PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DIMENSI KREATIF MELALUI PJBL TERINTEGRASI DENGAN AJARAN TAMANSISWA TRI N BERBANTUAN CANVA

Authors

  • Maharita Madya Wiratna Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Endah Sulistyowati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Yogi Hestuaji Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Heri Maria Zulfiati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11919

Keywords:

tamansiswa teachings, project based learning, canva, creative thinking

Abstract

This research aims to describe how the teachings of Tamansiswa Niteni, Niroake, are applied. Nambahi through the project-based learning model with the help of Canva can strengthen the profile of Pancasila students of the creative dimension in grade VI students of SD Negeri Adisucipto 2 Sleman. This type of research is descriptive qualitative with observational data collection techniques, interviews and documentation. The implementation of Tamansiswa's teachings is implemented through six steps of the project based learning (PjBL) model, namely 1) Asking basic questions; 2) Develop protection planning; 3) Draw up schedules, 4) Monitor students and project progress. 5) Assessment of results, 6) Evaluation of meaningful experiences. The results showed that students were able to think creatively through storyboarding activities about the battle surrounding Indonesian independence. The teachings of Tamansiswa niteni, niroake and nambahi are manifested in activities to compile schedules, monitor students and project progress, assess results and evaluate learning experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azizah, A. A. M. (2021). ANALISIS PEMBELAJARAN IPS DI SD/MI DALAM KURIKULUM 201. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 5(1), 1. https://doi.org/10.32934/jmie.v5i1.266

Cusni Anjani., Leny Vitriasari., Rahma Nur Ainunnasya., Bunyamin Maftuh. (2023). MENUMBUHKAN KREATIVITAS SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PEMBUATAN CANVA E-COMIC DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa,Sastra Indonesia dan Daerah, 13(2), 770-776

Damayanti, S., & Rochmiyati, S. (2019). TELAAH PENERAPAN TRI-N (NITENI, NIROKKE, NAMBAHI) PADA BUKU BAHASA INDONESIA KELAS IX SMP. Jurnal Muara Pendidikan, 4(2).

Dwi Amalia, F., Setiawan, F., Dian Ayu Afiani, K., Guru Sekolah Dasar, P., & Muhammadiyah Surabaya, U. (2023). PROJECT BASED LEARNING SEBAGAI SOLUSI MELATIH KETRAMPILAN BERPIKIR KREATIF SISWA SD DALAM PEMBELAJARAN IPS. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08, 4034–4052.

Fitriyah, A., & Ramadani, S. D. (2021). PENGARUH PEMBELAJARAN STEAM BERBASIS PJBL (PROJECT-BASED LEARNING) TERHADAP KETERAMPILAN BERPIKIR KREATIF DAN BERPIKIR KRITIS (Issue 1).

Garris Pelangi. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. Jurnal Sasindo Unpam, Vol 8, No 2, Desember 2020 PEMANFAATAN, 8(2), 79–96.

Haryanti, Y. D. (2020). INTERNALISASI NILAI KERJASAMA DALAM MODEL PROJECT BASED LEARNING. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1). https://doi.org/10.37729/jpd

Ilhamdi. (2023). IMPLEMENTASI PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM PEMBELAJARAN IPS ILHAMDI YUSRA. In JOURNAL OF HISTORY AND HISTORY EDUCATION (Vol. 5, Issue 1). PRINT.

Mursidik, M., Samsiyah, N., & Erik Rudyanto, H. (2014). ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA SD DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA OPEN-ENDED DITINJAU DARI TINGKAT KEMAMPUAN MATEMATIKA 1) 2) 3).

Nur Khairan., Adam Mudinillah. (2022). PEMANFAATAN PENGGUNAAN APLIKASI CANVA PADA PELAJARAN IPS KELAS 4 SD 23 RAMBATAN. Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 9(1), 29-42

Nuraeni, C. (2020). Workshop Inovasi Pembelajaran di Sekolah Dasar SHEs: Conference Series 3 (4) (2020) 607-613 Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PBL) untuk Meningkatakan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas III SD Negeri Ciputih 01. https://jurnal.uns.ac.id/shes

Oktavia, S. (2023). Civilia : PENGUATAN KARAKTER KREATIF MELALUI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA PADA TEMA KEWIRAUSAHAAN DI KELAS XI SMAN 1 KRIAN. 2. http://jurnal.anfa.co.id

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939

Phasa, R. N., & Ngatman, R. (2022). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Pada Pembelajaran Ips Tema 7 Indahnya Keragaman Di Negeriku Pada Siswa Kelas IV SDN 1 Kutosari Tahun Ajaran 2021/2022. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 208–214.

Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.

Rizkasari, E., Rahman, I. H., & Aji, P. T. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kreativitas Peserta Didik.

Rochmiyati, S. (2020). JPBSI 9 (1) (2020) IMPLEMENTASI TRI-N (NITENI-NIROKKE-NAMBAHI) DAN PPK (PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER) PADA PERANGKAT PEMBELAJARAN TEKS DESKRIPSI KELAS VII SMP. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi

Setiawan, L., Wardani, N. S., & Permana, T. I. (2021). Peningkatan kreativitas siswa pada pembelajaran tematik menggunakan pendekatan project-based learning. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 8(1). https://doi.org/10.21831/jppfa.v8i2.40574

Surya, A. P., Relmasira, S. C., Tyas, A., & Hardini, A. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DAN KREATIFITAS SISWA KELAS III SD NEGERI SIDOREJO LOR 01 SALATIGA. Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) Universitas Syiah Kuala JURNAL PESONA DASAR, 6(1), 41–54.

Sutanto, S., Salma Nur Arrifa, & Heri Maria Zulfiati. (2023). Application Application of the Tri-N-Based PBL Learning Model (Niteni, Nirokke, Nambahi) in Class V Elementary School Social Studies Learning. JURNAL PENDIDIKAN IPS, 13(1), 81–89. https://doi.org/10.37630/jpi.v13i1.1017

Downloads

Published

2024-03-10

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2