PENGARUH PENGGUNAAN PERMAINAN TRADISIONAL ENGKLEK BERBASIS TRI N TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP IPA

Authors

  • Tri Riyadi Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Ana Fitrotun Nisa Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Yuli Prihatni Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.11900

Keywords:

Science Literary, Traditional Games, Tri N

Abstract

This research aims to explore and analyze the impact of using traditional games based on the Tri N approach on increasing understanding of Natural Science (IPA) concepts in elementary school (SD) students. The Tri N approach, which includes aspects of Niteni, Nirokke, Nambahi, is used as a framework for designing and implementing traditional games with the aim of increasing understanding of IPA concepts. The research uses an experimental model with a pre-experimental one group pretest-posttest design and is equipped with a research instrument in the form of a written test. The data obtained were then analyzed using a normality test and a paired t test using IBM SPSS 24. Based on the paired t test, it was found that the significance value was 0.032. Where α < 0.05, which means it can be concluded that the use of the traditional engklek game integrated with Tri N is able to significantly increase understanding of science concepts. This is because learning with traditional games can increase students' learning motivation to be active in learning. Meanwhile, Tri N can help students understand and develop the science concepts they have acquired.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andayani, A. S., Subekti, H., & Sari, D. A. P. (2021). Relevansi konsep niteni, nirokke, nambahi dari ajaran Ki Hajar Dewantara dalam konteks pembelajaran sains. PENSA E-JURNAL : PENDIDIKAN SAINS, 9(1), 1–6.

Anggita, G. M. (2019). Eksistensi Permainan Tradisional sebagai Warisan Budaya Bangsa. JOSSAE : Journal of Sport Science and Education, 3(2), 55. https://doi.org/10.26740/jossae.v3n2.p55-59

Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, J., & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122

Istiqomah, N., Arigiyati, T. A., Wijayanti, A., & Widodo, S. A. (2021). Validitas Lembar Kerja Peserta Didik Berbentuk Eelektronik Berbasis Tri-N Pada Pokok Bahasan Bentuk Aljabar. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 5(2), 113–120. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/wacanaakademika/index

Makhmudah, S. (2023). Enkulturasi Budaya Islam Dalam Permainan Tradisional Anak Untuk Membangun Generasi Rabbani. Kartika: Jurnal Studi Keislaman, 3(1), 30–42.

Marzoan, M., & Hamidi, H. (2017). Permainan Tradisional sebagai Kegiatan Ekstrakurikuler untuk Meningkatkan Kompetensi Sosial Siswa. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 2(1), 62–82. https://doi.org/10.33367/psi.v2i1.345

Maulida, S. H. (2020). Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Melalui Permainan Tradisional Engklek. LEMMA : Letters of Mathematics Education, 7(01), 35–44. http://ojs.semdikjar.fkip.unpkediri.ac.id/index.php/SEMDIKJAR/article/view/67%0Ahttp://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/matematika/article/view/12810

Novika, S., & Harahap, R. H. (2018). Implementasi Ajaran Ki Hadjar Dewantara Dalam Pembelajaran Fisika Dasar Untuk Membangun Sikap Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 3(1), 185–189.

Pratiwi, A. B., & Fuadah Z, A. (2020). Permainan Tradisional Engrang Dari Provinsi Banten Dan Pembentukan Karakter Menghargai Prestasi Peserta Didik Mi/Sd Di Indonesia. MADROSATUNA : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 13–28. https://doi.org/10.47971/mjpgmi.v3i1.206

Putri, R. N. (2021). Pendidikan Anak Usia Dini guna Meningkatkan Pendidikan Karakter. 407–416.

Rahayu, E. P., & Sugito, S. (2018). Implementasi pemikiran Ki Hadjar Dewantara di taman kanak-kanak The implementation of Ki Hadjar Dewantara ’ s ideas in kindergarten. JPPM (Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat), 5(1), 19–31.

Rianti, L., & Nulhakim, L. (2017). Pengaruh Model Student Facilitator and Explaining (Sfae) Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas Iv Pada Mata Pelajaran Ipa. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 64. https://doi.org/10.30870/jpsd.v3i1.1329

Siregar, N., & Lestari, W. (2018). Peranan permainan tradisional dalam mengembangkan kemampuan matematika anak usia sekolah dasar. Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 1. https://doi.org/10.26486/jm.v2i1.427

Sulistiani, I. R. (2020). Contextual Teaching and Learning ( Ctl) Dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Matematika Mahasiswa. Elementeris : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, 2(1), 40. https://doi.org/10.33474/elementeris.v2i1.6966

Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran berbasis praktikum sebagai sarana siswa untuk berlatih menerapkan keterampilan proses sains dalam maeri biologi. Jurnal Bio Educatio, 2(2), 165–175.

Ulya, H. (2017). Permainan tradisional sebagai media dalam pembelajaran matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 6, 371–376.

Wati, C. S., Sulastri, S., & Riastini, N. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Tps Berbantuan Media Permainan Tradisional Bali Terhadap Pemahaman Konsep Ipa Siswa Kelas Iv Sd Gugus Iv Sawan. Mimbar Pgsd, 1. http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/716

Widada, S. (2020). Ajaran Tri-N Ki Hajar Dewantoro berbantuan LKS terstruktur untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Tajdidukasi: Jurnal Penelitian Dan Kajian Pendidikan …, 10(2), 15–22. https://tajdidukasi.or.id/index.php/tajdidukasi/article/view/339

Windra Puspita, O., Widyawati, A., Jamiatul Usna, S., & Jemmi, Y. (2022). Kreativitas Dolanan Anak Dengan Perspektif Ajarantamansiswa Tri N. 445–448.

Downloads

Published

2024-03-09

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>