HUBUNGAN KECERDASAN INTERPERSONAL DENGAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Welly Lucardo Universitas Adzkia
  • Leni Parlina Universitas Adzkia
  • Mualim Universitas Adzkia
  • Trinda Farhan Satria Universitas Adzkia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12778

Keywords:

Intelligence; Interpersonal; Learning Outcomes

Abstract

Students who have interpersonal intelligence towards learning activities will try harder than students who do not have interpersonal intelligence in learning. One of the factors is the lack of interpersonal intelligence which causes students to be passive and tend to be indifferent to the surrounding environment. This research aims to find out: The Relationship between Interpersonal Intelligence and Learning Outcomes of High Grade Students of SD Negeri 23 IV Koto Aur Malintang, Padangpariaman Regency. Based on data analysis on "The Relationship between Interpersonal Intelligence and Learning Outcomes of High Grade Students of SD Negeri 23 IV Koto Aur Malintang, Padangpariaman Regency, namely there is a relationship between Interpersonal Intelligence and Learning Outcomes indicated by the price of the determinant coefficient of 21.82% and the tcount price of 5.24 is greater than the ttable 1.63 at a=0.05. So the research on the relationship between interpersonal intelligence and learning outcomes of high-class students of SD Negeri 23 IV Koto Aur Malintang, Padangpariaman Regency can be concluded that the interpersonal intelligence variable has a strong enough relationship with student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustang, A., Mutiara, I. A., & Asrifan, A. (2021). Masalah Pendidikan di Indonesia. https://osf.io/9xs4h/download

Bachtiar, M. Y., & Ilyas, S. N. (2022). Model Bermain Konstruktif untuk Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Anak TK. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini I, 6(4), 2802–2812.

Diantoro, F., Purwati, E., & Lisdiawati, E. (2021). Upaya Pencapaian Tujuan Pendidikan Islam Dalam Pendidikan Nasional Dimasa Pandemi Covid-19. MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 22–33.

Fitri, S. F. N. (2021). Problematika kualitas pendidikan di indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1617–1620.

Kurniawan, D. E. (2021). Pengaruh metode pembelajaran daring terhadap minat belajar mahasiswa di masa pandemi covid-19. Jurnal Education and development, 9(2), 47–51.

Maitrianti, C. (2021). Hubungan antara kecerdasan intrapersonal dengan kecerdasan emosional. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(2), 291–305.

Marlina, L., & Sholehun, S. (2021). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar bahasa indonesia pada siswa kelas iv sd muhammadiyah majaran kabupaten sorong. FRASA: Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2(1), 66–74.

Mustafa, P. S. (2022). Peran pendidikan jasmani untuk mewujudkan tujuan pendidikan nasional. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(9), 68–80.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c). https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2685

Putri, L. S., Azmi, S., Salsabila, N. H., & Hikmah, N. (2022). Pengaruh Kecerdasan Interpersonal dan Kecerdasan Matematis-Logis Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 611–619.

Rahmadani, A., Rusdi, R., Risnawita, R., & Rahmat, T. (2023). Pengaruh Kecerdasan Matematis-Logis dan Kecerdasan Intrapersonal Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Journal on Education, 6(1), 6746–6759.

Rozak, A., & Az-Ziyadah, A. I. (2021). Kebijakan Pendidikan Di Indonesia. Alim| Journal of Islamic Education, 3(2), 197–208.

Salsabila, A., & Puspitasari, P. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa Sekolah Dasar. Pandawa, 2(2), 278–288.

Salsabilla, S., & Zafi, A. A. (2020). Kecerdasan Interpersonal Peserta Didik Sekolah Dasar. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 35–42.

Samsulbassar, A., Suhartini, A., & EQ, N. A. (2020). Implikasi Konsep Fitrah dalam Islam dan Tujuan Pendidikan Nasional. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 5(1), 49–56.

Suasapha, A. H. (2020). Skala Likert Untuk Penelitian Pariwisata; Beberapa Catatan Untuk Menyusunnya Dengan Baik. Jurnal Kepariwisataan, 19(1), 29–40.

Tartila, M. F., & Aulia, L. A.-A. (2021). Kecerdasan Interpersonal dan Perilaku Prososial. Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan, 8(1), 53–66.

Downloads

Published

2024-02-29

Most read articles by the same author(s)