ANALISIS PENERAPAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SD PADA KURIKULUM MERDEKA MERDEKA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.11174Keywords:
differentiated instruction, mathematic lesson, Kurikulum MerdekaAbstract
This research aims to: (1) the implementation of mathematics lesson with differentiated instruction in Kurikulum Merdeka, (2) students’ responds in following the lesson with differentiated instruction in Kurikulum Merdeka. This is a descriptive research with quantitative and qualitative method. The data were collected by observation and questioner. The result of the observation were analyzed quantitatively and qualitatively, whereas the result of the questioner were analyzed to know the students’ responds predicate towards the differentiated instruction on the mathematics lesson. The result of this research is: (1) the implementation had been in accordance with the teaching module with 100% percentage. The teacher had prepared the differentiated instruction for the mathematic lesson and had been accomplished well, as well as the student could develop the dimension of Pancasila learner profile. (2) The students’ respond towards the implementation of the mathematics lesson with differentiated instruction showed predicate really like.Downloads
References
Amir, A. (2014). Pembelajaran Matematika SD Dengan Menggunakan Media Manipulatif Oleh : Almira Amir, M.Si 1.Forum Pedagogik, 6(1), 72-89
Aprima,D.& Sari,S. (2022). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Implementasi Kurikulu Merdeka Pada Pelajaran Matematika SD.Cendikia : Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13 (1), 95-101.
Astiti, K. A., Supu, A., Sukarjita, I. W., & Lantik, V. (2021). Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu Tipe Connected Berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Materi Lapisan Bumi Kelas VII. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 4(2), 112–120. https://doi.org/10.23887/jppsi.v4i2.38498
Bendriyanti, R. P., Dewi, C., & Nurhasanah, I. (2021). Manajemen Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan, 6(2), 70–74.
Fitra, D. K. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(3), 250–258.
Gusteti, M. U., & Syafti, O. (2018). Pengaruh Pembelajaran Kontekstual Dengan Teknik Hands On Mathematic Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematik Peserta Didik Kelas IX MTS Darussalam Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 3(2), 217–225.
Kurniati, D., Harimukti, R., & Jamil, N. A. (2016). Kemampuan berpikir tingkat tinggi peserta didik SMP di Kabupaten Jember dalam menyelesaikan soal berstandar PISA. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 142–155. https://doi.org/10.21831/pep.v20i2.8058
Malikah, S., Winarti, W., Ayuningsih, F., Nugroho, M. R., Sumardi, S., & Murtiyasa, B. (2022). Manajemen Pembelajaran Matematika pada Kurikulum Merdeka. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5912–5918. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3549
Marlina. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. 1–58.
Marlina. (2020). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif.
Martanti, F., Widodo, J., Rusdarti, R., & Priyanto, A. S. (2021). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Diferensiasi Pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Penggerak. 412–417.
Mauludiyah, H. (2022). Supervisi Klinis Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru SDN Songgkerto 03 Kota Batu Tahun Pelajaran 2022/2023. 1(3), 375–397.
Murtianto, Y. H. (2013). Pengembangan Kurikulum Berdiferensiasi Mata Pelajaran Matematika SMA Untuk Peserta didik Berbakat dan Cerdas Istimewa Di Kelas Akselerasi. Jurnal Pembelajaran Matematika, 1(1), 1–7.
Purba, M., Purnamasari, N., Soetantyo, S., Suwarna, I. R., & Susanti, E. I. (2021). Prinsip Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction).
Qomari, M. N., Lestari, S. A., & Fauziyah, N. (2022). Learning Trejectory pada Pembelajaran Berdiferensiasi Materi Keliling Bangun Datar Berdasarkan Perbedaan Gaya Belajar. Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2), 29–41. https://doi.org/10.30587/didaktika.v28i2(1).4399
Rahmah, N. (2013). Hakikat Pendidikan Matematika. Al- Khwarizmi, 2, 1–10.
Sanjaya, P. A. (2022). Pengembangan Pembelajaran Sejarah Berdiferensiasi Menggunakan E-Module Berbasis Book Creator. Prodiksema, 52–60.
Subhan. (2022). Peningkatan Kompetensi Guru Menerapkan Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Mewujudkan Merdeka Belajar Melalui Lokakarya Di Smpn 3 Pontianak. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 7`(1), 48–54.
Swandewi, N. P. (2021). Implementasi Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran Teks Fabel Pada Peserta Didik Kelas VII H SMP Negeri 3 Denpasar. 3(1), 53–62.
Tomlinson, C. A. (2001). Differentiate instruction in mixed-ability classrooms.
Wadu, L. B., Darma, I. P., & Ladamay, I. (2019). Pengintegrasian Nilai Moral Melalui Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Di SMP. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 9(1), 66–70. https://doi.org/10.21067/jip.v9i1.3067
Wahyuni, A. S. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 118–126. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.562
Wulandari, A. S. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(3), 682–689.
Yanti, N. S., Montessori, M., & Nora, D. (2022). Pembelajaran Ips Berdiferensiasi Di Sma Kota Batam. Ranah Research : Journal of Multidisciplinary Research and Development, 4(3), 203–207.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.