PENGEMBANGAN MEDIA ULAR TANGGA BERBASIS HIGHER ORDER THINKING SKILLS (HOTS)

Authors

  • Endar Dwi Jayanti Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Muhammad Irfan Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Ana Fitrotun Nisa Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12667

Keywords:

grade V, higher order thinking skills (HOTS), snakes and ladders media

Abstract

The purpose of this research is to explain the development of innovative media, namely snakes and ladders media based on higher order thinking skills (HOTS) in mathematics subjects in grade V elementary school to determine the quality of the validity of the media. This research is a Research and Development (R&D) with the Borg & Gall development model, which has ten steps of development research. The data collection instrument used a validation sheet. The results showed that the procedure of media development through the stages of analysis, design, development, implementation and evaluation. The results of the material validation test from experts and learning experts (stakeholders) of snakes and ladders media based on higher order thinking skills (HOTS) obtained an average score of 83% of the maximum score of 100% and the results of the media validation test from experts and learning experts (stakeholders) obtained an average score of 83,67% of the maximum score of 100%. Based on the results of the feasibility test of innovative media, namely snakes and ladders media based on problem-based learning, the products developed can be categorized as valid and suitable for use in learning. Keywords: grade V, higher order thinking skills (HOTS), snakes and ladders media

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amris, F. K., & Desyandri, D. (2021). Pembelajaran Tematik Terpadu menggunakan Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2171-2180.

Asiah, N., Shawmi, A. N., Megantara, S., & Wibowo, D. R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Peserta Didik Kelas V pada Pembelajaran Tematik Terpadu di SD/MI. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 9-18.

Atmoko, S. W., Cahyadi, F., & Listyarini, I. (2017). Pengembangan media utama (ular tangga matematika) dalam pemecahan masalah matematika materi luas keliling bangun datar kelas III SD/MI. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 4(1), 119-128.

Budiman, A. (2014). Pengembangan Instrumen Assesmen Higher Order Thinking Skill (HOTS) Pada Mata Pelajaran SMP Kelas VIII Semester I. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2).

Candra, A. M., & Rahayu, T. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2311-2321.

Chabib, M., Djatmika, E. T., & Kuswandi, D. (2017). Efektivitas pengembangan media permainan ular tangga sebagai sarana belajar tematik SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 910-918.

Darwati, I. M., & Purana, I. M. (2021). Problem Based Learning (PBL): Suatu model pembelajaran untuk mengembangkan cara berpikir kritis peserta didik. Widya Accarya, 12(1), 61-69.

Fadila, A. S., Yuanta, F., & Suryarini, D. Y. (2021). Pengembangan Media Ular Tangga Mata Pelajaran Matematika Kelas III Sekolah Dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 12-22.

Novianti, N., Zaiyar, M. Z., Khaulah, S., Fitri, H., & Jannah, R. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 7(3), 2369-2375.

Pranata, D. P., Frima, A., & Egok, A. S. (2021). Pengembangan LKS matematika berbasis problem based learning pada materi bangun datar sekolah dasar. Jurnal basicedu, 5(4), 2284-2301.

Rosita, E., Utomo, A. P., Azizah, S. A., & Sukoco, S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbasis Kearifan Lokal Berbantuan Media Ular Tangga untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi. Jurnal Biologi, 1(3), 1-13.

Sari, D. P. P., Murtono, M., & Utomo, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif IPS Berbasis Problem Based Learning dan Ular Tangga. Jurnal Pendidikan Edutama, 8(1), 1-12.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian & Pengembangan. Bandung: Alfabeta.

Tri, & Sri. (2013). Higher Order Thinking Berbasis Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Berorientasi Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 2(1).

Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 68-73.

Widiana, I. W., Parera, N. P. G., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2019). Media permainan ular tangga untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV pada kompetensi pengetahuan IPA. Journal of Education Technology, 3(4), 314-321.

Yaldi, N., & Ermawita, E. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Problem Based Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 133-139.

Yuristia, F., Hidayati, A., & Ratih, M. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Problem Based Learning pada Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2400-2409.

Zaenal, & Heri. (2015). Analisis Instrumen Pengukurn Higher Order Thinking Skills (HOTS) Matematika Peserta Didik SMA. In Jurnal Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY.

Downloads

Published

2024-03-19

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>