingking Skilss (HOTS) Pada Anak Sekolah Dasar. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 3(2), 85–92.

Putra, L. D., & Pratama, S. Z. A. (2023). Pemanfatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran. Journal Transformation of Mandalika, 4(8), 323–329.

Rejeki, R., Adnan, M. F., & Siregar, P. S. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran pada pembelajaran tematik terpadu di sekolah dasar. Jurnal basicedu, 4(2), 337–343.

Senjaya, R. P. (2022). Pengembangan Media Komik Digital (MEKODIG) dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. JUDIKDAS: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 1(2), 99–106.

Suparman, I. W., Eliyanti, M., & Hermawati, E. (2020). Pengaruh penyajian materi dalam bentuk media komik terhadap minat baca dan hasil belajar. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1). https://journal.uniku.ac.id/index.php/pedagogi/article/view/2860

Vebrianto, R., Thahir, M., Putriani, Z., Mahartika, I., & Ilhami, A. (2020). Mixed Methods Research: Trends and Issues in Research Methodology. Bedelau: Journal of Education and Learning, 1(2), 63–73.

Wicaksono, D., & Dwikurnaningsih, Y. (2022). Pengembangan Produk Media Komik Digital Untuk Pencegahan Penyalahgunaan Narkoba Bagi Siswa SMA di Kota Salatiga. Media Bina Ilmiah, 16(12), 7883–7896.

Widianto, E. (2021). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213–224.

Yudi, W. W. (2022). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Islam Berbasis Literasi Visual dalam Meningkatkan Sikap Spiritual Siswa. journal TA’LIMUNA, 11(2), 119–129.

Downloads

Published

2023-12-31